Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest TS
Skrevet

Jeg begynner å bli så oppgitt over kjæresten min. Vi er 40 år begge to, og av og til er han helt håpløs hva angår klær. Jeg føler ikke at jeg er storforlangende, men ett sted går vel grensa.

Han kjøper aldri klær, og har en formening om at alle klær skal brukes opp først. Noe som resulterer i antrekk som jeg rett og slett blir flau over. Et par eksempler: En dag vi skulle ut, hadde han funnet en steinvaska olajakke fra åttiallet, med store skuldre og smal nederst. Dekorert med diverse rockeband. Til dette brukte han ei gammel, hullete olabukse, og noen pløser av noen sko som en gang i tida antakeligvis har vært hvite og oransje. Sålene gapet alle veier. En annen gang gikk han rundt med en krympet strikkegenser. Ermene rakk ikke mer enn til albuene, og lengda var ca ved navlen. Når han går rundt ute, er det såpass ille at folk glaner.

Når jeg sier til ham at han ikke burde gå rundt sånn, oppfører han seg som den verste dramaqueen. Har akkurat hatt en slik diskusjon nå, og han peprer meg med meldinger om hvor utrolig sårende det er å høre for ham. Ærlig talt. Hadde jeg gått kledd helt usmakelig, så hadde jeg faktisk satt pris på å få en tilbakemelding om det. Jeg er ingen moteslave selv, men jeg prøver jo å kle meg noenlunde ordentlig når vi skal ut. Han sier også stadig at han er så stolt over å gå ut med meg, fordi han syns jeg er så flott. At ikke han forstår at han også burde se ok ut.

Han nekter å kjøpe noe nytt, han mener det er sløsing med penger. Så sier han at jeg må si ifra til ham om hvilke klær han ikke burde gå i. Når jeg så gjør det, skjer altså dette. Han blir så såret og fornærma at han tar fullstendig av. Jeg er IKKE opptatt av merkeklær eller noe sånt, men når han går rundt i klær han har fra han er 14, når han har runda 40, så er det faktisk helt flaut. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med dette, merker at jeg er så lei av de barnslige reaksjonene hans. Er det ikke litt unormalt å reagere som han gjør? Og ikke minst, å kle seg som om han har stranda i tenåra på åttitallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å lempe de klærne han ikke kan gå i, for så å plassere nye klær i skapet hans, sett at dere har felles økonomi ???

Hvis du allikavel møter diskusjoner og slikt hver gang du må ta dette opp, så kan du gjøre det skikkelig og heller møte en diskusjon til ...

Endret av Sueno
  • Liker 1
Gjest Gjest TS
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, og jeg har ikke mulighet til å betale nye klær til ham. Han tjener dessuten dobbelt så mye som meg, og har halvparten så mye utgifter som meg. Så det er dessverre ikke en aktuell løsning.

Skrevet

Minner om min far - mannen som har funnet ut at stilongs er billigere enn normale bukser, den 50 år gamle gubben som FORTSATT BRUKER KONFIRMASJONSDRESSEN SIN!!

Du skal vite jeg var stolt den gangen han låste seg ute av bilen nede i sentrum og gikk de 3 kilometrene hjem midt på lyse dagen i stilongs, tøfler og ei hullete t-skjorte med LABB hundefór på.

Gjest Gjest TS
Skrevet

Minner om min far - mannen som har funnet ut at stilongs er billigere enn normale bukser, den 50 år gamle gubben som FORTSATT BRUKER KONFIRMASJONSDRESSEN SIN!!

Du skal vite jeg var stolt den gangen han låste seg ute av bilen nede i sentrum og gikk de 3 kilometrene hjem midt på lyse dagen i stilongs, tøfler og ei hullete t-skjorte med LABB hundefór på.

Uff, er det mulig. Men hva skal man gjøre med slikt? Noen som har noen gode råd?

Gjest Gjest
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor "ille" ditt tilfelle er TS, men jeg er en gutt/mann som fint kunne vært trådetema fordi jeg er for lite entusiastisk når det kommer til klær ifølge mange kvinner. Utifra det du skriver, så virker han mye "værre" enn meg da jeg ikke har noen klær fra jeg var 14 og er selv bare 23. Som en som er "håpløs" med mote kan jeg vertfall skrive hvordan jeg tenker.

