Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Jeg vet ikke om denne passer her, men en moderator får flytte den om den er lagt feil.)

Jeg og min kjære har et lite problem, i høst kjøpte vi oss en leilighet i ett borettslag med mange selveierleilgheter. Bygget er ganske nytt så derav er lydisoleringen ikke noe å klage på, da vi ikke hører noe som helst gjennom veggene til naboene osv. Utenom en nabo... det er en eldre/gammel mann som bor i leiligheten rett over oss som er tilnærmet døv..

Vi merket det første gang noen dager etter vi flyttet inn, at det var mye støy fra etasjen over, en radio som stod på full guffe, tv som står på max på volum, spilling av musikk (piano...) kjempehøyt langt utpå kvelden/natta (etter 23, når det skal være stille) og slike ting.

Hele dagen er det en dur av lyd fra taket og det er omtrent umulig å ha det helt stille her hjemme for da hører jeg mumling fra naboens radio/tv..

Jeg har vært å snakket med han en gang og når jeg pent spurte om han kunne dempe bråket så ba han meg snakke høyere "for jeg er tilnærmet døv skjønner du!!".

Mannen min har ringt på 2 gang etter det, men da har naboen latt være å åpne..

Og nå er jeg lei! De andre naboene er det ikke noe å utsette på -og vi er veldig stille selv- men denne naboen irriterer meg noe helt sykt.

Så da lurer jeg på; kan vi gjøre noe mer ifht til dette konstante bråket fra naboen over oss? Skrive et brev og forklare eller noe slik? Han åpner jo ikke døren lengre..

Han er faktisk nesten døv, -jeg ROPTE når jeg snakket til han- så jeg ser ikke poenget i å skru volumet på max. Og jeg kjenner at jeg har fått mer enn nok..

Noen råd?

Anonym poster: 05f261e3a7f00b07b6d4182fb2c2b5a5

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Har dere tatt det opp med styret i borettslaget?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt det opp med styret i borettslaget?

Nei, jeg trodde oppriktig ikke at de kunne gjøre noe i slike tilfeller? Siden det er selveier osv. Dessuten er det jo ikke bråk men konstant støy om du skjønner hva jeg mener, litt redd for at de skal tro det bare er vi som "klager på en gammel, stakkar, nesten-døv mann".

Gjest Blondie65
Skrevet

Ta det opp med styreleder.

Bråk etter 23 kan politianmeldes - ring 02800 og forklar situasjonen. Et brev til den aktuelle seksjonseieren der det står på "kopi til Navn Navnesen, styreleder" skrevet som en formell klage med angitte klokkeslett der det har vært bråk - spesielt den delen av døgnet mellom kl 23 og 7 da det skal være ro. Dette kan være lurt før politiet kontaktet.

Ta gjerne en prat med styreleder - kanskje styreldeder kan ta en prat med beboerne det gjelder.

I verste fall kan en seksjonseier som nekter å rette seg etter ordensregler bli tvunget til å selge - men da må man dokumentere omfanget og at gjentatte henvendelser ikke har ført frem.

Skrevet

Nei, jeg trodde oppriktig ikke at de kunne gjøre noe i slike tilfeller? Siden det er selveier osv. Dessuten er det jo ikke bråk men konstant støy om du skjønner hva jeg mener, litt redd for at de skal tro det bare er vi som "klager på en gammel, stakkar, nesten-døv mann".

Forstår at det kanskje lett kan tolkes sånn, men det er vel egentlig den eneste måten å få slutt på dette! Ta det opp med styret, eller gjør som du selv foreslo - skriv et brev. Det er jo også en god mulighet! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at denne mannen ikke skjønner at lyden plager dere. Han hører jo ikke.

Mine tanker er at denne mannen bør få hjelpemidler. Da må han skjønne selv og få hjelp videre.

Anonym poster: ad95ef13f64637079df01b1fc92f6d98

Skrevet

Skrive et brev til naboen? Siden han ikke hører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...