Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Kjæresten min har, ihvertfall synes jeg, helt forskrudd bilde på livet. Han har rett når han sier at penger styrer livet, men han nekter å jobbe fordi han vil ikke at pengene hans skal gå til de som har makt, han mener de er korrupte.. Han sier at penger ikke burde eksistere og at det ødelegger verden, og på en måte så har han jo rett, men nå er det en gang sånn at det er penger som får verden til å gå rundt.. Han sier at mennesker er like mye verdt, og det er jeg også enig i, men han mener at en vaskehjelp burde ha lik lønn som en kirurg (eksempel).. Hvis det hadde vært sånn, hadde nok ikke mange tatt seg en skikkelig utdanning og da hadde jo alt blitt mye verre.. Et moderne samfun ville ikke fungert. Og uansett, verden er sjuk, men vi har jo ikke noe annet valg enn å prøve å fullføre drømmene om utdanning osv, for å gjøre vårt enkelt liv så godt som mulig, og ta vare på vår familie.. Hva mener dere? Livet er rett og slett urettferdig for mange, ut i fra hvilke egenskaper og midler vi er født med, alle har ikke like forutsetninger i livet.. Er jeg egoistisk som da vil prøve å gjøre mitt liv så bra jeg kan? Og hvor er Gud oppi alt dette? Han ønsker vel ikke at noen skal sulte og gjennom gå mye fælt som mange gjør.. Håper noen kan fortelle meg noe klokt nå. Jeg synes ihvertfall at kjæresten min er helt på villspor med meningene sine, selv om jeg er enig i at det er urettferdig. Selv drømmer jeg om å bli advokat, blant annet fordi jeg er veldig i mot urettferdighet og føler at jeg kan hjelpe med rettferdighet på et litt lavere plan..
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 som advokat hjelper du ikke nødvendigvis til rettferdighet.. at folk er blitt dømt på et tynt grunnlag og dermed må tilbringe årevis i fengsel helt til man finner ut av at personen er uskyldig dømt er jo ikke noe nytt.. og hvor er han egentlig på¨villspor? altså at alle skal ha lik lønn er jo ikke realistisk men syns ikke han er så helt på jordet når det gjelder mange andre ting
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Si at han får bli med i leger uten grenser. Der starter alle på samma lønna... Anonym poster: 72184130c0d5a040b3fd1414681b11d8
RoH Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Kjæresten din er ikke på villspor. Men det hjelper lite. Han kan ikke skape seg en egen verden, selv om han rent filosofisk har rett. Ved å innta en holdning om at "jeg" ikke vil jobbe, jeg vil ikke støtte kapitalistiske krefter korrumperer han faktisk samfunnet selv. For å leve ut egen filosofi må han enten melde seg fullstendig ut av det økonomiske system, eller skyte seg selv. Dette blir jo selvfølgelig trist.
Gjest Nils-Per Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Hvordan stiller han seg til å motta penger fra fellesskapet da, siden han ikke vil jobbe?
Shinana Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Han nekter altså å jobbe. Bidrar han til samfunnet og fellesskapet på andre måter da? Hvordan skaffer han seg mat, klær og tak over hodet? På meg virker argumentasjonen hans som en god unnskyldning til å strekke seg påsofaen, og la andre (deg?) betale regningen. Hvis han mener alt er så riv ruskende galt i samfunnet så får han gå ut å kjempe for sine egne oppfatninger, men ikke forvente at hans syn på livet skal frita han for å bidra, og å ta vare på seg selv.
Steinar40 Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 Vil man ikke jobbe så kan man ikke regne med å få penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå