Tomorrow Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Vil gjerne ha innspill. Prøver å gå noen kilo ned i vekt, jeg er 5 kilo unna min idealvekt - hvis jeg skal gå ut ifra BMI-beregningen. Jeg prøver å ikke være helt manisk men passe på litt kaloriinntak sammen med trening. Hva synes dere om kostholdet mitt? Noe dere vil endre på dersom dere skulle gått fortere ned? Frokost: 2 brødskiver eller 2 knekkebrød, med smør, skinke + evnt en slice hvitost + agurk Et glass juice + en kopp kaffe (vanlig) Mellommålltid: En porsjon havregrøt (blir fort sulten igjen etter frokost!), et glass juice eller vann med lime. ELLER: En liten skål med gresk/ tyrkisk yoghurt med honning, nøtter (mandler, hasselnøtt, pekannøtter) + bær. Lunsj: Havregrøt (hvis jeg ikke spiste dette som mellommåltid) eller et par knekkebrød. + en kaffe. Mellommåltid: Litt smoothie, noen nøtter, en energibar eller litt yoghurtnøtter. Blir alltid så søtsugen på denne tiden, så prøver å unngå skive med sjokoladepålegg fordi det er det jeg har aller mest lyst på akkurat her! Middag: Ofte fisk, kylling eller noe med kjøttdeig. Varierer mye innen middagene, prøver å ha grønnsaker til hver eneste middag. Kvelds: Ofte et knekkebrød, litt te eller en chai latte. Vet jeg bør spise mer frukt...
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Hvis du ønsket å gå ned i vekt raskere kan du kutte ut juicen+alt annet av drikke bortsett fra vann. Du kan også kutte ned på posjonene dine. Du kan prøve å spise kun 1 skive i steden for 2. Jeg blir like mett av å bare spise 1 skive:) det viktige er at du ikke spiser større posjon havregrøt etterpå. Spis som før og kutt ned på antall brødskiver til frokost/kvelds, så merker du nok det på vekta sakte men sikkert:)
Gjest made4u Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Du er ganske nær din idealvekt, det betyr at hvordan du har levd til nå nesten har vært ok med tanke på vekten, ergo trenger ikke du foreta så store endringer som noen så må ta av det fem- eller ti-dobbelte. Alt du trenger er å justere noe. Å bytte ut juicen med vann var min første tanke i en vektreduksjonsfase. Dog vet jeg ikke hvordan du har spist tidligere, om det du presenterte er gode livsstilsendringer sammenlignet med tidligere, ja da kan du drikke juicen din med god samvittighet om hva du alt har utrettet ved det du presenterte -kanskje er endringene mer enn gode nok alt? Om ikke er juicevanen der jeg ville startet, eventuelt blandet juice og vann 50/50 (populært i flere land det).
Gjest made4u Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Du er ganske nær din idealvekt, det betyr at hvordan du har levd til nå nesten har vært ok med tanke på vekten, ergo trenger ikke du foreta så store endringer som noen så må ta av det fem- eller ti-dobbelte. Alt du trenger er å justere noe. Å bytte ut juicen med vann var min første tanke i en vektreduksjonsfase. Dog vet jeg ikke hvordan du har spist tidligere, om det du presenterte er gode livsstilsendringer sammenlignet med tidligere, ja da kan du drikke juicen din med god samvittighet om hva du alt har utrettet ved det du presenterte -kanskje er endringene mer enn gode nok alt? Om ikke er juicevanen der jeg ville startet, eventuelt blandet juice og vann 50/50 (populært i flere land det).
