Gå til innhold

Bidragsøkning

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet

Jeg har 3 barn med min ekskone. Vi har hatt en privat bidragsavtale til nå, som jeg har overholdt til punkt og prikke. Min eldste datter har nå bestemt seg for å ikke komme til meg i helgene mer, og i den sammenheng har moren sendt inn krav om bidragsøkning via NAV.

Jeg må nå betale over 3000 kr mer i mnd ! Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan komme frem til at jeg har evne til å betale over 7000 kr i mnd i bidrag med en lønn på ca 20.000 . Fikk beskjed om at de ikke tar hensyn til mine utgifter. Hvis jeg skal betale 7000 kr i mnd i bidrag, går jeg i minus hver eneste mnd. Da svarer det seg jo for meg å slutte i jobben og gå på sosialstønad! Dette er absurd!

Jeg har INGEN problemer med å betale bidrag... !!! Men dette er da ikke til barnas beste. Nå vil jeg jo ikke ha råd til å finne på noe med dem i de helgene jeg har dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortvilet situasjon... Kan hende du må gå for din tenkte løsning...

Bestill time på fam. Kontoret og krev mere samvær med de andre barna..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 3 barn med min ekskone. Vi har hatt en privat bidragsavtale til nå, som jeg har overholdt til punkt og prikke. Min eldste datter har nå bestemt seg for å ikke komme til meg i helgene mer, og i den sammenheng har moren sendt inn krav om bidragsøkning via NAV.

Jeg må nå betale over 3000 kr mer i mnd ! Jeg skjønner ikke hvordan NAV kan komme frem til at jegg har evne til å betale over 7000 kr i mnd i bidrag med en lønn på ca 20.000 . Fikk beskjed om at de ikke tar hensyn til mine utgifter. Hvis jeg skal betale 7000 kr i mnd i bidrag, går jeg i minus hver eneste mnd. Da svarer det seg jo for meg å slutte i jobben og gå på sosialstønad! Dette er absurd!

Jeg har INGEN problemer med å betale bidrag... !!! Men dette er da ikke til barnas beste. Nå vil jeg jo ikke ha råd til å finne på noe med dem i de helgene jeg har dem.

Forsøk ny mekling mer samvær med andre barn.

Ikke godta vedtak fra NAV. Klag på dette. La det gå tiø innkreving og trekk i lønn. Da kan du lettere få tilbake feil innbetaling. Så kommer noe viktig. Krev i morgen innsym i ALLE sakspapirer. Kontakt advokat. Gå gjennom alt. Du kan få dekket noe advokat gjennom jobb. Et viktig moment er at du kan kreve mor jobber minst 80 prosent. Gjør hun ikke kreve hun blir beregnet på minst 80 prosent lønn selv om hun jobb mindre. Du trenger advokat. Ikke møt mor eller nav alene

Gjest Violetta
Skrevet

Er de 20 000 før eller etter skatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger juridisk bistand. Det virker nærme seg at det nærmer seg 25 prosent bidrag av dlm bruttoinntekt. Du virker ha brutto ca.knappe 300000. 25 prosent av bruttoinntekt er maks trekk i bidrag. Du kan ikke ha bolig til å ha besøk av barna lenger. Du klarer ikke lån og du er konkurs. Meningen med det høye bidraget er og knekke deg mentalt slik du ikke orker ta opp kampen. Da kan mor fortsatt le av deg og kose seg på din bekostning ved at du bor på hybel og har barna enda mindre. Hennes hevn er fullkommen. Skal du overleve må straks få deg en god advokat som ka ta opp kampen. Noe kan du få dekket av fagforening medlemskap. Innsyn i saken for å se grunnlag for bidrag. Du vet du kan kreve mor jobber når barn er over 1 år. Hun skal beregnes for en inntekt minst 80 prosent av hva hun ville hatt ved 100 prosent jobb. Studerer hun er dette annerledes men har hun annen utdannelse kan du klage om hun har fått lav inntekt som bidrags grunnlag. Men ikke godta noe. Ikke skriv under på noe. Gå til advokat. Dette er ran og terrorisme mot deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger juridisk bistand. Det virker nærme seg at det nærmer seg 25 prosent bidrag av dlm bruttoinntekt. Du virker ha brutto ca.knappe 300000. 25 prosent av bruttoinntekt er maks trekk i bidrag. Du kan ikke ha bolig til å ha besøk av barna lenger. Du klarer ikke lån og du er konkurs. Meningen med det høye bidraget er og knekke deg mentalt slik du ikke orker ta opp kampen. Da kan mor fortsatt le av deg og kose seg på din bekostning ved at du bor på hybel og har barna enda mindre. Hennes hevn er fullkommen. Skal du overleve må straks få deg en god advokat som ka ta opp kampen. Noe kan du få dekket av fagforening medlemskap. Innsyn i saken for å se grunnlag for bidrag. Du vet du kan kreve mor jobber når barn er over 1 år. Hun skal beregnes for en inntekt minst 80 prosent av hva hun ville hatt ved 100 prosent jobb. Studerer hun er dette annerledes men har hun annen utdannelse kan du klage om hun har fått lav inntekt som bidrags grunnlag. Men ikke godta noe. Ikke skriv under på noe. Gå til advokat. Dette er ran og terrorisme mot deg.

Rettelse knappe. 30000 brutto i mnd

Gjest Gjest
Skrevet

Ordningen gjør sosialklient av deg. Hvem orker fortsatt jobbe som før når en ha igjen så lite.

Gjest fortvilet
Skrevet

Takk for svar! Moren jobber fullt .... i NAV !!! Så hun kjenner til og får hjelp til å finne de smutthull som måtte finnes. Jeg har desverre ikke råd til advokat, da jeg allerede går kraftig i minus pga bidraget. Jeg har sendt inn klage til Nav forvaltning men regner ikke med å få medhold der. I begrunnelsen min, srev jeg at med det bidraget som nå er fastsatt, har jeg ikke mulighet å gi barna mine et godt og tilfredsstillende tilbud, og det er jo ikke til det beste for barna som det alltid skal tas hensyn til

Gjest Violetta
Skrevet

Takk for svar! Moren jobber fullt .... i jo NAV !!! Så hun kjenner til og får hjelp til å finne de smutthull som måtte finnes. Jeg har desverre ikke råd til advokat, da jeg allerede går kraftig i minus pga bidraget. Jeg har sendt inn klage til Nav forvaltning men regner ikke med å få medhold der. I begrunnelsen min, srev jeg at med det bidraget som nå er fastsatt, har jeg ikke mulighet å gi barna mine et godt og tilfredsstillende tilbud, og det er jo ikke til det beste for barna som det alltid skal tas hensyn til

Jeg gjentar mitt spørsmål som du tydeligvis overså: Er de 20 000 før eller etter skattetrekk?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen hemmelighet at mange av de som har vært ansatt (og fortsatt er ansatt ?) er sterk motstander av at barn skal ha samvær med samværforelder (spesielt om det er far som er samværforelder). Dette har riktignok bedret seg noe for en del barn de siste 10 årene, men fortsatt henger det igjen holdninger hos noen av de ansatte.

Jeg foreslår at du klager umiddelbart med kopi til overordnede klage innstans slik at enkelte NAV ansatte som har slike vanvittige meninger plukkes ut av systemet og isteden tildeles andre arbeidsoppgaver.

Gjest Oppgitt
Skrevet

Jeg gjentar mitt spørsmål som du tydeligvis overså: Er de 20 000 før eller etter skattetrekk?

Det er etter skattetrekk
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Moren jobber fullt .... i NAV !!! Så hun kjenner til og får hjelp til å finne de smutthull som måtte finnes. Jeg har desverre ikke råd til advokat, da jeg allerede går kraftig i minus pga bidraget. Jeg har sendt inn klage til Nav forvaltning men regner ikke med å få medhold der. I begrunnelsen min, srev jeg at med det bidraget som nå er fastsatt, har jeg ikke mulighet å gi barna mine et godt og tilfredsstillende tilbud, og det er jo ikke til det beste for barna som det alltid skal tas hensyn til

Hei.

Saken din bør sandes over til annet NAV kontor.

Fovaltningslovens paragraf 6 sier mye om dette. Her virker det være et habiltetsproblem.

Det holder DU som en part i saken trekker habilteten i tvil.

Har jeg vært leder på dette NAV kontorert ville jeg overført saken din til et annet NAV kontor.

Jeg regner med NAV har egne rutiner på dette som de skal følge. Jeg spør meg om dette er fulgt i saken din. Det er i såfall skremmende lesning det jeg ser du har vært utsatt for.

Jeg råder deg til og kontakte advokat. Det kan være lønnsomt rett og slett selv om du ikke har råd nå. De færreste har råd når de kontakter advoket for det hele er skakkjørt.

Lykke til. :klem1:

Skrevet

Det er jo et spørsmål om habilitet her hos ditt lokale NAV kontor om barnets mor jobber der.

Du bør se på de mulighetene som finnes for fri rettshjelp.

Hvor stor er kommunen din? I mindre kommuner er det kortere avstander, så der ville jeg kontaktet rådmannen og forklart at du er i en vanskelig situasjon, og at du er usikker på om alle rettningslinjer blir fulgt siden barnas mor jobber i NAV og kan på den måten sies å være både proffesjonell part og motpart.

Si at du føler deg usikker på om at NAV har fulgt opplysningsplikten sin tilstrekkelig.

Om det er tak i rådmannen, så kommer han til å sjekke opp saken. Han er ikke interessert i at kommunen blir uthengt i media for snusk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er etter skattetrekk

I slike saker går jeg ut fra at du vet at tas utgangspunkt i din bruttoinntekt. Din netto utbetalte lønn sier ikke stort. Kanskje har du satt et kunstig høyt skattetrekk, kanskje har du andre trekk på din lønn.

At dine utgifter ikke tas hensyn til er begrunnet i at det koster å ha barn, uansett hvilke utgifter du har. Barna prioriteres først, slik det også bør være dersom man bor sammen med dem.

Å bidra med 7000 kroner i oppfostringen av tre barn høres kanskje mye ut, men har du regnet på hva det faktisk koster å forsørge tre barn, alle utgifter medregnet?

Anonym poster: e5b1cb4b2140cc57db158c875d168d60

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo et spørsmål om habilitet her hos ditt lokale NAV kontor om barnets mor jobber der.

Du bør se på de mulighetene som finnes for fri rettshjelp.

Hvor stor er kommunen din? I mindre kommuner er det kortere avstander, så der ville jeg kontaktet rådmannen og forklart at du er i en vanskelig situasjon, og at du er usikker på om alle rettningslinjer blir fulgt siden barnas mor jobber i NAV og kan på den måten sies å være både proffesjonell part og motpart.

Si at du føler deg usikker på om at NAV har fulgt opplysningsplikten sin tilstrekkelig.

Om det er tak i rådmannen, så kommer han til å sjekke opp saken. Han er ikke interessert i at kommunen blir uthengt i media for snusk.

Ja ring rådmannen. Det er et godt poeng. Vet det bruker virke.

Lykke til :klem1:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til et tilfelle hvor de har tre barn sammen (fra 2-8 år) far har vanlig samvær med alle (annenhver helg+en overnatting i uka), og han ble også pålagt å betale over 7000 i mnd. Han tjener noe bedre enn deg (tipper du har ca 350 000 i året?), rundt 450 000,-, men barna dine er vel eldre, og du skal derfor betale mer, i tillegg til at du skal betale mer siden du ikke har samvær.

Det er dyrt å ha tre barn, gitt.

Anonym poster: 08ce509af344d4720680aab6cdb2406c

Gjest Gjest
Skrevet

Er det rart mange blir i forhold der en egnetlig burde skilt lag. Det er forøvrig mindre samlivsbrudd med flere barn. Dette er forstålig når en leser denne tråden. Mannen er som regel den som taper bostedslampen på flere måter.

Jeg ser at det kan forsvareres at noen har seg med andre av og til i et vanskelig samliv.

Gjest Marmot
Skrevet

I de papirene du har fått, har du oversikt over hvilken inntekt som ligger til grunn for både deg og mor, og da anbefaler jeg deg å skrive inn disse tallene i bidragsveilederen: https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning Du kan også klage på vedtaket, og da må du få med reellt samvær. Bruk utreningen i veilderen, ikke godta at du har samværsklasse 2 (samvær 2-4 netter i mnd) om du har samvær i jul, påske, ferier osv. også, det kan hende du havner i annen samværsklasse når alt blir regnet ordentlig.

Hvor gammelt er barnet som har bestemt seg for å ikke ha samvær mer?

Gjest Gjest
Skrevet

I de papirene du har fått, har du oversikt over hvilken inntekt som ligger til grunn for både deg og mor, og da anbefaler jeg deg å skrive inn disse tallene i bidragsveilederen: https://tjenester.na...eder/innledning Du kan også klage på vedtaket, og da må du få med reellt samvær. Bruk utreningen i veilderen, ikke godta at du har samværsklasse 2 (samvær 2-4 netter i mnd) om du har samvær i jul, påske, ferier osv. også, det kan hende du havner i annen samværsklasse når alt blir regnet ordentlig.

Hvor gammelt er barnet som har bestemt seg for å ikke ha samvær mer?

Du har minst krav på samværsklasse 3 om barna vil ha samvær. Det er skile mellom 8 og ni netter over 28 dager. Altså 2 samværsperioder.

Dette er som sagt særs viktig du skjønner. Det er viktig du protesterer på dette om du har under 9 netter over 2 samværsperioder. Alle normale samværsforeldre får dette (i en rettsak) om de bor slik det lar seg gjennomføre. Mor kan således ikke nekte deg dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg la inn i NAV kalk,bidrag med 400 000 kr inntekt begge foreldre. Samvær i mnd: 1-2 døgn eldste.4-8 de 2 yngste det ble bidrag under 6200 kr. inkl. barnepass med stønad.

Med samvær. Eldste 1-2 døgn. 8-13 overnattinger de 2 yngste. Det blir under 4000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...