Jeg er selv av oppfatningen om at en bruker klær en har kjøpt lenge (innen rimelighetens grenser) og klær er en av de siste tingene her i verden jeg vil bruke mer penger på enn nødvendig. Mulig han er av samme oppfatning som meg om at klær ikke definerer deg som person. Du er ikke en bedre eller mer suksesfull person utifra hvordan du går kledd og en trenger ikke slavisk følge det som alle andre gjør eller bry seg om hva alle andre syntes.

Dersom han er litt sånn som meg, så bryr han seg enkelt og greit ikke om hva han har på seg og da burde han jo like gjerne kunne gå med noe som du syntes er OK så lenge det ikke er unødvendig dyrt eller ubehagelig å gå med. Dersom det er en prinsippsak for han at han skal bruke klær til de faller fra hverandre, så er det kansje vanskelig å vende. Blir litt som å endre holdningene til de som absolutt skal spise opp all maten de har forsynt seg med, selv om de er stappmett, samme greie egentlig.

Er enig i at reaksjonene hans virker barnslige utifra hva du skriver. Det burde gå ann å ta opp noe sånt i et forhold mellom to voksne personer uten at det trenger å bli drama, men vet ikke hvor ofte du har tatt opp dette. En blir jo lei av mas dersom en selv mener han har gitt tydelige svar på det. Det kan også være et ømt tema i seg selv for mange menn å bli "kledd" av kjæresten sin.

Gjest Gjest TS
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Veldig fint å høre det fra en manns synsvinkel. For å være ærlig, har jeg aldri vært borti et sånt tilfelle som han. Jeg er selv av den oppfatning at man ikke bør bruke mye penger på klær. Men det er faktisk så ille som det jeg beskriver, og egentlig verre. Det var bare to eksempler jeg kom med, har mange flere. Det som er verst med det hele, er nok at han virkelig ser ut som om han er tatt rett ut fra åttitallet. Han ser ut som en som fremdeles tror at han er tenåring. Jeg bryr meg som sagt ikke veldig om mote, men dette her er liksom bare helt utrolig. Han har noen klær som ser helt greie ut også, og jeg gir ham komplimenter når han har på seg disse klærne. Skjønner derfor ikke hvorfor han plutselig drar fram klær som har ligget i skapet i 25 år, når han vet jeg ikke syns noe om det. Ikke nok med at klærne ser helt håpløse ut, de er jo også gjerne helt ute av fasong og misfargede etter så mange år. Han har det veldig for seg at han gjerne vil se så ung som mulig ut. Men det virker ikke som han forstår at han ikke ser yngre ut ved å ta på seg slike klær. Han ser jo egentlig mest ut som en som tror han fremdeles ser ut som en tenåring, og det gjør han ikke. Jeg er også av den oppfatning at man ikke skal dømme folk utifra det ytre, men innenfor visse grenser.

Gjest David John jr.
Skrevet

Jeg begynner å bli så oppgitt over kjæresten min. Vi er 40 år begge to, og av og til er han helt håpløs hva angår klær. Jeg føler ikke at jeg er storforlangende, men ett sted går vel grensa.

Han kjøper aldri klær, og har en formening om at alle klær skal brukes opp først. Noe som resulterer i antrekk som jeg rett og slett blir flau over. Et par eksempler: En dag vi skulle ut, hadde han funnet en steinvaska olajakke fra åttiallet, med store skuldre og smal nederst. Dekorert med diverse rockeband. Til dette brukte han ei gammel, hullete olabukse, og noen pløser av noen sko som en gang i tida antakeligvis har vært hvite og oransje. Sålene gapet alle veier. En annen gang gikk han rundt med en krympet strikkegenser. Ermene rakk ikke mer enn til albuene, og lengda var ca ved navlen. Når han går rundt ute, er det såpass ille at folk glaner.

Når jeg sier til ham at han ikke burde gå rundt sånn, oppfører han seg som den verste dramaqueen. Har akkurat hatt en slik diskusjon nå, og han peprer meg med meldinger om hvor utrolig sårende det er å høre for ham. Ærlig talt. Hadde jeg gått kledd helt usmakelig, så hadde jeg faktisk satt pris på å få en tilbakemelding om det. Jeg er ingen moteslave selv, men jeg prøver jo å kle meg noenlunde ordentlig når vi skal ut. Han sier også stadig at han er så stolt over å gå ut med meg, fordi han syns jeg er så flott. At ikke han forstår at han også burde se ok ut.

Han nekter å kjøpe noe nytt, han mener det er sløsing med penger. Så sier han at jeg må si ifra til ham om hvilke klær han ikke burde gå i. Når jeg så gjør det, skjer altså dette. Han blir så såret og fornærma at han tar fullstendig av. Jeg er IKKE opptatt av merkeklær eller noe sånt, men når han går rundt i klær han har fra han er 14, når han har runda 40, så er det faktisk helt flaut. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med dette, merker at jeg er så lei av de barnslige reaksjonene hans. Er det ikke litt unormalt å reagere som han gjør? Og ikke minst, å kle seg som om han har stranda i tenåra på åttitallet?

Hva synes han om stilen din?

Gjest Gjest TS
Skrevet

Hva synes han om stilen din?

Han syns stilen min er veldig fin. Jeg har også sagt til ham at hvis jeg går i klær han absolutt ikke liker, så setter jeg pris på at han sier det til meg, da jeg liker å kle meg på en måte som tiltrekker ham.

AnonymBruker
Skrevet

Ta ham med på shopping, og dra ham "tilfeldigvis" innom en herrebutikk. Dressmann, Boys of europe og Jack n Jones er eksempler på rimelige butikker med normalt pene klær. Si noe som "den genseren/buksen/skjorta hadde vært såå fin på deg, du som er så ung og kjekk!"

Gubben er 40 og tviholder på ungdommen. Men går han med 80-talls klær vil han ikke se ung ut! Da finnes det masse tøffe og ungdommelige klær for hans alder.

Hilsen er som er gift med en gubbe på 39 som lider av en mildere variant av din manns sykdom!

Anonym poster: 190edfcc661556e198d0458be27eaa51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke dette maset om å kle seg riktig. Klær bruker jeg for at jeg ikke skal fryse, ikke for at jeg skal ta meg ut. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe nye klær før de gamle er oppbrukt.

Det eneste problemet jeg opplever med dette, er at jeg ikke kan gå på gata og drikke kaffe fra pappkrus, for da begynner folk å hive mynter i koppen min.

Anonym poster: 79fd4ec7a022dc79856a21c944a9edeb

• Liker 2
Skrevet

Nå er vi akkurat litt for seint ute, men går du på januarsalget får du klær slengt etter deg altså! 50 kr for bukser og gensere som har kostet 400-500 hundre på Dressmann og liknende butikker. 3 kvalitetsskjorter til 100 kr osv. Nettbutikker har ofte suuupertilbud på fine klær. Da har man fort sikra seg en ny garderobe ska du se.

I tillegg kjøper du klær til bursdag og jul og avtaler med familien din (hvis de også kjøper gaver til han) at de gjør det samme. I løpet av maks to år har du en ny mann! Hold ut!

Samtidig er det viktig å sørge for at de gamle klærne forsvinner litt etter litt...

Skrevet

Ødelegg klærne hans så det ser ut som at de er blitt slitt ut av seg selv, så han MÅ kjøpe nye. Snuble tilfeldigvis over ham med et malingsspann e.l. når han har på seg noe stygt. Hehe :-)

AnonymBruker
Skrevet

Huff så overfladiske kvinner er.

Heldigvis så bryr ikke menn seg om slikt.

Anonym poster: da3cde2d18a1eb058b14a84c7e173aa8

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis han blir så sint, så er det kanskje noe som stikker litt dypere enn bare klærne? Hvordan sier du det til han? Har han dårlig selvtillit? Får han mye kritikk ellers?

Skrevet

Trikset er å la klær "forsvinne" litt etter litt. Når han har brukt et plagg som er ille, og det er vasket, legger du det ved en "feiltagelse" inn i ditt eget klesskap. Hvis han ikke etterlyser det etter et noen mnd, kan du kaste det. Slik får du sortert ut de verste plaggene. Og når han virkelig ikke har noe å ha på seg, kjøper han nok nye klær...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke dette maset om å kle seg riktig. Klær bruker jeg for at jeg ikke skal fryse, ikke for at jeg skal ta meg ut. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe nye klær før de gamle er oppbrukt.

Det eneste problemet jeg opplever med dette, er at jeg ikke kan gå på gata og drikke kaffe fra pappkrus, for da begynner folk å hive mynter i koppen min.

Anonym poster: b6dd0fe1c81c1a210597b8c98d5fff16

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du fremstår for resten av verden bryr du deg ikke om i det hele tatt?

Wow....

Anonym poster: b6dd0fe1c81c1a210597b8c98d5fff16

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg er enebarn, hadde jeg lurt på om vi hadde samme far.

Anonym poster: e76aa56e0359a51a4514ff2cd9c47619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...