Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har gått en del ned i vekt siden august, ca 20kg. Jeg har ikke fortalt noen at jeg har gått aktivt inn for å slanke meg, uttad lever jeg fremdeles slik jeg alltid har gjort. De vennene jeg treffer daglig har ikke kommentert noe på det, selv om de klart må ha lagt merke til at jeg er blitt tynnere. Jeg er veldig glad for at de ikke kommenterer det.

Når jeg møter folk jeg ikke har sett på en stund kommer det alltid mange kommentarer, og jeg syns det er veldig ubehagelig selv om det er positive kommentarer. Det er greit når f.eks. mamma eller pappa kommenterer, men jeg blir veldig ukomfortabel når tanter, onkler, venner og lingende kommenterer. Jeg har helst lyst til at folk bare skal ignorere det og late som ingenting.

Grunnen til at jeg skriver inn her er at jeg skal skal på ferie med noen jeg ikke har sett på ett år. Og jeg gruer meg veldig. Jeg er redd for at de skal starte å spør hvordan jeg har gått ned, hva jeg har endra på, hvor mye jeg har gått ned, ol.

Hvordan takler dere andre å få sånne spørsmål og kommentarer? Noen tips til hva jeg kan svare og hvordan jeg kan takle det?

Noen syns kanskje dette høres rart ut, men det er et utrolig stort problem for meg. Jeg takler det rett og slett ikke.

Anonym poster: 79a3a3d3f53f863f72a373803a7809a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg tenker at du må finne ut hvorfor det plager deg i så stor grad? Det er noe med det at man dessverre ikke kan styre hva andre kommer til å kommentere eller spørre om, du kan bare styre hvordan du lar det påvirke deg.

Dersom du virkelig går i deg selv og finner ut hvorfor, så kanskje du klarer å unngå den ubehagelige følelsen dersom noen spør. Så er det selvfølgelig også veldig greit å si ifra på en hyggelig måte at du vil beholde dine metoder for deg selv ;) Du må jo så absolutt ikke svare på spørsmål osv, det er jo din fulle rett. Vet ikke om det her kan være til noen hjelp, men det er mine tanker om det hvertfall.

Anonym poster: 0592f9dacebccdfd51fa04ed5dde3373

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke å få kommentarer på at jeg har gått ned i vekt. Folk kan gjerne se det og tenke det, men jeg vil aller helst at de ikke sier noe. Vet ikke hvorfor jeg heller, det er liksom så utrolig privat og personlig..

Anonym poster: 951d63db09fc7c7a72acbe121a9fd751

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg bare at jeg gikk ned 10kg, ikke 20. Jeg syntes også det var ubehagelig fordi det liksom er litt flaut å "slanke seg". Jeg husker spesielt pappa var helt opphengt i det og sa teite ting som "hva har du gjort med de gamle klærne dine?"... ehhhh.... det er ikke sånn at jeg var bælfeit og kan sy om de gamle klærne til telt???? Jeg sa til slutt "jaja nok om det, jeg var tjukk nå er jeg tynn" så ga han seg. Jeg syntes det var spesielt ubehagelig når folk skulle si det høyt mens mange mennesker var tilstede så det plutselig ble selskapets tema! Husker jeg satt på et vors og kompis sa "fy fader så bra du ser ut om dagen! trener du mye nå?". Det var selvsagt bare hyggelig sagt men det førte til at alle på vorset ble interisserte og spurte meg om kosthold og hvor mye jeg hadde gått ned. Da sa jeg "nei dette vil jeg da ikke prate om" og så ble det litt klein stemning. Har egentlig ingen tips til deg annet enn at det beste er å si kort om det, men gi uttrykk for at du ikke vil gå inn på "metoden" din så vil de fleste merke det og snakke om noe annet. MEN: gratulerer med flott resultat!!!

Anonym poster: 56bc2d11edd1ee9aee1f8f00a1ee9fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater det også, helt sykt! Merker jeg har lyst å synke ned i jorda når noen kommenterer det.

Husker søsteren min ropte HØYT ut over hele bordet under familiemiddagen:

"Åherregud, se så tynn du er blitt! Se på armene hennes, de er jo kjempeslanke! Du er blitt sååå tynn, herregud!" blablbalbalblablbllallalblbalbllab

Men når en god venn som jeg har fortalt til før at jeg ønsker å slanke meg, kommentrer det, da er det bare koselig.

Anonym poster: 3c151371d6d49ff8e74fb18a7e27ff3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke fordi jeg helst alltid skulle vært sunn og sprek. I mitt indre later jeg som om folk aldri har lagt merke til at jeg har vært tykk. Vet det høres helt tåpelig ut, men jeg ønsker på en måte å snike meg ned i normal vekt.

Eller må du bare venne deg til komplimenter. Det er jo egentlig en bra ting? Vi er vanligvis ikke flinke nok til å gi hverandre konmplimenter? Smil, si takk og at du føler deg bra. Så styrer du samtalen over på noe annet. Tenk på hvor bra det er at det harde arbeidet gir resultater!

Anonym poster: 6dc8db1b18c0da844c3fe7ba3a426175

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :hug:

Det er utrolig godt å vite at jeg ikke er den eneste som kjenner det ubehaget (selv om jeg jo ikke er glad for at andre har det ubehagelig da). Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det dere skriver!

For min del så er det litt det AB #3 sier, at det er så utrolig privat og personlig. Jeg tror kanskje også at det er litt det at jeg helst vil glemme at jeg var feit, jeg føler litt at komplimentene jeg får nå egentlig betyr "herregud så feit du var før", på en måte. Så det er nok noen tanker jeg må jobbe litt med å bli kvitt.

Men takk for tips, jeg skal prøve å bare avslutte samtalen kort og skifte tema eller noe :)

TS :)

Anonym poster: 79a3a3d3f53f863f72a373803a7809a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...