Gå til innhold

Ta på seg voksen hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er noen her inne som har tatt over en hund som er voksen. i

hvordan har dette gått ?

kan dere stole like mye på den? som om dere hadde oppfostret en valp selv .

jeg mener jo du vet og kan stole mer på en hund man har oppfostret selv. pga da kjenner man hunden fra dag en omtrent.

er veldig skeptisk til en voksen hund.

Anonym poster: 4013699fc099fa4eaf9c12bdd27e8228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta over en voksen hund er null stress.. Jeg driver aktivt me hund og tatt over flere voksne hunder, samt hatt valper. Det er lettere hvis tidligere eier er ærlig me alt, men jeg har tatt over hunder der man ikke visste noe..

Det er en gammel myte den holdningen du sitter med ;)

AnonymBruker
Skrevet

vil nå ikke si det er gammel myte den holdningen min. alle vet jo at man aldri kan stole 100 prosent på en hund, da er du jo naiv.

men som regel er jo ikke folk ærlige om det feiler hunden noe, kan bli feks aggresiv i visse situasjoner.

biter om den er nervøs osv.

er jo en grunn til de vil kvitte seg med hunden. mange skylder jo på har ikke tid. eller allergi plutselig. ikke alle som det stemmer for.

Anonym poster: a48a2c315a2500472b3c85756d56f16a

Skrevet

Jeg stoler 100% på hundene mine.. Jeg vet nøyaktig hva de vil gjøre i gitte situasjoner.. Det handler om kompetansen til deg som eier det ;)

Og joda, du kan nok komme borti en del som er dårlig mentalt. Men det er langt imellom en hund som er aggressiv, da spesielt imot mennesker, eller som går så langt at den biter uten forvarsel.

Det du kan komme borti er at hunden kan være ulydig. Det er nok størst sannsynlighet for..

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er lurt å bli litt kjent med hunden før man bestemmer seg for å overta den. At eieren som ikke skal ha den lengre er og viktig men det har jo andre her poengtert.

Vi overtok en hund men før vi sa 100% ja hadde vi den med på mange turer i ulike miljø og den var hos oss noen helger så når vi sa ja var vi rimelig trygge på at det skulle gå bra og at hunden også var trygg på oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler 100% på hundene mine.. Jeg vet nøyaktig hva de vil gjøre i gitte situasjoner.. Det handler om kompetansen til deg som eier det ;)

Og joda, du kan nok komme borti en del som er dårlig mentalt. Men det er langt imellom en hund som er aggressiv, da spesielt imot mennesker, eller som går så langt at den biter uten forvarsel.

Det du kan komme borti er at hunden kan være ulydig. Det er nok størst sannsynlighet for..

Oi du er ikke bare naiv men dum også. handler da ingenting om kompetansen til eieren...

når til og med lars monsen sier man aldri skal stole 100 prosent på en hund. og han har en del erfaring.

hund er hund. har jo rov innstink i seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktsik aldri stole 100% på en hund, det er vås, og veldig naivt. Klart man kan stole mer pp noen hunder enn på andre, men hunder er tross alt drevet av instinkter, og det kan kodt komme episoder hvor den vil overraske deg.

Til tema: jeg har overtatt en voksen hund en gang, og det gikk supert. Eieren var ærlig med alt, og det har jo alt å si. Har hatt valpoer også, men tar gjerne imot en voksen hund en annen gang. Mange fordeler ved det, som at de er ferdig oppdratt, stuerene, osv.

Anonym poster: 5abaa93d33f2b4c768fe99c8a6272b4d

AnonymBruker
Skrevet

vil nå ikke si det er gammel myte den holdningen min. alle vet jo at man aldri kan stole 100 prosent på en hund, da er du jo naiv.

men som regel er jo ikke folk ærlige om det feiler hunden noe, kan bli feks aggresiv i visse situasjoner.

biter om den er nervøs osv.

er jo en grunn til de vil kvitte seg med hunden. mange skylder jo på har ikke tid. eller allergi plutselig. ikke alle som det stemmer for.

Hva mener du er aggrisivitet til en hund?

En hund som forsvarer sitt område? Knurrer til andre hunder?

Folk blander inn mye i aggrisivitet. Mye av det du ser kan være normalreaksjon til hund, uten at det er aggrisivitet i det.

Kom en hund til oss på eiendommen. Vår knurret,og jaget den avgårde. Da mente den andre eieren den haddde en aggrisiv oppførsel. Feil.

Anonym poster: 2c1427489f544f34e073f929625ad72c

Skrevet

Oi du er ikke bare naiv men dum også. handler da ingenting om kompetansen til eieren...

når til og med lars monsen sier man aldri skal stole 100 prosent på en hund. og han har en del erfaring.

Så du tror det at en hund kan plutselig bli farlig for sin eier eller familie?

Og Lars Monsen er ikke akkurat den mannen her i norge som kan mest. Ja, han er friluftsmann og kan kjempe masse innenfor det temaet, men innenfor hund og hundedressur kan han ikke så mye.

Dessuten, må jeg si at jeg føler dette nesten går som personangrep. Du sier at jeg er dum og naiv, uten i det hele tatt vite noe om meg. Hvis du vil, så kan jeg gjerne fortelle deg min bakgrunn med hund...? Jeg tror du kan spørre på hvilket som helst annet hundeforum og få det at man kan stole på en hund 100%.

Helt ærlig må jeg bare si at hvis du virkelig går rundt og tror det at en hund plutselig kan bli farlig osv. Da tror jeg faktisk at det er bedre at du aldri anskaffer deg hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden er ett temmet rovdyr. Rovdyrinstinktene hos hunder har blitt avlet frem til forskjellige raser slik at de retter seg mot visse instinkter.

Monsen har polarhunder og du har jo ikke noe mer å utbrodere enn at han ikke stoler på hundene sine. I hvilken sammenheng?

Har overtatt voksen polarhund. Han var ikke til å stole på. Når han ble sluppet løs på ett jorde eller i skogen. Da fløy han så langt og fort som han kunne. Løping var hans instinkt og der er vel de fleste hunde-eiere enige om at i de situasjoner vår hund har instinkt til så tar man ikke for gitt at hunden ikke lar seg rive med i sitt instinkt og passer litt bedre på i slike sammenhenger.

I alle andre situasjoner stolte jeg på min hund 100%.

Uansett. Bruk litt tid sammen med gammel eier og hund så den blir kjent med deg. De fleste hunder tilpasser seg godt nye situasjoner så lenge de trives.

Lykke til hvordan det enn blir.

Anonym poster: 5f990f957cf7e233cc34decfe4f8d0c7

Skrevet

Hunden er ett temmet rovdyr. Rovdyrinstinktene hos hunder har blitt avlet frem til forskjellige raser slik at de retter seg mot visse instinkter.

Monsen har polarhunder og du har jo ikke noe mer å utbrodere enn at han ikke stoler på hundene sine. I hvilken sammenheng?

Har overtatt voksen polarhund. Han var ikke til å stole på. Når han ble sluppet løs på ett jorde eller i skogen. Da fløy han så langt og fort som han kunne. Løping var hans instinkt og der er vel de fleste hunde-eiere enige om at i de situasjoner vår hund har instinkt til så tar man ikke for gitt at hunden ikke lar seg rive med i sitt instinkt og passer litt bedre på i slike sammenhenger.

I alle andre situasjoner stolte jeg på min hund 100%.

Uansett. Bruk litt tid sammen med gammel eier og hund så den blir kjent med deg. De fleste hunder tilpasser seg godt nye situasjoner så lenge de trives.

Lykke til hvordan det enn blir.

Anonym poster: 5f990f957cf7e233cc34decfe4f8d0c7

Det blir jo feil å si at du ikke kunne stole på han. Du kunne jo stole på han og forutse hva han gjorde, han kunne bare ikke løpe løs.

Skrevet

Hunden er som den er, om man har hatt den fra den var valp eller ikke. Så det avgjørende er som du sier at forrige eier er ærlig. Hvis forrige eier er uærlig, ikke er særlig observant eller ikke har utsatt hunden for de rette utfordringene (som kan trigge negativ oppførsel), så kan du få deg en overraskelse.

Uansett kan du aldri stole på en voksen hund du overtar fordi den vil kunne formes etter situasjonen. Egenskapene deres er ikke skrevet i stein.

Mange omplasseringshunder blir ekstra nervøse av omveltningen i livet sitt, hvertfall en periode. Og da kan de hente frem aggressivitet etc, selv om de ikke var aggressive hos forrige eier.

Jeg stoler ikke like mye på mine hunder når andre har ansvar for dem, ikke i samme grad som når de er med meg. De er jo tross alt lettpåvirkelige vesner, og kan reagere annerledes på ting når jeg ikke er der. Det betyr også at jeg ikke kunne garantert for noe som helst hvis jeg skulle omplassert dem.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hva dere legger i "stole på" når det gjelder hunden?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine tok til seg en 2 år gammel gjeterhund, vi visste lite om hvordan han hadde hatt det men hørte etter hvert ganske fæle historier om hvordan han hadde blitt mishandlet. Han var helt utrolig. Så snill, tålmodig, en helt fantastisk hund. Snill med barn, voksne, dyr, det eneste gale han gjorde var å stjele mat :fnise:

Anonym poster: 172a05e7a3eb312d18743af381caa0bc

Skrevet

Kan jeg spørre hva dere legger i "stole på" når det gjelder hunden?

For meg: I hvilken grad man kan anta at hunden oppfører seg som forventet, i en gitt situasjon. At den er forutsigbar.
  • Liker 1
Skrevet

Du bør være skeptisk til en voksen hund. Først og fremst fordi en voksen hund ikke anser deg som flokkleder, da du ikke kjenner den. Men det kan ordnes relativt kjapt. Problemet får du når hunden er aggressiv og dominant eller redd og nervøs. Da blir den umiddelbart vanskeligere å takle, og du vil trenge masse kunnskap om hundehold for å gi den et godt liv. Men kunnskap er nøkkelen når man kjøper valp også.

Det kommer helt an på hvilken hund dette er, og hvilke erfaringer og kunnskap du har...

Gjest alven
Skrevet

Prøver på nytt , jeg hadde skrevet et langt innlegg men som rett og slett ble borte, jeg ville bruke litt tid på å fortelle om mine erfaringer med dette å overta voksen hund. Jeg har vokst opp med valper min mor ville aldri overta en voksen hund, så jeg har vel vært preget av det. Men nå er jeg 38 år gammel og syntes at valper ikke er ok , jo for all del de er søte og gode å klemme på,. nydelige å se på, men det er så mye mer enn det, det er renslighets trening, biting, ødelegging av klær osv.

Jeg fikk for 2,5 år siden en mix på 9 år som man ikke visste så mye om, men da jeg la ut bilder så var det en som fortalte at den hunden het det og det og kom fra der og der, for hun var nemlig eier av datteren til hunden min og de hadde også frem til på slutten hatt moren, men de måtte omplassere henne, og de var ikke klar over at hun var blitt omplassert på nytt., Vi fikk ha henne i 4 mnd da sovnet hun stille og rolig inn i gangen her. Så August 2011 fikk vi en voksen hann Flat Coated Retriver han var 6 år og hadde bodd mer eller mindre på kennel i de siste 2 årene før vi fikk han,. Vel han var og er vel en håndfull. Han drar i båndet, han sluker maten som om han tror at han blir fratatt den.

I Februar var jeg å hentet en hund i Spania, ei på 10 mnd.

Hva vil jeg med dette? Jo jeg har ikke noe problem å stole 100% på hundene mine, men klart at man skal ikke gå blindt inn i dette å overta hund i voksen alder,. Man bør og skal ha prøvetid på hunden. Bør også satse på at gammel eier forteller alt det negative med hunden, hvis h*n sier at det ikke er det, vel ikke sluk det rått. Ganske enkelt fordi at det er svært få, ja om det i det hele tatt finnes en perfekt og feilfri hund.

Men jeg kan anbefale alle som ser seg etter hund å åpne øyene sine for en voksen hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...