Gå til innhold

Låner du bort bilen til venner? Hva hvis det skjer en skade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt skadefritt siden jeg var 18 og har nå 70 % bonus på forsikringen.

Har to venninner som stadig vekk spør om å låne bilen, og jeg synes det er så utrolig ubehagelig! Særlig med hun ene, som jeg vet at har dårlig råd. Hvis noe skjer, så mister jeg jo bonusen og må ut med mange flere tusenlapper i året. Når jeg forklarer dette, sier de bare at "jammen jeg skal kjøre forsikrig" eller "det skjer jo aldri noe".

Hadde de sagt at de ville dekke bonustapet, og gitt meg dette skriftlig, så kanskje jeg hadde følt meg litt bedre, men det gjør de ikke. Er det jeg som er sær her?

Anonym poster: fafc926ab70396008edb5af562926672

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke sær. Jeg låner heller ikke bort bilen min, eneste som kjører den utenom meg og mannen, er hvis jeg låner foreldrene mine sin bil, da har det hendt at vi har byttelånt. Jeg låner heller ikke bil av venner av meg, jeg har kun kjørt en venninnes bil hvis vi har vært på langtur og bytta på å kjøre.

Anonym poster: 220134744dde84b14dd9ba1dbc6b394d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de ikke egen bil?

bli litt streng på låninga så kanskje de slutter å snylte og skaffer seg sin egen bil

Anonym poster: 7b279968a2271da8267d53454fe39c99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Penger ødelegger gjerne vennskap. Vårt samfunn er bygget på kapitalisme, på penger. Det ødelegger vennskap og samfunnet for øvrig.

Nei, du er ikke rar. Skjønner godt angsten din. En sak er om en selv opplever noe, da vet man en selv ikke har skyld i det og at det er et uhell. Det en (jeg i alle fall) gjerne er redd for er at den man låner ut til selv skal klandre til det og gjøre noe dumt.

Anonym poster: 64f64a1bb922f83e616adc1219877f17

AnonymBruker
Skrevet

TS - Mange trenger jo strengt talt ikke egen bil i Oslo. Det er ikke ofte de spør om å få låne, men hvis det er noe spesielt de trenger en bil til. Pleier å si jeg heller kan kjøre dem. Det er ikke at de er gjerrige, men mer tankeløse. :)

AnonymBruker
Skrevet

TS - Mange trenger jo strengt talt ikke egen bil i Oslo.

Ooooh! Taler du strengt, nå, du!

Anonym poster: 02ea75c3b632b0e8a8e747c12f3ac2bc

• Liker 1
Skrevet

Låner ikke ut bilen eller hestehengeren, da jeg har dårlig erfaring.

Eksen til søsteren min tok hele fronten på gamle bilen min da jeg lånte han den. Endte med at pappa fikset skadene og tok utgiftene.

Hestehengeren kan lånes ut til spesielt utvalgte som har egen henger og kjører pent pluss jeg vet at de har E på serfikatet og 100 000 til ny henger...

Bilen kjører mannen selvfølgelig også og jeg hans, og foreldrene mine, evt søsteren min på bar vei men ellers ingen...

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

I min vennegjeng har vi en policy på lån av verdifulle gjenstander: ødelegger du det, betaler du for det.

Ikke si: "Nei, tenk hvis noe skjer, det tør jeg ikke, da mister jeg den gode forsikringsavtalen min..."

Vær mer bestemt og prøv å si dette: "du må gjerne låne bilen, men hvis du kræsjer, bulker eller kommer i en ulykke er det du som må betale for reperasjoner og forsikring osv. Er det greit?" Det er en fordel at du sier dette forran flere lyttere, så du har vitner:)

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt skadefritt siden jeg var 18 og har nå 70 % bonus på forsikringen.

Har to venninner som stadig vekk spør om å låne bilen, og jeg synes det er så utrolig ubehagelig! Særlig med hun ene, som jeg vet at har dårlig råd. Hvis noe skjer, så mister jeg jo bonusen og må ut med mange flere tusenlapper i året. Når jeg forklarer dette, sier de bare at "jammen jeg skal kjøre forsikrig" eller "det skjer jo aldri noe".

Hadde de sagt at de ville dekke bonustapet, og gitt meg dette skriftlig, så kanskje jeg hadde følt meg litt bedre, men det gjør de ikke. Er det jeg som er sær her?

Hvor stor egenandel har du? Om du er villig til å betale den, pluss bonustapet,så låner du vekk bilen.

I verste fall,kan bilen bli totalt ødelagt og du står uten bil.

Du må ut og kjøpe ny bil osv.

Nei, jeg låner ikke vekk bilen. Vi er totalt avhengi av å ha en bil,så skjer det noe,så kommer vi oss ikke på jobb

Anonym poster: 26164852947bff21d5980ececee56a0e

Skrevet

Du er ikke sær i det hele tatt. Jeg låner aldri bort bilen min til andre enn roomien, egentlig!

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent hadde lånt ut bilen, og personen som hadde lånt bilen kjørte på et barn som ble invalid av skadene. Forsikringen tok det ikke da det ble påvist grov uaktsomhet.

Saken endte med at vår bekjente ble økonomisk ansvarlig, og mistet huset.

Så nei, vi låner aldri ut bilen.

Anonym poster: 4276465ea821e182d5374415fdf7c5d6

Skrevet

Sier alltid "hvis bilen får noen skade mens du låner den, så er du fullt ansvarlig både for å betale og få utbedret alt" og så må den som vil låne ta meg i hånda på det. Da er det mange som tenker seg om to ganger før de vil låne. For jeg vil ikke betale deres mishaps.

Ble litt i stuss selv ang det å potensielt miste huset, vil jo tro bileier kan saksøke bilfører for beløpet? Siden det var grov uaktsomhet? Hvis bileier lånte bort bilen til en person som kan kjøre, ikke er dopet osv mener jeg.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Jeg låner kun ut bilen min til min beste venninne, da hun aldri hadde turt å gjøre noe annet enn å dekke alle skader/betale alle bøter som evnt skjer mens hun har ansvaret for bilen.

Dette vet jeg med sikkerhet da hun lånte min bil for mange år siden og uheldigvis rygget i en lyktestolpe og hun stod for alle reperasjoner til tross for at det gikk utover halve sparekontoen hennes, og selv om jeg sa at vi kunne ta det gjennom forsikringen min så nektet hun meg å bruke deg pga noe hun hadde gjort.

Det samme gjelder selvfølgelig andre veien også, men jeg har veldig dårlig råd så derfor velger jeg også å ikke låne slikt av andre som i verste fall kan føre til store utgifter for meg.

Så bortsett fra henne, så er det kun meg og mannen min som bruker bilen.

Endret av Funky Punk
Skrevet

En bekjent hadde lånt ut bilen, og personen som hadde lånt bilen kjørte på et barn som ble invalid av skadene. Forsikringen tok det ikke da det ble påvist grov uaktsomhet.

Saken endte med at vår bekjente ble økonomisk ansvarlig, og mistet huset.

Så nei, vi låner aldri ut bilen.

Dette er bare dikt og forbannet løgn.

Enhver bil har ansvarsforsikring. Forsikringsselskapet må derfor betale erstatning til skadelidte.

Forsikringsselskapet kan søke regress hos skadeforvolder dersom han/hun har opptrådt uaktsomt. I så fall er det føreren av bilen, ikke eieren som stilles ansvarlig.

Med mindre bilen ikke hadde skilter, vedkommende han lånte ut bilen til var synlig beruset eller på annen måte åpenbart ikke i stand til å kjøre bil, vil ikke bileieren bli holdt ansvarlig i et slikt tilfelle. Og da er relevansen av din historie liten hva det å låne ut bilen angår.

Ditt oppdiktede tilfelle illustrerer egentlig godt hvorfor man har ansvarsforsikring. Det er fordi man kan skyve ansvaret for et uhell over på forsikringsselskapet og slippe å miste hus og hjem.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre bilen ikke hadde skilter, vedkommende han lånte ut bilen til var synlig beruset eller på annen måte åpenbart ikke i stand til å kjøre bil, vil ikke bileieren bli holdt ansvarlig i et slikt tilfelle. Og da er relevansen av din historie liten hva det å låne ut bilen angår.

Ditt oppdiktede tilfelle illustrerer egentlig godt hvorfor man har ansvarsforsikring. Det er fordi man kan skyve ansvaret for et uhell over på forsikringsselskapet og slippe å miste hus og hjem.

Selvfølgelig betalte forsikringsselskapet, og søkte regress mot forsikringstaker. Forsikringstaker tapte deretter i retten da forsikringsselskapet kjørte sak på at denne burde ha visst at bilfører (som de hadde lånt bilen til) hadde epleptiske anfall innimellom.

Dikt og forbannet løgn? Ro deg litt ned....

Skrevet

Selvfølgelig betalte forsikringsselskapet, og søkte regress mot forsikringstaker. Forsikringstaker tapte deretter i retten da forsikringsselskapet kjørte sak på at denne burde ha visst at bilfører (som de hadde lånt bilen til) hadde epleptiske anfall innimellom.

Dikt og forbannet løgn? Ro deg litt ned....

Ah, en klassiker. Man serverer en historie og holder tilbake vesentlig informasjon. Og når urimeligheten i historien blir påpekt, trekker man "tillegsinformasjonen" opp av hatten.

Hvis du vil gjøre et semantisk poeng av at det er forskjell på å tilbakeholde informasjon og å lyve, så gjerne for meg...

Selvfølgelig var din historie løgn. Løgnen besto i at du unnlot å fortelle om at forsikringstaker lånte bort bilen til en som han etter rettens vurdering burde vite hadde epileptiske anfall av og til. Uten at du sier det i klartekst, går jeg ut i fra at vedkommende ikke hadde gyldig førerkort heller.

Si meg, hvordan vurderer du relevansen av din historie for temaet som var opp her?

Og om du virkelig vil bevise at jeg tar feil: Jeg ville tro at en såpass oppsiktsvekkende sak ville påkalle en viss oppmerksomhet, om ikke annet i lokalavisen. Kan du sende en link som klarer å øke troverdigheten av historen din?

• Liker 5
Skrevet

Nå har min bestevenninne egen bil, men jeg kunne nok lånt den ut til henne... Selv hadde jeg aldri turd å låne andres bil!

Skrevet

Ah, en klassiker. Man serverer en historie og holder tilbake vesentlig informasjon. Og når urimeligheten i historien blir påpekt, trekker man "tillegsinformasjonen" opp av hatten.

Hvis du vil gjøre et semantisk poeng av at det er forskjell på å tilbakeholde informasjon og å lyve, så gjerne for meg...

Selvfølgelig var din historie løgn. Løgnen besto i at du unnlot å fortelle om at forsikringstaker lånte bort bilen til en som han etter rettens vurdering burde vite hadde epileptiske anfall av og til. Uten at du sier det i klartekst, går jeg ut i fra at vedkommende ikke hadde gyldig førerkort heller.

Si meg, hvordan vurderer du relevansen av din historie for temaet som var opp her?

Og om du virkelig vil bevise at jeg tar feil: Jeg ville tro at en såpass oppsiktsvekkende sak ville påkalle en viss oppmerksomhet, om ikke annet i lokalavisen. Kan du sende en link som klarer å øke troverdigheten av historen din?

Ikke meg som har servert den historien du refererer til, og jeg har heller ingen formening om den er sann eller ikke, MEN jøsses så vannvittig bombastisk, kverulerende og bedreviter du skulle være da!

Kan faktisk hende at historier er mer sammensatte - og derfor også lett gjenkjennelig - enn at man vil pøse på med alle detlajer i et åpnet forum.

• Liker 3
Gjest Skogmann
Skrevet

SELVFØLGELIG låner man ikke bort bilen sin. Min forsikring dekker ikke om vedkommende kræsjer. Skal jeg liksom si; "Jada..og om du kræsjer så betaler jeg selvsagt egenandelen på 8000 og mister bonusen". Jeg hadde kun lånt bort bilen dersom noen i familien trenger den, og det er fordi jeg vet at de hadde gjort opp for seg dersom de skadet den.

Gjest Eurodice
Skrevet

Sier alltid "hvis bilen får noen skade mens du låner den, så er du fullt ansvarlig både for å betale og få utbedret alt" og så må den som vil låne ta meg i hånda på det. Da er det mange som tenker seg om to ganger før de vil låne. For jeg vil ikke betale deres mishaps.

Ble litt i stuss selv ang det å potensielt miste huset, vil jo tro bileier kan saksøke bilfører for beløpet? Siden det var grov uaktsomhet? Hvis bileier lånte bort bilen til en person som kan kjøre, ikke er dopet osv mener jeg.

Selvom en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, er den ikke verd noe uten vitner til stede. Det har jeg bitter erfaring med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...