AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Hei har fast jobb med en årslønn på 300.000 jeg har også egenkapital på 300.000. Kjæresten er fortsatt student men er ferdig denne våren og skal søke jobb da. Problemet er at jeg har funnet et hus der jeg alltid har bodd og hvor jeg ønsker å bo (sjeldent bolig til salgs i dette området) som har en pris antydning på 1.790.000,- sist jeg var i banken sa de at jeg kun fikk lån på 1 mill. Er ikke dette lite? Jeg har ingen gjeld og ingen negative anmerkninger jeg har 2 bsu kontoer og har vært flink å spare siden jeg fikk fast jobb, det har banken også poengtert at jeg er flink å spare. Hvordan kan jeg få mere i lån? Vi vil jo klare å betjene det når kjæresten får fast jobb, men dette er jo ingen garanti for banken så det bryr de seg ikke om, forståelig nok. Men syntes at 1 mill er litt lite? Anonym poster: 4d28914a526645810a6491bb5dcdb28c
Singha Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Hadde problemer med å få mine 1,2 med høyere inntekt enn deg. Det letteste er om du har fpreldre som kan stå som garantist.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 1 million er jo mer enn 3 ganger din inntekt, så jeg synes ikke det er lite. Husk at man må ta høyde for at renten stiger. Har kjæresten din noen inntekt eller lever han kun på studielån? Søker dere sammen eller søker du alene? Anonym poster: 02791858f57831f4f9d1b741641af439 1
Chiara Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Da vi skulle kjøpe hus fikk vi beskjed om at vi kunne få lånet når begge som som låntagere. Kan en av foreldrene dine stå som medlåntager, kanskje? Og så flytte lånet over på kjæresten din etterpå?
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Takk for svar. Chiara, det hadde jeg ikke tenkt på. Det kunne jo vært mulig!
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Grunnen til jeg lurer på hvorfor jeg "bare" får 1 mill i lån er fordi en kollega av meg med lavere lønn og færre prosent stilling, uten egenkapital eller kausjonist får 1.2mill i lån. Dette var riktig nok i en annen bank. Hvorfor er det så store forskjeller?!
Chiara Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Det er ikke kun inntekt og egenkapital som utgjør det. I banken har de en slags "karakter" på hvordan du er som betaler - hvor mye penger du har igjen på slutten av måneden, om du bruker mye mastercard, om du betaler regninger i tide osv. Dersom du får en dårlig vurdering på dette, så vil det gå utover hvor mye lån banken er villig til å gi. Men det er også ulikt innen forskjellige banker. Vi fikk lån i vår bank fordi lånerådgiveren også er rådgiver for min onkel, samt hele svigerfamilien min. Det hjelper på vurderingen, hvertfall. Selvfølgelig hadde vi også fått lån i andre banker, men vi fikk nok litt mer enn vi ellers ville fått. Det er synd det er såpass mye "trynefaktor", men sånn er det bare.
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har ingen gjell, aldri hatt betalingsmerknad og er svært forsiktig med pengebruk jeg har aldri gått tom på lønnskonto sitter alltid igjen med ca 7.000 når jeg får neste lønning.
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Hvis det er sånn vurderer jeg å bytte til foreldrene mine sin bank. Begge to har svært gode inntekter, gode referanser og aldri hatt noe betalingsmerknad. Pappa har også gode avtaler pga jobben sin. Det er trist at det skal være så forskjell. Jeg vil påstå at jeg er mere forsiktig med pengebruk enn andre på min alder. Som sagt har jeg intet negativt når de foretok kredittvurdering. Har aldri tatt opp lån noensinne og mastercard er ikke i bruk. Bruker kun penger jeg vet jeg har og som sagt går jeg aldri tom på konto før neste lønning. Andre jeg kjenner til har bil lån, og anmerkninger samt at de stadig klager over at de må låne penger av venner/familie. Likevell får de lån på langt over hva jeg får. Hva er dette?!! Irriterer meg. Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skal betale, men dessverre har jeg en jobb som jeg er altfor glad i, men som jeg ikke tjener bra i.
Chiara Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Da ville jeg tatt en prat med foreldrene dine om de har mulighet til å stå som medlåntager. Det er jo forutsatt at de har nok inntekt og lite nok gjeld, men absolutt verdt et forsøk. De behøver jo nødvendigvis ikke å betale noe som helst, men de må jo kunne ta lånet dersom du misligholder det. Lykke til:)
juliane Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 Det er ingenting som forhindrer deg i å søke lån i samme bank som kollegaen din bruker, eller en hvilken som helst annen bank, så lenge du selv mener du klarer å betjene et høyere lån enn 1 mill med din relativt beskjedne lønn. Vi søkte om finansieringsbevis i fem-seks banker og endte opp med den som var villig til å gi høyest lån og også hadde best betingelser. 1
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 Takk for svar. Ja før gjøre det. Ja vi vil nok klare å betjene lånet når han begynner jobbe til sommeren da han har en god utdanning og ønsker jobb i en relativt godt betalt jobb. Problemet er at det er ikke bevis nok for banken akkurat nå. Og det er nå jeg ønsker å kjøpe. Men før søke om finansieringsbevis fra litt andre banker også. Men skjønner jo at banken vil være sikker at man kan finansiere lånet de gir ut, også for min del. Er nok mange unge som har brent seg på den!
Singha Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 Takk for svar. Ja før gjøre det. Ja vi vil nok klare å betjene lånet når han begynner jobbe til sommeren da han har en god utdanning og ønsker jobb i en relativt godt betalt jobb. Problemet er at det er ikke bevis nok for banken akkurat nå. Og det er nå jeg ønsker å kjøpe. Men før søke om finansieringsbevis fra litt andre banker også. Men skjønner jo at banken vil være sikker at man kan finansiere lånet de gir ut, også for min del. Er nok mange unge som har brent seg på den! Er dere sikre på at han kommer til å få jobb i nærheten av der du ønsker å bo da? Er det så lurt å kjøpe hus før han faktisk har jobb?
Gjest Kariannne Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Ja, vi bor et sted med mye jobbmuligheter også innen det hardanger har utdannet seg til. Han ønsker heller ikke bo et annet sted. Men, ja det er ganske risky, når han ikke har jobben ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå