Gå til innhold

Økonomi eller informatikk? Trenger noen synspunkter...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal "omskolere" meg til høsten, og har lyst til å satse hardt og gå fem år for å oppnå master. Jeg er mest opptatt av å bli noe som garanterer meg en god jobb etterpå, gjerne med god startlønn.

Slik det er nå (med fokus på interesser) står det mellom siviløkonom, og informatikk med spesialisering innen drift av datasystemer, påbygd med master i teknologiledelse.

Hvilken av disse retningene er "lurest" med tanke på arbeidsmarked og etterspørsel? Noen tanker?

Anonym poster: 438466de0383a9bd06d7727df13c28e3

Videoannonse
Annonse
Gjest Beano
Skrevet

Jeg skal "omskolere" meg til høsten, og har lyst til å satse hardt og gå fem år for å oppnå master. Jeg er mest opptatt av å bli noe som garanterer meg en god jobb etterpå, gjerne med god startlønn.

Slik det er nå (med fokus på interesser) står det mellom siviløkonom, og informatikk med spesialisering innen drift av datasystemer, påbygd med master i teknologiledelse.

Hvilken av disse retningene er "lurest" med tanke på arbeidsmarked og etterspørsel? Noen tanker?

Anonym poster: 438466de0383a9bd06d7727df13c28e3

Jeg har lest mye om hvordan personer med IT-utdannelse er svært ettertraktet og man er nesten garantert en jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mye om hvordan personer med IT-utdannelse er svært ettertraktet og man er nesten garantert en jobb.

Jeg har IT utdannelse, og ønsker å nyansere bildet litt. Det stemmer at det fortsatt er greit behov for IT folk, men det jeg ser er at det er en kontinuerlig konsolidering på gang. Det blir færre og færre driftere ute hos den enkelte bedrift/organisasjon/kunde til fordel for større datasentre og standardisering av tjenester og teknologi. Det er flere grunner til dette, blant annet er stabilitets - og tilgjengelighetskravet økt enormt de siste 10 årene. I "gamle dager" kunne man leve med at en tjeneste går ned iblant, i dag kan det være virksomhetskritisk når en tjeneste for bedriften går ned da det ikke nødvendigvis eksisterer manuelle prosedyrer for å utføre arbeidsoppgavene lenger. Videre er det også et enormt fokus på innsparelser, og det kuttes stadig i "lokalt" driftspersonell til fordel for konsolidering av tjenester inn i større miljøer. Enten ved sentralisering av bedriftens IT ressurser (typisk for store konsern) eller ved at bedriften kjøper inn de driftstjenestene den trenger (typisk for mindre bedrifter som ikke har råd til egen driftsavdeling).

Og stadig flere prosesser implementeres med IT verktøy og tilhørende driftstjenester. Isolert sett skulle jo det tilsi at det blir flere jobber, men konsolideringen øker i raskere grad enn behovet for flere driftsfolk oppstår. Resultatet blir derfor et synkende antall jobber. Se bare på forskjellige nettskytjenester, så forstår man raskt at man ikke kan regne med en lang fremtid som driftsmedarbeider ute i den enkelte bedrift.

Jeg er på ingen måte ubetinget fornøyd med utviklingen. Som deltakende drifter ser jeg stadig at det er problematisk å sentralisere enkelte tjenester og at man ville fått en mer "smooth" arbeidsflyt av å beholde tjenestene innen husets fire vegger. Men, man blir ofte ikke hørt, for det er til syvende og sist økonomien som rår og ledere har en tendens til å bare se på tallene uten å vurdere hva slags tjenestekvalitet de får tilbake. Det er realiteten du som drifter vil måtte forholde deg til om du velger å gå den yrkesveien. Det betyr selvsagt ikke at man ikke får jobb som drifter, men man må regne med større konkurranse, færre jobber og flytting til de stedene de konsoliderte driftsmiljøene opprettes.

Jobben i seg selv kan være spennende og utfordrende. Som drifter får du (med)ansvaret for en rekke tjenester og evt. videreutvikling av disse. Det er et stort ansvar, for man jobber i grunn med optimalisering av andres arbeidsomgivelser. Gjør ikke drifteren jobben sin, så vil det være alt fra en til flere hundretusen personer som ikke får gjort sin egen jobb avhengig av miljøets størrelse.

Personlig har jeg trives som drifter, men jeg tviler nok på at jeg ville valgt denne karriereveien på nytt. Til det er arbeidsdagene for lange (opptil 14 timer) og fremtidsutsiktene for svake. Etterhvert ønsker jeg å kunne jobbe litt mer normale dager og jeg vurderer derfor også å omskolere meg, f. eks innen økonomi som er et stort interessefelt for min del. Forhåpentligvis så kan jeg sitte på andre siden av bordet en dag og slippe å slite som drifter med manglende budsjett ;)

Anonym poster: 88e2cf272074570a2fc1a45731ece4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du over her, kan jeg bare spørre om du er kvinne eller mann? Hvor gammel er du?

Anonym poster: 4111689a08c32a9238b6ee8f63195de6

Skrevet

Hvis det har seg slik at du tilfeldigvis har interesse og evner både innen IT og økonomi, så vil jeg sterkt råde deg til å satse på begge hester. Mange kan IT og mange kan økonomi; det er ikke fullt så mange som kan begge, og det kan gjøre deg veldig ettertraktet.

<upolitisk korrekt selvskryt>

For min egen del, så har jeg økonomi, administrasjon og markedsføring på skolepapirene (for øvrig "kun" en bachelor), men jeg er utpreget teknofil av legning. Ettersom IT er min store interesse og hobby, så har jeg opp gjennom årene lært meg å skru og bygge maskiner (hardware), drift av servere (os, nettverk, dns, iis, mail, active directory, virtualisering etc.), jeg behersker en del programmeringsspråk (bl.a. c#, vb, javascript) og litt markup (html, css), kan modellere databaser, og jeg blir fort superbruker i alle applikasjoner (f.eks. Office).

</selvskryt>

Med denne type kompetanse, så blir du selvfølgelig ikke verdensmester i hverken økonomi eller IT. Det er heller ikke hensikten, for stillingstittel blir gjerne forretnings-/produktutvikler eller prosjektleder. Selv sier jeg ofte "tolk", for du vil kunne snakke økonomi og regnskap med staben, fire P-er og marketing mix med salg- og markedsavdelingen, og du kan snakke nærd med utviklingsavdelingen – og ikke minst kan du oversette mellom dem. Du blir derfor et naturlig bindeledd i alle organisasjoner og prosjekter.

Dersom denne varianten kan passe deg, så tror jeg det er mest taktisk å ta økonomi på skolebenken, og IT ved siden av. Både fordi det nok er mest aksept der ute for at man kan være selvlært på IT, men også fordi det er vanvittig mye ressurser tilgjengelig på nett for å lære seg alt mulig innen IT. En frekk variant hadde jo forresten vært om du kunne ta en bachelor i økonomi og administrasjon, med master i teknologiledelse på toppen.

Gjest .-L-.
Skrevet

Jeg tenkte å ta data-ingeniør utdannelse siden jobb markedet er så bra, men jeg interesserer meg overhode ikke for data :P Tror heller jeg vil studere økonomi da.

Gjest Ciegus
Skrevet

En frekk variant hadde jo forresten vært om du kunne ta en bachelor i økonomi og administrasjon, med master i teknologiledelse på toppen.

Eventuelt om det er mulig å fordype seg i IT tredje året på bacheloren (det året da man kan velge revisjon, regnskap, øk.ad etc - noen skoler vil godkjenne IT som bredde).

Industriell økonomi kan jo også være noe å vurdere?

AnonymBruker
Skrevet

Du over her, kan jeg bare spørre om du er kvinne eller mann? Hvor gammel er du?

Anonym poster: 4111689a08c32a9238b6ee8f63195de6

Er mann, 33 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har seg slik at du tilfeldigvis har interesse og evner både innen IT og økonomi, så vil jeg sterkt råde deg til å satse på begge hester. Mange kan IT og mange kan økonomi; det er ikke fullt så mange som kan begge, og det kan gjøre deg veldig ettertraktet.

<upolitisk korrekt selvskryt>

For min egen del, så har jeg økonomi, administrasjon og markedsføring på skolepapirene (for øvrig "kun" en bachelor), men jeg er utpreget teknofil av legning. Ettersom IT er min store interesse og hobby, så har jeg opp gjennom årene lært meg å skru og bygge maskiner (hardware), drift av servere (os, nettverk, dns, iis, mail, active directory, virtualisering etc.), jeg behersker en del programmeringsspråk (bl.a. c#, vb, javascript) og litt markup (html, css), kan modellere databaser, og jeg blir fort superbruker i alle applikasjoner (f.eks. Office).

</selvskryt>

Med denne type kompetanse, så blir du selvfølgelig ikke verdensmester i hverken økonomi eller IT. Det er heller ikke hensikten, for stillingstittel blir gjerne forretnings-/produktutvikler eller prosjektleder. Selv sier jeg ofte "tolk", for du vil kunne snakke økonomi og regnskap med staben, fire P-er og marketing mix med salg- og markedsavdelingen, og du kan snakke nærd med utviklingsavdelingen – og ikke minst kan du oversette mellom dem. Du blir derfor et naturlig bindeledd i alle organisasjoner og prosjekter.

Dersom denne varianten kan passe deg, så tror jeg det er mest taktisk å ta økonomi på skolebenken, og IT ved siden av. Både fordi det nok er mest aksept der ute for at man kan være selvlært på IT, men også fordi det er vanvittig mye ressurser tilgjengelig på nett for å lære seg alt mulig innen IT. En frekk variant hadde jo forresten vært om du kunne ta en bachelor i økonomi og administrasjon, med master i teknologiledelse på toppen.

Jeg som skrev over her. Det er nok fortsatt mulig å være selvlært på IT, men min oppfatning er at det blir stadig flere formalkrav også på IT siden, det er etterhvert slutt på tiden der man kan komme inn fra siden som "gutteromsekspert". Kunnskaper innen det du nevner er vel og bra, men det er stor forskjell på å ha det som hobby til det å jobbe med det. Har man det som hobby kan man i grunnen gjøre hva man vil man lærer seg underveis, slik er det ikke i en jobb. Der skal man få på plass og videreutvikle stabile løsninger, gjerne med redundans og backup.

Ikke for å si noe kjipt om de som har lært seg mye på egenhånd, men jeg ser oftere "texasmentalitet" hos de som ikke har formell bakgrunn innen drift. Det innebærer at de vet og kan mye, men mange mangler kunnskapen til å kombinere ulike teknologier og driftsløsninger samt vurdere hva som fungerer bra sammen. Ser også at en del av dem gjør endringer i løsninger uten at de har tenkt over hvilike andre (del)systemer som blir påvirket av endringene. Dette er jo også en av grunnene til at man som tidligere skrevet ser en konsolidering mot større driftsmiljøer - en ønsker å samkjøre kompetanse og teknologi for å unngå for mange texasløsninger ute hos den enkelte bedrift.

Med formell bakgrunn får man også metodologi, faglig bredde og i mange retninger også matematikk inn i blodet. Alt dette hjelper en til å bli i stand til å forstå mer komplekse problemstillinger på et mer abstrakt nivå uten at en behøver å kunne "alt" på et implementasjonsnivå. Det er også noe jeg har savnet hos de jeg har jobbet sammen med som "bare" hadde lært seg det selv, selv om de selvfølgelig var flinke nok på sine ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg som skrev over her. Det er nok fortsatt mulig å være selvlært på IT, men min oppfatning er at det blir stadig flere formalkrav også på IT siden

Absolutt. Men merk altså at formalkrav på IT ikke blir relevant for mitt poeng, for når man kan både økonomi og IT, så blir man som nevnt ikke ekspert på noen av delene - man fyller rollen i midten.

Som du selv sier, så er drift en rolle som nesten alltid blir outsourcet til en partner (ref. konsolidere i store miljøer), så der har vi eksperter til å ta seg av selve driftsjobben. Like fullt kan jeg mer enn nok til å delta i kontraktsforhandlinger, og jeg kan diskutere på et teknisk avansert nivå. Når (den sertifiserte) drifteren agumenterer for ulike alternativer på f.eks. backup og redundans, så skjønner jeg hva som faktisk blir sagt, og jeg kan veie det opp mot økonomi og brukerkrav.

Tilsvarende blir det med systemutviklere og databasearkitekter. Jeg er på ingen måte ekspert hverken i programmering eller databaser, men jeg kan mer enn nok til å delta i diskusjonen på deres eget språk. Når (den sertifiserte) utvikleren forklarer hvorfor noe er dumt eller lurt rent teknisk, så er jeg med på notene, og jeg kan sågar oversette dette til kunden slik at de forstår hva som blir sagt.

For TS så blir jo dette mer et spørsmål om hva man vil jobbe med i det daglige. Dersom man vil jobbe utelukkende med økonomi, så ta revisjon. Vil man jobbe utelukkende med IT, så bli sertifisert på drift eller programmering. Men, dersom du synes begge deler kan være gøy, så kan man altså fint plassere seg i midten slik at man får jobbet med begge deler.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg ville heller søkt IT-støttet bedriftsutvikling ved Hist, et studie som kombinerer IT og økonomi. Bachelorgraden gir opptak til master i teknologiledelse.

Anonymous poster hash: 3a8ee...6f0

Skrevet

Gå heller for en utdannelse som gir deg en beskyttet tittel. IT er etterhvert fullstendig bortkastet, da stadig mer blir outsourcet (og ja, det gjelder i større grad også beslutningsleddene rundt driften. Det står haugevis av høyt utdannede indere, kinesere og andre som jobber til en brøkdel av lønna)

Anonymous poster hash: 88e2c...4e2
Skrevet

Jeg jobber med IT og de best betalte jobbene krever gjerne den beste utdannelsen (typisk master grad fra ntnu eller universitet) og i tillegg gode karakterer. Fremtiden i bransjen er usikker, mye tyder på mer outsourcing og dermed må flere - med mye IT-kompetanse antakeligvis se etter nye arbeidsoppgaver noe som vil påvirke arbeidsmarkedet.

Mitt inntrykk er at det samme ikke er gjeldende innen økonomi. Det er vel litt samme prinsippet der, de beste jobbene med de høyeste lønningene går til de skarpeste hodene fra de beste skolene. Etter noen år når man har en god del erfaring teller skole/karakterer mindre.

Anonymous poster hash: 614ee...e58
Skrevet

Jeg jobber med IT og de best betalte jobbene krever gjerne den beste utdannelsen (typisk master grad fra ntnu eller universitet) og i tillegg gode karakterer. Fremtiden i bransjen er usikker, mye tyder på mer outsourcing og dermed må flere - med mye IT-kompetanse antakeligvis se etter nye arbeidsoppgaver noe som vil påvirke arbeidsmarkedet.

Mitt inntrykk er at det samme ikke er gjeldende innen økonomi. Det er vel litt samme prinsippet der, de beste jobbene med de høyeste lønningene går til de skarpeste hodene fra de beste skolene. Etter noen år når man har en god del erfaring teller skole/karakterer mindre.

Anonymous poster hash: 614ee...e58

Stiller meg nok bak denne. Men disse "toppjobbene" innen IT er sjelden noe å trakte etter selv om det er bra lønn, for arbeidsdagene er seriøst lange (12 timers dager++ er ganske vanlig), feriene få (eller i noen tilfeller ingen) og dagene stressende.

Jeg ville selv ikke valgt en ren IT rettet utdanning en gang til.

• 3 år senere...
Skrevet

Du kan søke IT-støttet bedriftsutvikling (ITBU) på NTNU, en kombinasjon av informatikk, økonomi og ledelse. Jeg går nå tredje året mitt og er veldig fornøyd. Jeg vurderte å velge noe innenfor økonomi, men så tenkte jeg at teknologiledelse og/eller informatikk gir tryggere jobber enn det man får med en utdanning som kun fokuserer på økonomi. På ITBU har du fag som objektorientert programmering, databaser og webutvikling, men også fag som bedriftsøkonomi, økonomistyring og regnskap, økonomisk analyse, etc. Jeg kunne veldig lite om IT fra før av, men det har gått veldig bra, og jeg er kjempe fornøyd!:) Også er Trondheim som studentby veldig trivelig:) 

Anonymkode: f95af...51e

Skrevet

Her er en link til IT-støttet bedriftsutvikling: https://www.ntnu.no/studier/itbaitbedr dersom du er interessert i IT, informatikk, økonomi, teknologiledelse eller lignende:)

Skrevet

Forhåpentligvis er TS ferdig med valgt utdanning til nå, eller i hvert fall godt i gang. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en link til IT-støttet bedriftsutvikling: https://www.ntnu.no/studier/itbaitbedr dersom du er interessert i IT, informatikk, økonomi, teknologiledelse eller lignende:)

Anonymkode: c0bf6...a8d

Skrevet
På 30.9.2014 den 11.46, AnonymBruker skrev:

Stiller meg nok bak denne. Men disse "toppjobbene" innen IT er sjelden noe å trakte etter selv om det er bra lønn, for arbeidsdagene er seriøst lange (12 timers dager++ er ganske vanlig), feriene få (eller i noen tilfeller ingen) og dagene stressende.

Er det noen IT jobber som har lite overtid og mye selvbestemmelsesrett over arbeidsdagen?

f.eks front end, backend, drift, interaksjonsdesign, sikkerhet, kundeservice, it salg,it arkitekt, database admin osv. 

Hvilken type IT jobb er best og verst?

Anonymkode: eab6e...ff2

Skrevet
På 29.9.2014 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Gå heller for en utdannelse som gir deg en beskyttet tittel. IT er etterhvert fullstendig bortkastet, da stadig mer blir outsourcet (og ja, det gjelder i større grad også beslutningsleddene rundt driften. Det står haugevis av høyt utdannede indere, kinesere og andre som jobber til en brøkdel av lønna)

Javel, da ser du en helt annen virkelighet enn meg. Jeg er systemutvikler og blir mast på av mange om å komme på intervju. Har flexi tid og gode ordninger. Det er veldig lite overtid. Markedet er brennhet,  de har prøvd med outsourcing av indere siden 90tallet. Det har ikke tatt av ennå. Etter beregninger var kostnaden ved outsourcing kun 7% billigere. Det blir dårligere kvalitet, mye må gjøres om igjen, vanskelig å koordinere, annen kultur osv. Så det du sier stemmer kanskje for it-drift der har mye blitt outsourcet . 

Men jeg tror ikke på deg angående programmering, jeg har bachelor og 3 års erfaring og kan velge og vrake jobber.

Anonymkode: 073a4...ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...