Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som har rosacea. Vil dere fortelle litt hvordan dere opplever det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heisann, jeg har rosacea acne. Huden min blir veldig varm og rød av tempraturforandring og anstrengelse, og i solen hovner jeg litt opp og får en brennende følelse. Nesen har et par blodårer som vises og jeg må alltid være forsiktig med hudpleie fordi jeg kan få kviseutslett. Kviseutslettet er rødt, ser betent ut og har puss.

Huden er såpass at jeg ofte kan varme fingrene mine på kinnene og samtidig lindre litt med "kulden" fra hendene. Håret må jeg ofte sette opp for å øke tilstrømming av luft så det avkjøler seg.

Om morningen er huden helt normal, på formiddagen som nå er den rød og varm, mot kvelden roer det seg igjen.

Anonym poster: da923ef48c785f90c0159f1b9bb21d7c

Skrevet

Går det an å ha rosacea uten å ha hoven og varm hud? Jeg er konstant rød på nesen og har generelt ujevn og rød/rosa hud i ansiktet..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har rosacea, og det er jo ikke alltid like lett. Fikk det for ca 1 år siden, og opplevde det som veldig vanskelig. Alltid hatt fin hud, og plutselig kom dette. Føler at det hemmer meg litt sosialt, da jeg unngår situasjoner som gjør det verre. F. eks rødmer jeg noe helt ekstremt når jeg snakker foran grupper på mer en 3-4 personer osv. Prøver jo også å unngå visse matvarer og alkohol, som ikke alltid er like lett. Synes også det er plagsomt når alle hele tiden skal påpeke "åh, nå er du helt rød igjen, det er så morsmomt" osv. Nei, det er ikke så morsomt. Men det hjelper mye å ha selvironi, og le med og spøke om det. Heller det enn å gråte over det ;)

Nå har jeg tenkt meg til legen snart igjen, da jeg føler den kremen jeg bruker nå ikke har noe særlig effekt.

Anonym poster: 760345920d4a2024c968913092456132

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å ha rosacea uten å ha hoven og varm hud? Jeg er konstant rød på nesen og har generelt ujevn og rød/rosa hud i ansiktet..

Ja, hvis du er ung spesielt kan du ha en tidlig variant. Rødmer du noe?

Skrevet

Ja, hvis du er ung spesielt kan du ha en tidlig variant. Rødmer du noe?

Nei, må bruke blusher for å få litt farge i det ellers så bleke ansiktet mitt.. men hater rosanyansen jeg har her og der..

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som har rosacea. Vil dere fortelle litt hvordan dere opplever det.

Kan være hemmende og svært vanskelig. Har i fam,og ikke alltid like lett. Ansiktet er så synlig for disse pas.

Be om time til hudlege. Det finnes god medisin

Anonym poster: f4eb1da001b508c63d57a26899a6bc7a

AnonymBruker
Skrevet

Synes også det er plagsomt når alle hele tiden skal påpeke "åh, nå er du helt rød igjen, det er så morsmomt" osv.

Jeg blir rød når jeg drikker alkohol eller ler mye, og det blir ofte påpekt.

Mitt svar, da jeg er lei av dette og overhodet ikke kan kontrollere det, er: 'Åh, vil du at jeg skal kommentere noe med ditt utseende også?' (funker best hvis personen er lubben eller har stor nese eller noe annet de er usikre på, jeg stopper jo der og de skjønner det selv). Eventuelt den litt koseligere varianten med 'Tror du virkelig jeg trenger å høre det fra deg og ikke er klar over det selv? Hva godt gjør det?', men etter noen øl tar jeg heller den første, fordi jeg synes det er elendig oppførsel.

Anonym poster: 06fe82a02f61afaa37a9b98fc52039c9

Skrevet

Jeg får ikke høre noe så ofte. Gikk til legen for 2 år siden, og han kommenterte det faktisk, og sa jeg kanskje hadde rosacea. Henviste meg til hudavdelinhen på sykehuset, der jeg fikk begynne på isotretion, og fikk et par laserbehandlinger. Var bare så fin, helt frem til i høst, da kom det tilbake igjen.

Unngår sosiale tilstelninger så ofte jeg kan.

"Godt" å høre jeg ikke er alene om dette, utrolig vanskelig til tider. Har hatt det i over 10 år, så det er jo klart mye bedre nå enn for 4 år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at det plutselig kan gå over av seg selv etter måneder eller år. Noen som vet om dette stemmer?

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg vært hos legen idag, og fått anbefalt tabletter istedet for den kremen jeg bruker nå (eller begge deler). Er veldig skeptisk til antibiotika kuren, men på den annen side begynner jeg å bli desperat. Noen som har tatt piller for rosacea? Var det vellykket? Bivikrninger? Setter utolig stor pris på svar :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har roscasea og bruker White Lucency serien fra Shiseido med gode resultater. Rens, dagkrem og nattkrem, på seriøst dårlige dager så legger jeg full makeup med heldekkende foundation.

Skrevet

Hvilke piller har du fått anonym?

Jeg går på isotretion, og huden er så mye finere nå.litt tørrere hud å lepper, men selvtilliten går fort oppover når hele ansiktet ser bedre ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det var de jeg også skulle få. Jeg sa jeg var usikker, skulle tenke på det og komme tilbake om to uker. Jeg er veldig fristet, men er redd for bivirkninger. Har du noen? Er også redd for at huden min skal bli enda tørrere enn den allerede er av de pillene. På den annen side er jeg jo veldig fristet til å prøve det. Hvor lenge går du på de? Legen sa til meg han ville begynne med 1 md og se det an.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

........ :plystre:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...