Gjest Chili Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Vil gjerne ha innspill. Prøver å gå noen kilo ned i vekt, jeg er 5 kilo unna min idealvekt - hvis jeg skal gå ut ifra BMI-beregningen. Jeg prøver å ikke være helt manisk men passe på litt kaloriinntak sammen med trening. Hva synes dere om kostholdet mitt? Noe dere vil endre på dersom dere skulle gått fortere ned? Frokost: 2 brødskiver eller 2 knekkebrød, med smør, skinke + evnt en slice hvitost + agurk Et glass juice + en kopp kaffe (vanlig) Mellommålltid: En porsjon havregrøt (blir fort sulten igjen etter frokost!), et glass juice eller vann med lime. ELLER: En liten skål med gresk/ tyrkisk yoghurt med honning, nøtter (mandler, hasselnøtt, pekannøtter) + bær. Lunsj: Havregrøt (hvis jeg ikke spiste dette som mellommåltid) eller et par knekkebrød. + en kaffe. Mellommåltid: Litt smoothie, noen nøtter, en energibar eller litt yoghurtnøtter. Blir alltid så søtsugen på denne tiden, så prøver å unngå skive med sjokoladepålegg fordi det er det jeg har aller mest lyst på akkurat her! Middag: Ofte fisk, kylling eller noe med kjøttdeig. Varierer mye innen middagene, prøver å ha grønnsaker til hver eneste middag. Kvelds: Ofte et knekkebrød, litt te eller en chai latte. Vet jeg bør spise mer frukt... Hva med å spise en større frokost i stedet for å ha et mellommåltid? Må da være litt stress å lage seg mat igjen like etter frokosten, og å bli sulten så kjapt, tenker jeg? Ville også hatt noe grønt til lunsjen, det er gull verdt for kropp og helse! Frukt er vel så og si ikke et "must", så det ville jeg egentlig ikke ha stresset sånn med. Mer grønt derimot; det bør du få til! Skjær f.eks opp litt paprika, stangselleri og/eller gulrot og ha det til mellommåltid etter en skikkelig frokost, med dipp av hummus (kikerter + salt og pepper + olivenolje), kesam med litt krydder eller peanøttsmør! Alt av flytende kcal ville jeg droppet og erstattet med vann med noen skiver sitron eller lime. Bær smaker faktisk også utrolig godt og friskt i iskaldt vann! Try it! 1
Gjest Chili Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Og ja; energibarer er egentlig ikke ideelt, vil jeg si.. Inneholder som regel noen gram sukker, og gir liten metthetsfølelse. Dersom du er "sugen på noe søtt" som du sier, ville jeg heller spist litt bær, evnt. med gresk/tyrkisk yoghurt i en liten skål ELLER tatt et par knekk mørk sjokolade! Her er cluet å ikke overdrive.
Løvetanten Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Du lever jo nesten bare på karbohydrater, så det er ikke rart du blir fort sulten og søtsugen og heller ikke går ned i vekt. Knekkebrød, energibarer, honning, juice, havregrøt, smoothie, frukt... Rene karbohydrater selv om det er grove produkter. Du trenger ihvertfall ikke mer frukt oppi dette. Velg grønnsaker. Kutt ut mye av kornmåltidene dine, smoothiene og havregrøten. Spis omelett, grønn salat med oljedressing og kjøtt/fisk/kylling, spis middager med mye protein og fett, spis nøtter og mandler. Bruk et tjukt lag pålegg på skiva, f.eks levepostei, fiskepålegg, skinke og ost, meierismør. Et kosthold som du har nå er ikke sunt i mine øyne. Noen viktige poeng når det kommer til mat: - spis mat du tåler - spis levende mat …eller iallefall mat som har levd - velg mat av høy kvalitet - kutt ut halvfabrikata og lag maten selv, da vet du hva du får i deg - spis nok mat! La ikke all tiden du legger i evt. trening gå til spille. Hvor villig tror du kroppen er til å gi opp overflødig kroppsfett dersom du ikke engang gir den det den trenger for å opprettholde vitale kroppsfunksjoner? Endret 6. mars 2013 av Løvetanten 1
Gjest Coolaid Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Vil gjerne ha innspill. Prøver å gå noen kilo ned i vekt, jeg er 5 kilo unna min idealvekt - hvis jeg skal gå ut ifra BMI-beregningen. Jeg prøver å ikke være helt manisk men passe på litt kaloriinntak sammen med trening. Hva synes dere om kostholdet mitt? Noe dere vil endre på dersom dere skulle gått fortere ned? Frokost: 2 brødskiver eller 2 knekkebrød, med smør, skinke + evnt en slice hvitost + agurk Et glass juice + en kopp kaffe (vanlig) Mellommålltid: En porsjon havregrøt (blir fort sulten igjen etter frokost!), et glass juice eller vann med lime. ELLER: En liten skål med gresk/ tyrkisk yoghurt med honning, nøtter (mandler, hasselnøtt, pekannøtter) + bær. Lunsj: Havregrøt (hvis jeg ikke spiste dette som mellommåltid) eller et par knekkebrød. + en kaffe. Mellommåltid: Litt smoothie, noen nøtter, en energibar eller litt yoghurtnøtter. Blir alltid så søtsugen på denne tiden, så prøver å unngå skive med sjokoladepålegg fordi det er det jeg har aller mest lyst på akkurat her! Middag: Ofte fisk, kylling eller noe med kjøttdeig. Varierer mye innen middagene, prøver å ha grønnsaker til hver eneste middag. Kvelds: Ofte et knekkebrød, litt te eller en chai latte. Vet jeg bør spise mer frukt... Syns du gjør mye veldig bra. Det eneste jeg vil "kicke" på er at du ikke bør bytte 2 brødskiver med 2 knekkebrød. 1 brødskive er 2 knekkebrød. Ellers forstod jeg det slik at du hopper over lunchen dersom du har spist det som mellommåltid ? Spis lunch uansett hver dag. Syns at du kan øke mengdene litt, spise litt mer - du skal aldri gå sulten uansett. Syns det er lite med knekkis til kvelds - spis mer !!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå