Gå til innhold

Låner du bort bilen til venner? Hva hvis det skjer en skade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ah, en klassiker. Man serverer en historie og holder tilbake vesentlig informasjon. Og når urimeligheten i historien blir påpekt, trekker man "tillegsinformasjonen" opp av hatten.

Hvis du vil gjøre et semantisk poeng av at det er forskjell på å tilbakeholde informasjon og å lyve, så gjerne for meg...

Selvfølgelig var din historie løgn. Løgnen besto i at du unnlot å fortelle om at forsikringstaker lånte bort bilen til en som han etter rettens vurdering burde vite hadde epileptiske anfall av og til. Uten at du sier det i klartekst, går jeg ut i fra at vedkommende ikke hadde gyldig førerkort heller.

Si meg, hvordan vurderer du relevansen av din historie for temaet som var opp her?

Og om du virkelig vil bevise at jeg tar feil: Jeg ville tro at en såpass oppsiktsvekkende sak ville påkalle en viss oppmerksomhet, om ikke annet i lokalavisen. Kan du sende en link som klarer å øke troverdigheten av historen din?

Oisann. Det var da måte på kverulering og aggresjon. Ro deg litt ned, dette kan ikke være sunt. Vi diskuterer utlån av privatbiler, ikke hvorvidt jeg har drept bestevennen din ;)

Anonym poster: 4276465ea821e182d5374415fdf7c5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som går etter regelen

If you break it you buy it.

Det kan virke ganske strengt, men er begge klar over det, så er det jo greit.mdet finnes så klart mange unntak siden det finnes forsikring som dekker mye i de fleste tilfeller. Men joda egenandeler og annet må da den som låner den ut med. Det er jo uten tvil.

Et problem kan bli om den som låner den ikke har råd til reparasjoner eller egenandeler. Da skranter vennskap og annet. Og det er vel ikke alltid like lett å kunne påføre personen krav til betaling da bilen er din og du har lånt n vekk.

Skrevet

Låner aldri bort bilen. Kunne ikke falt meg inn.

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne opplevde en sånn situasjon. Lånte bort bilen til en annen venninne og venninnen hadde ikke kjørt mer enn et par km når hun ble påkjørt. Dette var IKKE venninnens skyld, men bilen ble totalvrak. Heldigvis gikk det bra med alle involverte. Forsikringen dekket bilen, men min venninne ble i lenger tid sittende uten bil, pluss avkortning i forsikring. Dette var en forholdsvis dyr bil, og hvem har et par hundre tusen på baklomma slik at man skulle kunne droppe forsikringen lissom...

Nei, jeg låner ikke ut bilen min med mindre det er til broren min eller lignende. Jeg liker heller ikke å låne andres biler av samme grunn som over. Jeg vet jo selv at jeg stort sett kjører pent og forsvarlig, men det er det ikke alle andre jeg treffer på som gjør....

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig betalte forsikringsselskapet, og søkte regress mot forsikringstaker. Forsikringstaker tapte deretter i retten da forsikringsselskapet kjørte sak på at denne burde ha visst at bilfører (som de hadde lånt bilen til) hadde epleptiske anfall innimellom.

Dikt og forbannet løgn? Ro deg litt ned....

Da stiller det seg helt anderledes. Rimelig tett å utelate slik informasjon i det første innlegget.

Anonym poster: f1fb31f96430a1b4493ec0889062ea6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da stiller det seg helt anderledes. Rimelig tett å utelate slik informasjon i det første innlegget.

Skrev jo at forsikringen ikke tok det fordi det ble påvist grov uaktsomhet, så hva er det jeg utelot? Jeg utelot detaljene rundt forsikringsutbetaling, regress, eplepsi og rettsak. Men konklusjonen er fortsatt den samme: Forsikringselskapet tok det ikke fordi det ble påvist grov uaktsomhet.

Gud, hva er det med deg..... Finn deg noe viktigere å krangle om.

AnonymBruker
Skrevet

Skrev jo at forsikringen ikke tok det fordi det ble påvist grov uaktsomhet, så hva er det jeg utelot? Jeg utelot detaljene rundt forsikringsutbetaling, regress, eplepsi og rettsak. Men konklusjonen er fortsatt den samme: Forsikringselskapet tok det ikke fordi det ble påvist grov uaktsomhet.

Gud, hva er det med deg..... Finn deg noe viktigere å krangle om.

Du greier ikke å skille ut hva som er rettslig relevant. Du hadde med at det var utvist grov uaktsomhet, men slik du skrev det vil det normalt tolkes som at føreren av bilen hadde utvist GU, ikke bileier. Det relevante du utelot var derfor informasjon om epilepsi og at bileier måtte ha visst om dette.

Det hadde vært det samme hvis du hadde fortalt akkurat tilsvarende historie, men utelatt av bileier måtte ha visst at bilfører var påvirket av alkohol.

• Liker 2
Skrevet

Ikke meg som har servert den historien du refererer til,

Ikke det? Nei vel.

Skrevet

Ja, jeg låner vekk bilen til venner. Vi er voksne folk og jeg regner med at de ordner opp dersom noe skjer.

Jeg har også lånt biler og hengere av venner. Er forsiktig med tingene jeg låner, leverer dem tilbake rengjort og med mer drivstoff på tanken enn da jeg dro.

• Liker 2
Skrevet

Oisann. Det var da måte på kverulering og aggresjon. Ro deg litt ned, dette kan ikke være sunt. Vi diskuterer utlån av privatbiler, ikke hvorvidt jeg har drept bestevennen din ;)

Jeg synes du forveksler kverulering med etterrettelighet og aggresjon med retthaveri.

For øvrig er avslutningen din også en velkjent hersketeknikk. Når motdebattanten tar seg bryet med å forklare hvorfor han mener at du er på jordet, hever du deg plutselig over hele debatten og anklager motdebattanten for å ta alt altfor alvorlig.

Du kan dette med hersekteknikker. Godt å ty til når argumentene ikke vinner fram.

Hilsen Ret T. Haver

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skrev jo at forsikringen ikke tok det fordi det ble påvist grov uaktsomhet, så hva er det jeg utelot?

Du utelot at retten vurderte det som grovt uaktsomt å låne ut bilen til den aktuelle sjåføren. Det gjør din historie irrelevant, ettersom det vi snakker om her er å låne ut bilen til venner.

Anonym poster: b6ec6cfa2df71f3d56fe2ec11c03b904

• Liker 2
Skrevet

Høflighet på nettet er no dritt. Trodde folk flest var i mot mobbing og drittkasting? Jaja.

Hypotetisk sett: jeg låner bort bil til venn. Venn kolliderer og dør = jeg sitter igjen med regning og en venn mindre.

Nei, låner ikke bil til noen. Gir dem heller penger til bussen evt råd om sparing til bil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Å si "ja men jeg skal være forsiktig" og "det skjer jo aldri noe" er så teit at jeg blir susete!

Det er INGEN der ute som kjører ut i trafikken med intensjoner om å bulke eller kjøre seg i hjel.

Fra SSB sine sider ang 2011:

Det ble registrert 158 dødsulykker i 2011. Av de 168 som omkom i disse ulykkene, var det 87 bilførere, 32 bilpassasjerer, 13 motorsyklister, 4 mopedister, 12 syklister, 16 fotgjengere og 4 andre trafikanter.

Totalt ble 8 363 personer skadd i 6 079 veitrafikkulykker i 2011.

Gjennomsnittet for tiårsperioden 2002-2011 viser at det er 239 omkomne og 10 899 skadde personer per år.

Statistikken omfatter bare ulykker som er meldt til politiet. Det medfører at mindre alvorlige ulykker og skader er underrepresentert i skadetallene.

Edit: Fjernet feilinfo og la til ny info.

Endret av Alice123
  • Liker 1
Skrevet

Det er kun familien og samboeren min som får låne bilen min. Søstera mi lånte den faktisk en måned i strekk da hun var uten bil - vi sa aldri noe om det, men jeg stoler på at hun hadde betalt om noe skulle skje.

Da jeg studerte spurte stadig studievenninner om å få låne bilen til å dra på IKEA og hyttetur og alt mulig rart. Følte meg ganske kjip som hele tiden sa nei, men om vi ikke er gode nok venner til at jeg også kunne bli med på hyttetur (!), så er vi heller ikke gode nok venner til at jeg låner bort bilen.

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg låner vekk bilen til venner. Vi er voksne folk og jeg regner med at de ordner opp dersom noe skjer.

Jeg har også lånt biler og hengere av venner. Er forsiktig med tingene jeg låner, leverer dem tilbake rengjort og med mer drivstoff på tanken enn da jeg dro.

Samme her! Nå har ikke jeg noe dyr bil, men allikevel... Hadde ikke lånt den bort til ei venninne som har bulka mange biler (har ingen sånne venner, men hvisomatte).

Og det med drivstoff trudde jeg var normalt, men nei da! Ei venninne lånte bilen min (ei venninne av hu igjen kjørte da hu andre ikke har lappen) for at de skulle få kommet seg i stallen å ri venninna mi sin og min hest. Jeg sa ifra at de måtte fylle på spylervæske, ellers ingenting. Regna med de kom til å fylle opp bilen, hvertfall en del. Sa også at de ikke fikk kjøre noe annet med den.

Men neida, for det første dro de ikke engang i stallen ene dagen (angrer på at jeg ikke registrerte km-standen, men... Trur nok de kjørte litt mer enn de sku). De hadde ikke fylt på spylervæske og det var kvart tank på bilen som var det samme som jeg overlot den til de med.

Sånne låner jeg ikke bort bilen min til flere ganger!

Skrevet

Jeg har bare venner som er så gode at jeg trygt kunne lånt bort bilen til dem. Hvis jeg hadde hatt bil. Det har jeg ikke, derfor er det jeg som låner når jeg en sjelden gang har behov for annen transport enn kollektivtransport.

Avtalen vår er at den som låner tar egenandel, den som låner bort tar bonustap ved eventuell skade.

Heldigvis har det gått bra til nå. ;)

:heks:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har lånt bort bilen til en god venninne flere ganger. Uten å ha erfart så regner jeg med at uhell dekkes. Jeg har iallfall ingen betenkligheter.

Anonym poster: 315e2845c81e3ef20d22d383d61cddee

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg låner bort bilen min til venner og kolleger.

Dersom det skulle skje et uhell, regner jeg med at de vil gjøre det samme som jeg - erstatte skaden fullt ut.

Skulle et uhell skje og skadeforvolderen ikke dele mitt syn på dette, vil jeg måtte finne meg i å dekke tapet selv.

Noen sjangser må man ta. Vi er ikke amerikanere heller...

Skrevet

Enkel måte å komme unna ved spørsmål om å få låne bil/motorsykkel: jeg er eneste tillatte fører i forsikringen, så dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...