Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest og hørt at babyer ikke skal utsettes for sollys. Hvor absolutt er denne "regelen" og hvor lenge gjelder det? Altså, til unger er hvor gammel?

Skjønner jo at hvis man er i syden må babyen beskyttes mot solen. Men hvor forsiktig skal man være her hjemme?

Babyen min er 6 mnd. Jeg liker godt å gå i fjellet og vil gjerne ha hun med i bæretøy nå når det begynner å våres. Holder det med solbriller og evt solkrem om solen skinner? Eller skal ikke baby utsettes for den sterke sola man kan oppleve på en flott fjelltur?

Anonym poster: 98c5ef570cb9205f871566829759a72c

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Smør henne godt med solkrem (og ha med og smør på flere ganger), ha på solhatt og solbriller. Og god tur :)

Skrevet

Babyer under 6mnd skal ikke skal ha sol på seg i det hele tatt, men etter den tid går det vel an om man passer på med solkrem og solbriller som du skriver. Og klær som dekker om det er veldig sterk sol. Utover våren er man jo gjerne godt kledd på kroppen uansett, og på sommeren ser man vel an huden og sola og tar det deretter. Og alt med måte selvfølgelig.

Skrevet

Barn under 12 mnd skal ikke ha solkrem i hele tatt! Dette er fordi det trekkes inn i kroppen og nyrene har vanskelig for å skille det ut igjen.

Dekk med heller med klær, -uv-drakt, solhatt, solbriller, og noe form for solskjerm. :)

• Liker 1
Gjest Clafoutis
Skrevet

Barn under 12 mnd skal ikke ha solkrem i hele tatt! Dette er fordi det trekkes inn i kroppen og nyrene har vanskelig for å skille det ut igjen.

Dekk med heller med klær, -uv-drakt, solhatt, solbriller, og noe form for solskjerm. :)

Vi har kjøpt uv-drakt til gutten vår, tenkte å bruke den i Spania til sommeren, og da er han 10 mnd gammel. Men den går jo ikke helt ned på armene og bena, hva er det da tenkt at man skal gjøre med underarmene og leggene hvis man ikke kan ta på solkrem??

Kommer selvsagt ikke til å la ham sitte i sola, men at han får litt sol på kroppen er jo faktisk ikke til å unngå når man er i sydligere strøk..

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Selvfølgelig kan alle babyer og barn få litt vårsol på seg.

Vis meg gjerne en kilde som sier at litt vårsol på baby er farlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettopp på apoteket og der fikk jeg høre at de hadde solkremer som bare la seg utenpå, som de spesifikt anbefalte til barn under 1 år fordi det ikke trakk inn i huden. Ulempen er at det måtte smøres oftere på.

Anonym poster: 6403ead299496c7d832a83b1d24a8716

Skrevet

Har du kilder? Hørets ikke helt riktig ut. Det er uunngåelig med sol i ansiktet om man er ute på tur med litt større baby, og jeg tror ikke det er farlig heller.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det ALLER viktigste er at huden ikke blir brent, og da snakker vi vel frem til ungen er helt utvokst tenåring. Men det aller første året er selvfølgelig ekstremt viktig. Jo yngre huden er når den blir brent, jo større sjangse for fremtidig huskreft. Dette er bevist i mange og viktige studier.

Jeg synes man skal dekke ungen i klær frem til 6 mnd, og være forsiktig/i skyggen frem til 12 mmd. En tur på fjellet med sterk påskesol høres ut som en dårlig ide: bare tenk på hvor raskt voksen hud blir brent!

Jeg kommer ikke til å være hysterisk ift sol med mine barn, det gikk jo bra før solkremes tid også. Men jeg synes det er greit å ta gode forhåndsregler: man ønsker jo ikke at den lille skal bli solbrent.

Skrevet

lurer på hva dem gjør med babyer som kommer fra land hvor det er sol året rundt....

• Liker 2
Skrevet

Babyers hud er en blanding av levende og døde hudceller, mens all huden man kan se på voksne mennesker er døde hudceller. Det er derfor babyhud er så deilig og myk. Derfor tåler babyhud MYE mindre enn oss på alle måter, så beskytt den godt :)

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Både apotek og lege på helsestasjonen sa seks måneder til meg. Men det er jo ikke verre enn at TS tar kontakt med fastlege og hører :)

Skrevet

Kjøp solkrem uten parabener.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde de skulle holdes unna sol frem til de var 12 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vits i å være hysterisk for solen. Solen i Norge er som regel veldig svak, ihvertfall sammenlignet med Australia og syd-europa osv.

I de landene så anbefaler de å holde babyen unna direkte sollys fra 10 til 14, og utenom de tidene skal babyen ha sol kun i små mengder hvis det er direkte...dvs 10 minutter av gangen. Hold babyen i skyggen ellers.

Hvis du skal på påskefjellet, så kan solen være sterk til og med i norge, så du bør nok holde babyen i skyggen.

Babyer og voksne tar opp D-vitamin i huden, og i helt andre mengder enn via matveien. Derfor er det sunt med litt sollys hver dag.

Anonym poster: e41c2d7eec9cd547463775cd365d5903

Skrevet

Jeg var nettopp på apoteket og der fikk jeg høre at de hadde solkremer som bare la seg utenpå, som de spesifikt anbefalte til barn under 1 år fordi det ikke trakk inn i huden. Ulempen er at det måtte smøres oftere på.

Anonym poster: 6403ead299496c7d832a83b1d24a8716

Solkrem som kun har fysisk filter(altså legger seg utenpå huden) er blitt ulovlig, noe som betyr at alle solkremer må ha kjemisk filter i tillegg. Da vil noe trekke inn i huden uansett.

Det er forskjellige meninger om det er greit å bruke solkrem på babyer under et år eller ikke fordi det farligste er jo å bli solbrent.

I Norge er sola såpass svak at jeg ville heller brukt tøyplagg og solhatt enn solkrem, og helst holdt babyen i skyggen. Men da vi var til syden med 3 måneder gammel baby brukte vi solkrem i kinnene og på håndbaken i tillegg til beskyttelse gjennom tøyplagg og vognparasoll. Vi fant en solkrem som var kommet veldig bra ut i tester over beskyttelse og inneholdt lite kjemiske stoffer, som også var beregnet til barn.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så hysteriske enkelte er!

Holde babyen kunn i skyggen med masse klær på, de få dagene vi har sol i detta landet????

Vi har så få soldager, at da bør faktisk barna få litt sol på seg, så får dem dannet mer D-vitaminer, som de trenger til vinteren!

Litt solkrem hvis du skal gå timesvis i sola er helt greit.

Så lenge babyen ikke blir brent, har den faktisk bare godt av litt sol:)

Håper virkelig ikke dere har tenkt å sitte inne/i skyggen hele sommeren, bare fordi dere har fått barn???

Jeg har tenkt å ha med babyen min på stranda til sommeren, der er det ikke noe skygge... Rissikerer vel å bli meldt til bv da, av hysteriske mødre.

Anonym poster: de3b23269aa509ac70f81cd14a901627

Skrevet

Man skal holde barna i skyggen. De kan bli brent etter bare 10 minutter i sola. Det er ikke hysteri.

Babyer skal ha tilskudd av D-vitamin gjennom D-vitamindråper eller tran.

• Liker 1
Skrevet

Litt solkrem hvis du skal gå timesvis i sola er helt greit.

(...)

Jeg har tenkt å ha med babyen min på stranda til sommeren, der er det ikke noe skygge... Rissikerer vel å bli meldt til bv da, av hysteriske mødre.

Anonym poster: de3b23269aa509ac70f81cd14a901627

Ja, dette hørtes ganske drøyt ut. Om du har tenkt til å la babyen være ute i sola, så må du ihvertfall smøre den med solkrem!!

Skrevet

Hvor får man tak i solbriller til nyfødte? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...