Gjest Jonas Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Er det bare jeg som syns slike verktøy er unødig kronglete, rigide og upersonlige? Ikke minst tar det så lang tid å fylle inn informasjon i disse. Tar jo nesten 1 time å bare søke på et par jobber, hvis man skulle ønske det. Har hjulpet par venner av meg å søke jobb i det siste, de er ikke datakyndige, og har kommet borti mange slike løsninger. Det virker som ingen ønsker å ta i mot gode gamle søknader og cver lenger. Hvorfor er det slik? Kandidaten de finner på den måten, kan da umulig være den beste kandidaten til jobben. Legger også merke til at jobber som går via den type løsninger, ikke mottar så mange søknader. Orker ikke folk å holde på med slike løsninger i timesvis?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Ja, det tar en eviglang tid å fylle ut informasjon om seg selv på disse sidene. Det har visst vært snakk om at det skal komme en felles base for disse bemanningsbyråene, men ulempen er jo at mennesker kan misbruke informasjonen de får tilgang til. Anonym poster: 6eebacf95cc5df5ae044b0c41f17ee09
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 De er tunge Anonym poster: 49dd5dc7178424a622e8701d254dbb7f
Gjest Doh Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Ja, de er skikkelig tungvinte og det er kjedelig å fylle ut mange slike. Men skjønner ikke hvorfor du mener at man ikke finner den beste til jobben bare fordi man må fylle ut skjemaet? Og om man lar være å søke pga et skjema har man ikke lyst på den jobben og da er det like greit at man ikke søker. Jeg har søkt på jobber gjennom slike verktøy og på flere av de har vært rundt 200 søkere 1
Gjest Ciegus Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Haha, jeg haaater disse løsningene. Noen løsninger har vært så tungvinte og knotete at jeg av og til har tenkt at nei, jeg gir faen, jeg gidder ikke jobbe i en bedrift som til og med greier å gjøre søknadsprosessen til en stor IT-messig utfordring. Jeg synes det er skremmende at noen store, kjente selskaper benytter seg av slike tjenester som er så elendige at man skulle tro de hadde ansatt en på vgs til å sette det opp. De forventer at arbeidssøkeren skal være seriøs og grundig, men arbeidssøkeren forventer faktisk det samme fra arbeidsgiver også. At man må fylle inn all grunnleggende info hver eneste forbanna gang er nå irriterende nok, men når det skal så lite til for at denne infoen forvrenges, slettes eller oversettes til et annet språk før man har sendt inn søknaden, da begynner det å bli litt vel dumt. 2
Gjest Ciegus Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Ja, de er skikkelig tungvinte og det er kjedelig å fylle ut mange slike. Men skjønner ikke hvorfor du mener at man ikke finner den beste til jobben bare fordi man må fylle ut skjemaet? Og om man lar være å søke pga et skjema har man ikke lyst på den jobben og da er det like greit at man ikke søker. Jeg har søkt på jobber gjennom slike verktøy og på flere av de har vært rundt 200 søkere Det er faktisk ikke slik at bedrifter kun kan tenke at "de som har lyst å jobbe hos oss, de må bevise det". Av og til må bedriftene selv gå inn for å skaffe de beste søkerne, for å overbevise de beste søkerne om at dette er plassen de bør jobbe. Da er det dumt om de beste søkerne snur i søknadsprosessen fordi han oppdager at han kan sende en papirsøknad til konkurrenten som er minst like bra og som ikke krever at man knor seg gjennom et håpløst datasystem. Bedrifter som driter i hva slags inntrykk de gir til potensielle søkere trenger så klart ikke å bry seg, og kan bruke webcruiter etc så mye de bare vil. Men noen bedrifter trenger talentfulle, kompetente folk og man kan ikke ta for gitt at disse automatisk ønsker å jobbe for et selskap som ikke gidder å tilrettelegge for en fornuftig søknadsprosess. 1
thinkywinky Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Jeg elsker disse løsningene! Har du fylt ut en webcruitersøknad kan du kopiere den til neste webcruiternettsted. Da trenger du bare å oppdatere det som evt har endret seg siden sist. Jeg har forøvrig også vært i andre enden av en slik søkeprosess. Det er så mye enklere å motta søknader fylt inn i webcruiter enn den tradisjonelle. 1
