Gå til innhold

Hvordan fjerne misfarging & hvitløkslukt fra skjærefjøl?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sånn hvit skjærefjøl i plast som har blitt misfarget av tomtasaus. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal få den hvit igjen?

Merker også at det blir veldig sterk lukt av den om jeg hakker hvitløk.

Vasker av den med en gang etter bruk, men det lukter fortsatt.

Alle tips mottaes med takk :blomst:

Anonym poster: 4f07fd18f65045fe2b23778249011525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvitløkslukten kan du fjerne ved å ta en klype frisk persille og gni som pokker utover skjærefjøla før du skyller godt og vasker med zalo eller lignende. Ihvertfall funker det på min, er sånn plastgreie fra IKEA. Evt legge den i eddikkbad i noen timer.

Klorbad skal kunne funke mot lukta det også, men det vil ihvertfall kunne ta fargen, med mindre det er mye skjærehakk i den, da ville jeg heller investert i en ny.

AnonymBruker
Skrevet

Hvitløkslukten kan du fjerne ved å ta en klype frisk persille og gni som pokker utover skjærefjøla før du skyller godt og vasker med zalo eller lignende. Ihvertfall funker det på min, er sånn plastgreie fra IKEA. Evt legge den i eddikkbad i noen timer.

Klorbad skal kunne funke mot lukta det også, men det vil ihvertfall kunne ta fargen, med mindre det er mye skjærehakk i den, da ville jeg heller investert i en ny.

Takk for tips :laugh: Da blir det nok til at jeg prøver med eddik, kan ikke fordra ''stanken'' av klor!

Det er en del skjærehakk, enda den er relativt ny. Er vel for hardhendt med kniven da :vetikke:

Anonym poster: 9aa096a1bc14c2c482e7866577fb7362

Skrevet

Mye skjærehakk klassifiseres med omtrent så mye den vil få i løpet av ca to års daglig bruk i mitt hode, så den er nok ikke så sliten ;)

Eddikken vil ikke ta fargen, kun lukten i tilfelle.

Skal du få bort fargen må du klore den, ca en kork klor til en halvfull kjøkkenvask. Tips; balje ute i stedet for kloring i kjøkkenvasken. ;)

Du *kan* prøve å vaske den med flekkfjerner for tøy, slik som feks Bio-tex eller Vanish eller noe, men jeg aner ikke om det vil påvirke plasten.

Skrevet

Prøvde å blande salt og sitronsaft og gni, som Minya sa, som pokker utover. Det tar overraskende mye. :-) Funker på benkeplater også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...