Gå til innhold

Hvordan kan vi gi barnet vårt mer selvtillit?

Angelot

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp kommet hjem fra et foreldremøte i barnahagen der vi fikk høre at jenta vår på fem år ligger over gjennomsnittet på de fleste områdene. Det hun sliter med (dette har vi oppdaget selv også) er dårlig selvtillit...

Hun er usikker på nye ting (aktiviteter, leker etc), og vi mistenker at hun er redd for å mislykkes. Hun vil ikke være med, men når hun har sett andre gjøre det samme så vil hun prøve.

Vi vil naturligvis jenta vår det beste, og vi vil gjerne at hun skal føle seg trygg i alle situasjoner.

Hvordan kan vi gi datteren vår bedre selvtillit slik at hun tør å delta på ting hun kanskje ikke mestrer ved første forsøk...

Jeg har ikke postet meldinger i dette forument før, så jeg håper det er rett ketegori og at dere kan hjelpe oss videre..

:-)

Angelot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De voksne har mye å si for barnas selvfølese- selv videre i livet!

Barn i 5 års alderen er i en utviklingsprosess, fra det å være konstant avhengig av foreldre til å ta et steg videre, på egen hånd og begynner å få greie på hva som er rett og galt. Mange barn føler seg usikre i denne perioden. Som foreldre, er det viktig å formidle mye ros og skryt for det barnet mestrer og er flink i. Prøv å fokuser på dens gode kvaliteter og egenskaper, i stedenfor å kritisere og irritere seg over ting som mislykkes i en større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også en datter som høres ut som en beskrivelse av din.

Jeg har jobbet masse med dette med selvtillitten hennes, men hun er nok fortsatt den som ønsker å betrakte en situasjon før hun kaster seg inn i den.

:roll: Men jeg vil si at hun "med åra" har blitt mye bedre. For henne har det å begynne på skolen, og måtte kaste seg ut i nye ting uten alle de voksne som er tilstede i barnehagen, gjort store underverker. (Hun går nå i 2.klasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er viktig å ikke rose overdrevet når barnet er flink, men å rose i alle mulige situasjoner. Vi voksne er veldig flinke til å klappe på hodet og si "åååå så flink" når barn gjør noe bra. Det kan faktisk få motsatt effekt av ønsket, fordi barnet tror det må være flink/dyktig for å bli verdsatt. La jenta føle at hun er verdifull uansett, ikke bare når hun gjør noe bra. La henne vite at dere elsker henne like høyt uansett om hun presterer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spring på biblioteket og lån "Ditt Kompetente Barn" av Jesper Juul.

Les mer her

Hilsen Trille

Det skulle jeg si også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Abelone

Fortell jenta di gang på gang at du er glad i henne. Og at du er glad i henne akkurat som hun er, ikke fordi hun er flink, søt, snill og grei og flink til ting, men bare fordi hun er til og du er moren hennes. Gjør dette hver dag. Vi tror kanskje at barna må forstå dette av seg selv, men jeg tror det er viktig å si det også.

Jeg har gjort det mot min jente. Her om dagen sa hun til meg: "Mamma jeg er så glad for at du elsker meg uansett. Selv om jeg gjør noe dumt, og du blir sint på meg, så vet jeg at du elsker meg inni deg likevel." Dette sa min 6åring til meg - med et fornøyd smil, mens hun tuslet med sakene sine.... Jeg ble veldig glad for å høre at hun har fått med seg dette viktige budskapet som jeg har prøvd å formidle til henne innimellom.

Jeg tror dette er det viktigste for et barn, og gir en grunnleggende trygghet, som igjen gir mot til å prøve og kanskje feile, eller lykkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...