Gjest Doh Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Det er faktisk ikke slik at bedrifter kun kan tenke at "de som har lyst å jobbe hos oss, de må bevise det". Av og til må bedriftene selv gå inn for å skaffe de beste søkerne, for å overbevise de beste søkerne om at dette er plassen de bør jobbe. Da er det dumt om de beste søkerne snur i søknadsprosessen fordi han oppdager at han kan sende en papirsøknad til konkurrenten som er minst like bra og som ikke krever at man knor seg gjennom et håpløst datasystem. Bedrifter som driter i hva slags inntrykk de gir til potensielle søkere trenger så klart ikke å bry seg, og kan bruke webcruiter etc så mye de bare vil. Men noen bedrifter trenger talentfulle, kompetente folk og man kan ikke ta for gitt at disse automatisk ønsker å jobbe for et selskap som ikke gidder å tilrettelegge for en fornuftig søknadsprosess. Men hvem bestemmer at en søknadsprosess ikke er fornuftig? De som ikke gidder å sette av en ekstra halvtime for å fylle ut skjemaet eller de som sitter i andre enden og skal gå gjennom flere hundre søknader? Selv om jeg synes skjemaene var slitsomme skjønner jeg at de gjør prosessen enklere, om ikke hadde ikke så mange brukt de. Mener fortsatt at de som ikke søker på en jobb fordi de ikke "gidder" å fylle ut et skjema ikke er riktig for jobben. (søker ikke talentfulle, kompetente folk gjennom slike sider?) 3
Gjest Ciegus Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Men hvem bestemmer at en søknadsprosess ikke er fornuftig? De som ikke gidder å sette av en ekstra halvtime for å fylle ut skjemaet eller de som sitter i andre enden og skal gå gjennom flere hundre søknader? Selv om jeg synes skjemaene var slitsomme skjønner jeg at de gjør prosessen enklere, om ikke hadde ikke så mange brukt de. Mener fortsatt at de som ikke søker på en jobb fordi de ikke "gidder" å fylle ut et skjema ikke er riktig for jobben. (søker ikke talentfulle, kompetente folk gjennom slike sider?) Hvis det skyldes latskap, og man har en så grei og enkel CV at den fint kan fylles inn på 30 min og man ikke støter på problemer, så er jeg enig, da er man nok ikke rette personen. Men slike folk gidder neppe å skrive en grundig, skreddersydd søknad heller. Og joda, kompetente folk bruker disse sidene også. Men noen er så kyniske at om de er i en prosess hvor de søker ny jobb, og finner flere aktuelle på nett hvor man ikke kan kopiere samme CV, men samtidig blir tilbudt en jobb via noen i sitt nettverk og dermed slipper å bruke mange timer på å registrere samme CV flere ganger til de andre selskapene, så velger de å slippe. Arbeidsgiver skal gi et helhetsinntrykk, og hvor klønete søknadsprosessen er virker inn på dette inntrykket. Dette varierer jo veldig fra system til system, og noen steder går det greiere enn andre. Men sist jeg registrerte CV for å søke en stilling brukte jeg tre timer på dette. Da var det tekniske problemer i hytt og pine, problemer med å laste opp dokumenter, problemer med språk som endret seg som det ville etc som gjorde at det ble tidkrevende. Jeg søker ikke i det selskapet igjen for å si det sånn, et stort selskap må ha vett til å bruke et system som fungerer, og har de ikke det så er de ikke effektive. Jeg har snakket med flere som har hatt like problemer i det selskapet, og da blir det jo en snakkis etterhvert. Om arbeidsgiver mener at prosessen deres er fornuftig, så greit nok, de skal få mene det. Men jeg tror mange arbeidsgivere ikke har tenkt grundig nok gjennom det. De betaler for det som er billigst og mest tilgjengelig, og mangler gjerne kompetanse til å takle det når systemet byr på problemer (type "øøøh, det er nede nå ja, kan du ringe om noen timer?" når du ringer fordi du ikke får sendt den hersens søknaden som har frist i dag). Arbeidsgivere må faktisk være litt kritiske til seg selv også, og ikke bare til søkerne. Jeg mener ikke at man ikke skal benytte seg av CV via nett, jeg mener at disse systemene må legges bedre opp slik at slike bagateller som å registrere CV går så knirkefritt som mulig! Problemet kommer nok til å løse seg om noen år, for det er mange som river seg i håret over dette, og jeg tror mange arbeidsgivere er klar over at det til tider er vel håpløst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå