Snorlax Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Når begynte du med kontaktlinser? Jeg var nylig hos optiker, og da hadde jeg -1 på det ene øye og -0,5 på det andre. Optikeren syntes det var for tidlig å begynne med linser, og at jeg heller kunne bruke briller i situasjoner som forelesning, kino, tv-titting etc. Men jeg blir sliten i hodet av brillene, og jeg merker at når jeg er ute og går, kikker jeg ofte ned i bakken, for der er det "klart" å kikke. Når jeg kikker opp, er det tåkete, og folk må være på få meters avstand før jeg klarer å se ansiktene deres. Hvor dårlig syn må man ha før det er greit å bruke linser? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Begynte med linser da jeg kun hadde 0.75 minus på det ene øyet. Synes det hørtes litt rart ut at du ikke skal begynne med linser når du ser såpass dårlig som nå? Anonym poster: baad365922af19aa284ea7b6eed5a1e8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Dessuten er det jo DU som bestemmer, ikke optikeren Jeg ville bare bestilt linser på nett, er dessuten mye billigere. Anonym poster: baad365922af19aa284ea7b6eed5a1e8 2
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Dessuten er det jo DU som bestemmer, ikke optikeren Jeg ville bare bestilt linser på nett, er dessuten mye billigere. Anonym poster: baad365922af19aa284ea7b6eed5a1e8 Hun må fortsatt til optikeren å få linsetilpasning. 1
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Jeg bruker linser og jeg fikk linser da jeg hadde rundt 0.5 minus. Du får bare si til optikeren at du skal ha linser, h*n kan jo ikke nekte deg det.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Hun må fortsatt til optikeren å få linsetilpasning. Men kjære deg, det fikk hun jo da hun tok sunsundersøkelsen Alt står på brilleseddelen. Det er uproblematisk å bestille på nett når optiker har undersøkt og fylt ut denne. Anonym poster: baad365922af19aa284ea7b6eed5a1e8
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Hun må fortsatt til optikeren å få linsetilpasning. Hva snakker du om nå? Jeg har brukt linser i mange år, når man har opplysningene man trenger fra optiker kan man bestille på nett (om man da ikke har veldig spesielle behov). Utover at jeg sjekker synet en gang per år bruker jeg ikke optikeren min til så mye mer.
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Men kjære deg, det fikk hun jo da hun tok sunsundersøkelsen Alt står på brilleseddelen. Det er uproblematisk å bestille på nett når optiker har undersøkt og fylt ut denne. Anonym poster: baad365922af19aa284ea7b6eed5a1e8 Bestiller hun kontaktlinser ut fra brilleseddelen får hun en ekkel overraskelse når de dukker opp. Det er andre verdier som gjelder for linser enn briller. 1
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Hva snakker du om nå? Jeg har brukt linser i mange år, når man har opplysningene man trenger fra optiker kan man bestille på nett (om man da ikke har veldig spesielle behov). Utover at jeg sjekker synet en gang per år bruker jeg ikke optikeren min til så mye mer. På min brilleseddel står ikke diameter og avstand mellom pupillene, og på optikerkontoret står det at mange har forskjellig styrke på brilleglass og kontaktlinser fordi de har forskjellig avstand fra øynene, Her må vi også ha èn time for kontaktlinsetilpasning og en hvor de bare sjekker brilleverdier.
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 (endret) På min brilleseddel står ikke diameter og avstand mellom pupillene, og på optikerkontoret står det at mange har forskjellig styrke på brilleglass og kontaktlinser fordi de har forskjellig avstand fra øynene, Her må vi også ha èn time for kontaktlinsetilpasning og en hvor de bare sjekker brilleverdier. Javel, men du kan be dem notere disse opplysningene når du blir undersøkt. Ingen problemer med det. Jeg har aldri opplevd å måtte ha to timer hos optikeren min for dette, jeg måtte ha opplysningene på nytt for et år siden og da sjekket hun synet + dette. Virker litt rart. Endret 6. mars 2013 av Trivia
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Bestiller hun kontaktlinser ut fra brilleseddelen får hun en ekkel overraskelse når de dukker opp. Det er andre verdier som gjelder for linser enn briller. Jeg bestiller alltid ut i fra de opplysningene min optiker har gitt meg om linser/briller og har aldri fått noen ekkel overraskelse? Jeg har en egen lapp hvor alt står notert, og det er jo kun styrken min som har endret seg med årene. Endret 6. mars 2013 av Trivia
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 Jeg bestiller alltid ut i fra de opplysningene min optiker har gitt meg om linser/briller og har aldri fått noen ekkel overraskelse? Jeg har en egen lapp hvor alt står notert, og det er jo kun styrken min som har endret seg med årene. Da har du vært heldig. Det står også på de fleste nettsider hvor de selger linser at de ikke skal kjøpes ut ifra brilleseddelen.
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Da har du vært heldig. Det står også på de fleste nettsider hvor de selger linser at de ikke skal kjøpes ut ifra brilleseddelen. Åja, jeg tror du må ha misforstått hva jeg mener. Jeg snakker altså om opplysningene for LINSER, man får både for briller/linser når man tar en undersøkelse hos optiker Så det er absolutt ikke noe i veien for å bestille linser med disse opplysningene. Endret 6. mars 2013 av Trivia
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Åja, jeg tror du må ha misforstått hva jeg mener. Jeg snakker altså om opplysningene for LINSER, man får både for briller/linser når man tar en undersøkelse hos optiker Så det er absolutt ikke noe i veien for å bestille linser med disse opplysningene. Nei vi snakker om det samme. Det er ikke alle optikere som måler verdier både for briller og linser på samme time ettersom det er to forskjellige undersøkelser som må til. Briller tilpasses på en helt annen måte.
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #15 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Nei vi snakker om det samme. Det er ikke alle optikere som måler verdier både for briller og linser på samme time ettersom det er to forskjellige undersøkelser som må til. Briller tilpasses på en helt annen måte. Uansett får man oppgitt det man trenger når man tar en undersøkelse hos en optiker, ber man om diameteravstanden noterer vedkommende selvsagt den. Som nevnt flere ganger, du får disse opplysningene om du ber om dem, og de endrer seg ikke slik synet gjør. Når man ber om undersøkelse oppgir man jo hva behovet er Endret 6. mars 2013 av Trivia
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #16 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Uansett får man oppgitt det man trenger når man tar en undersøkelse hos en optiker, ber man om diameteravstanden noterer vedkommende selvsagt den. Som nevnt flere ganger, du får disse opplysningene om du ber om dem. Når man ber om undersøkelse oppgir man jo hva behovet er Hvis de ikke har undersøkt hva slags verdier du trenger på linsene dine og gjort en linsetilpasning, så skal det godt gjøres for dem å finne ut det via telefon. Det er derfor alle nye linsebrukere skal ha en egen time før de får lov til å begynne med å bruke linser. Endret 6. mars 2013 av uAnonymbruker
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #17 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Hvis de ikke har undersøkt hva slags verdier du trenger på linsene dine og gjort en linsetilpasning, så skal det godt gjøres for dem å finne ut det via telefon. Det er derfor alle nye linsebrukere skal ha en egen time før de får lov til å begynne med å bruke linser. Jeg har brukt linser i årevis og det du sier stemmer bare ikke. Og hvorfor nevner du en telefonsamtale? Jeg har snakket om en SYNSUNDERSØKELSE. Når man blir undersøkt av optikeren får man oppgitt ALLE opplysninger man trenger om man ber om det. Ber man om opplysninger for linser får man det. Jeg har for eksempel aldri brukt briller og kun forholdt meg til tallene jeg trenger for linsene. Ja, det er anbefalt at man får innføring i å bruke linser hos optiker, men du hevder at man ikke får oppgitt diametermålet ved en undersøkelse. Det er feil. Som sagt tror jeg du misforstår litt. Man kan bestille linser på nett og man får opplysningene hos optikeren Endret 6. mars 2013 av Trivia
Fantomina Skrevet 6. mars 2013 #18 Skrevet 6. mars 2013 Jeg ville uansett startet med linser hos optiker, og siden begynt å bestille på nett. Det er mye ved linsebruk som er greit å lære av en optiker, f.eks. å sette inn og å ta ut linsene. Jeg vet om flere enn én som har dratt på legevakta i ren desperasjon fordi de har bestilt linser på nett og ikke fått til å ta de ut fordi de ikke har hatt noen å lære teknikken av. TS, hvis optikeren din ikke vil ordne linser for deg så bytter du optiker og får sendt journalen/notatene dine fra den gamle optikeren til den nye. Hvis optikeren din er i en kjede med flere optikere kan du be om å få en second opinion fra en annen optiker på samme kontor, uten å skulle betale for det. 1
Trivia Skrevet 6. mars 2013 #19 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Kunden bestemmer, optikeren kan ikke nekte henne linser om det er slik at øynene hennes egner seg for linsebruk. Endret 6. mars 2013 av Trivia
Gjest uAnonymbruker Skrevet 6. mars 2013 #20 Skrevet 6. mars 2013 Kunden bestemmer, optikeren kan ikke nekte henne linser om det er slik at øynene hennes egner seg for linsebruk. Denne er jeg enig i, ts det er ikke verre enn at du drar til en annen optiker. "Synet ditt er i stadig forandring. Vi anbefaler derfor at du tar en ny synsundersøkelse når du kjøper kontaktlinser. Det er viktig med regelmessig og grundig synstest hos en sertifisert optiker. Det anbefales kontroll en gang hvert kalenderår. Man skal ha fått ordinert en linseresept fra optiker før man kjøper kontaktlinser. Det er også viktig å være klar over at brilleseddel ikke kan benyttes ved kjøp av kontaktlinser. Ved utferdigelse av resept for kontaktlinser er det andre faktorer som må vurderes en ved briller. Blant annet passform og væskeinnhold. Briller har også en annen avstand fra øyet enn kontaktlinser. Det påvirker naturligvis vurderingen fra din sertifiserte optiker. Dersom du er ny som linsebruker må det gjennomføres en tilpasning for deg og din synsfeil. Hos optikeren vil du også få en gjennomgang i hvordan du skal vedlikeholde kontaktlinsene for optimal levetid og god synshelse. Optikeren innleder gjerne undersøkelsen ved å stille deg spørsmål om dine øyeplager, synsbehov og allmenn helsetilstand. Resultatene av denne forundersøkelsen legges til grunn for videre undersøkelser. Optikeren tar bilder av netthinnen, måler trykket i øyet og vurderer netthinnens sensitivitet. Herunder måles også bøying, spredningsevne og synsskarphet. Ved gjennomført synstest og i samråd med optikeren kommer du frem til hvilken type kontaktlinse som passer for dine øyne og din livsstil. Optikeren gir også svar på hvilken linsevæske som er formålstjenelig for deg og dine kontaktlinser. Resultatet av en time hos en sertifisert optiker er linser som er godt tilpasset dine, unike øyne. Ønsker du senere å bytte til en annen linsetype oppsøker du bare optikeren for ny tilpasning. Ved regelmessige synsundersøkelser avdekkes forandringer i synsskarphet. Du får da utstedt ny resept med nye verdier. Det er viktig å ha fokus på regelmessige undersøkelser, da det å bruke feil type linser kan gi skader på øynene, i verste fall alvorlige skader." 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå