Gå til innhold

Kan katten tro at han ikke får drikke vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som foretrekker å drikke vann fra sluket på badet, men når jeg merket at han gjør det pleier jeg å stoppe han.

Han har en kjedelig vannskål hvor jeg prøver å holde vannet nytt og friskt, men kan han tro at det er å drikke overhodet han ikke får lov til?

Jeg kjefter ikke når han drikker fra sluket, jeg sier egentlig fint lite og bare får han bort derifra på en ålreit måte. Når jeg hører at han drikker hender det at jeg ser etter hva han drikker fra, og hvis jeg ser at han drikker fra skåla bare går jeg igjen. Så da må han vel skjønne forskjellen?

Har en katt som jeg synes drikker for lite, er derfor jeg er redd for at han drikker mindre enn han selv vil.

Anonym poster: 241cea861bbd8b0ae0ab68a08f45538e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter liker best å drikke vann fra rennende kilder. Om vannskålen er i nærheten av maten så vil katten i mange tilfeller ikke drikke derfa. Tror det er et instinkt som sitter igjen fra gammelt av, vann som er i nærheten av føde blir bakteriefylt, og derfor foretrekker dem å gå litt lenger unna og få friskt, rent vann.

Om katten din absolutt ikke vil drikke fra vannskålen, så kan du kanskje la vannet fra springen renne, og evt. sette i proppen i vasken.

Anonym poster: da9ebc7f0f9ec6cfe4016db397df3708

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edit: men forhåpentligvis (?) drikker han vann han finner ute. Her inne drikker han i hvert fall fint lite.

Anonym poster: 241cea861bbd8b0ae0ab68a08f45538e

Skrevet

Det kan hende det hjelper å gå til anskaffelse av en vannfontene. Det hjalp grådig på min fisefine baronessepus ihvertfall. Ikke snakk om at hun skulle drikke fra en kjip skål, her i gården var det kun vasken på badet som var brukbar.

Helt til jeg kjøpte en Cat-It fontene.

Jubelen stod i taket, og katta drakk mye mer vann enn før. Hun fikk også finere pels etterpå fordi hun aldri var dehydrert lenger.

Verdt et forsøkt ihvertfall.

En blå Cat-It, eller en rød Dog-It (samme designen bare forskjellig navn) vil nok gjøre susen, evt en av de mange andre fontenene som finnes der ute. De fleste kan vaskes i oppvaskmaskin.

• Liker 2
Skrevet

Min katt er nødt å ha vannskålen på kjøkkendisken, det kan jo være katten din også har et sted den "må" ha skålen?

Gjest Spiderpig
Skrevet

Katter liker ikke å ha vann og matskål i nærheten av hverandre. Mange har slike stativ med begge i ett, eller har en plass hvor begge to står. De bør stå fra hverandre.

Jeg har matskålen på stua og vannskål i gangen og på kjøkkenet. Pus bruker som regel den som er lengst bort.

Skrevet

Alt man kan lære! Aldri hørt om å ha mat og vann adskilt, men det skal prøves. Iallefall før jeg går til innkjøp av fontene. Men, dem er sikkert ikke dumme, hvis bare ikke katten blir å bruke den som vannleke.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt mange katter i fosterhjem, og felles for de alle er at vannskåla ved matskåla er dødskjedelig og sistevalget. Alt annet er mer interessant; doskåla, sluket i dusjen, vannglass på spisebordet/stuebordet/ved senga, vannet i vasken, vann som ligger igjen etter smeltet sne på ganggulvet og regnvannet som kommer inn på verandaen. Jeg har løst det med å alltid ha dolokket nede og å ha tre vannskåler i leiligheta, i tillegg til at jeg kan skru på dusjen hvis jeg er på badet når katten kommer inn.

Edit: For katter som går ute er det sjelden et problem at de ikke får nok vann, iallfall ikke så lenge det ikke er veldig varmt og tørt ute. De fleste katter drikker av sølepytter, regnvann, smeltevann og det som er.

Endret av Fantomina
Skrevet

Nå skal jeg jammen flytte vannskåla til katten vår! Den står ved siden av tørrforet, men katten foretrekker heller å drikke av bikkja si vannskål som står i gangen.

Det er dog en mulighet for at den fortsetter å drikke fra bikkja si vannskål siden katten liker å vise den store berneren hvem som er sjefen.......

Skrevet

Vi har flere vannskåler plassert rundt i vinduskarmer, til sammen fire. Det funker helt ypperlig for vår katt. Det er viktig at han drikker nok siden han har urinveisproblemer.

Skrevet

Jeg skal jammen flytte litt rundt på ting selv. Skal se om jeg finner en vannfontene også. :)

Skrevet

Dette var nytt for meg. Jeg har matskål og drikkeskål som henger sammen og pus har ikke villet drikke av den vannskålen. Jeg har satt en ny ved maten, men det er da litt avstand. Ser at hun ikke drikker noe særlig inne om sommeren, men nå på vinteren drikker hun inne. Skal jammen prøve å sette en skål et annet sted enn ved siden av tørrforet.

Godt for alt man lærer. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det med mat- og vannskål nærme hverandre, trodde jeg var elementær kattekunnskap.

La de få lov å lete etter sitt eget vann andre steder. Her hadde vi en kopp med vann under senga... langt unna kjøkken og mat. Ellers var dusjen en yndet vannkilde. Men aller best rennende vann fra springen. Så da fikk hun som regel drikke av vasken. Sa greit i fra ved å hoppe opp i vasken. Da var det bare å skru på vannet. Katter drikker gjerne for lite vann om de føler det ikke er rent nok. Så man må passe på siden de også så lett før UVI.

Sånn drikkefontene er ganske genial og ser at katter foretrekker de. Hadde dessverre ikke slik til min pus.

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Vi setter bare på springen så drikker katten fra den, mye billigere en vannfontene, men det krever jo at katta sier ifra.

Skrevet

Vi setter bare på springen så drikker katten fra den, mye billigere en vannfontene, men det krever jo at katta sier ifra.

Det er jo kanskje litt upraktisk hvis du reiser bort noen timer også, da..? Eller?

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Det er jo kanskje litt upraktisk hvis du reiser bort noen timer også, da..? Eller?

De har vannskål i tillegg, så klart.

Skrevet

De har vannskål i tillegg, så klart.

Hehe, det er bra ;) Kanskje jeg skal lære min til å bruke vasken.. Gjorde din det av seg selv i starten, eller er det noe du har vent den til? :)

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Hehe, det er bra ;) Kanskje jeg skal lære min til å bruke vasken.. Gjorde din det av seg selv i starten, eller er det noe du har vent den til? :)

Det husker jeg faktisk ikke, men det begynte når den var liten. Sett springen på liten stråle og se hva som skjer. Prøv å lokke litt med fingeren. (Ja, og så klart sett katta opp på benken først da).

• Liker 1
Skrevet

Hm, aldri hørt om å ha skålene adskilt! Her er det iallefall ikke noe problem, pusi drikker gjerne to skåler vann om dagen, og tørrforskåla står ved siden av vannskåla. Her spises det, drikkes litt, spise igjen, drikke maaasse :)

Skrevet

Katten drikker nok mest ute, de foretrekker jo det vannet siden det ikke inneholder klor, fluor og annet som et tilsatt drikkevannet vårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...