AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Lurer på hvor mye en blir trukket på oppgaver og innveringer hvis en ikke har oppgitt referanser ol i det hele tatt i teksten, sånn karaktermessig? Dette er høyskole og universitetsnivå... Anonym poster: fd48ccaa4d5ab0beac4093bd0b957a5f
Gjest WendyClear Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Du kan risikere å bli tatt i plagiering og derfor stryke på hele oppgaven... 8
JohnS Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Kommer helt an på nivået du er på. Det er gjerne mer slingringsmonn om du er på første semester enn om det er masteroppgave. I utgangspunktet er det stryk. Blir det oppdaget som plagiering og det er en større oppgave eller eksamen kan det være grunnlag for utestengelse fra studiet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Du kan risikere å bli tatt i plagiering og derfor stryke på hele oppgaven... Jeg tenkte mer realistisk og ikke bare teoretisk hva som kan skje... Det er kilde og litteraturliste, men selve referansene ( hvor ting står og i hvilke bøker på hvilke sider, om det er andregangs eller førstegangs referanser etc) i teksten er dårlige selvom det selvfølgelig står hvilke modeller som er brukt. Noen som vet? Anonym poster: fd48ccaa4d5ab0beac4093bd0b957a5f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Det er ikke sikkert du stryker så lenge du har kildeliste, men hvis du ikke har brukt det referansesystemet som skal brukes, kan du bli trukket ganske mye. Har du gjort direkte siteringer uten å skrive referanse bak, vil dette bli sett på som plagiering, og det er stryk og evt. utestegning fra universitetet i 1-2 semestere. Anonym poster: ee334f6d867079f8f6818bc236df2934
JohnS Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Noen som vet? En liste uten henvisninger i tekst er helt verdiløs og er det samme som å ikke ha noe som helst, men igjen avhenger det av nivå. Det kan variere fra ikke noe å si (sjeldent), til en karakter eller to til utestengelse fra studiet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 En liste uten henvisninger i tekst er helt verdiløs og er det samme som å ikke ha noe som helst, men igjen avhenger det av nivå. Det kan variere fra ikke noe å si (sjeldent), til en karakter eller to til utestengelse fra studiet. det er 2 året på bachelorgrad. Anonym poster: fd48ccaa4d5ab0beac4093bd0b957a5f
Fantomina Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 det er 2 året på bachelorgrad. Anonym poster: fd48ccaa4d5ab0beac4093bd0b957a5f Hadde jeg levert en oppgave uten kildehenvisninger i teksten hadde jeg ikke fått oppgaven godkjent, og dette gjelder ikke bare nå på tredje året mitt, men har vært gjeldende siden første klasse. Noe av det første vi lærte var å sitere riktig. Jeg har hatt ett obligatorisk kurs over flere dager og to andre forelesninger om å sitere riktig, så på mitt studie tar de det seriøst allerede fra første innlevering. Man får likevel en sjanse til å levere på nytt - dersom det er lagt ned et visst arbeid i oppgaven. Så, som opptil flere har sagt så varierer det hvilke konsekvenser det får. Det enkleste for deg vil være å kontakte den du skal levere/har levert oppgaven til og forklare at du har misforstått eller glemt siteringen og spørre om det er ok å levere samme oppgave på nytt, med kildehenvisninger i teksten.
Chiara Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Jeg tror det spør på hvor alvorlig studieplassen tar dette. De to første årene jeg studerte leverte vi nesten bare litteraturliste, uten å vise til kilder med sitater osv i selve teksten. Hørte aldri noe på det før siste året da jeg valgte en annen type fag på et annet fakultet.
nuggets Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Sjekk høgskolens hjemmeside og finn ut hvilke kildehenvisning system de bruker. På min høgskole brukte vi f.eks APA stil.
Fantomina Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 Det varierer ikke bare fra skole til skole hvilket system som bruker, men fra institutt til institutt, emne til emne og foreleser til foreleser. Jeg hadde to forskjellige forelesere i samme emne, hvor den ene foretrakk Chicago, mens den andre foretrakk MLA. Andre emner jeg har hatt har det ikke vært så nøye hvilket system man bruker, så lenge man er konsekvent. Det enkleste for TS er virkelig bare å kontakte den som skal ta imot oppgaven og spørre.
Havbris Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Jeg sensurerer både bachelor og master - og ville reagert veldig hvis det kun fantes en litteraturliste uten referanser i tekst og det hadde blitt stryk. Litteraturlisten er verdiløs så lenge referansene ikke kan spores i teksten, og det er da umulig å sjekke tekst mot referanse. Tror mange bruker APA. Men du får spørre på den utdanningsinstitusjonen du går på. Endret 6. mars 2013 av Havbris
Strixvaria Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 På mitt institutt ville dette vært en klar strykgrunn. Referansebruk var noe vi ble kurset i fra første stund, så det forventes det at man kan.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Det varierer innenfor samme institutt på en og samme høgskole også. Noen sensorer trekker 2 karakterer for manglende kilder på bacheleornivå mens andre ikke trekker noe i det hele tatt for fullstendig manglende litteraturliste på masteremner. Anonym poster: 882af30fffa958ad9cf9f376a9bd8197
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #15 Skrevet 6. mars 2013 Kommer vel an på nivået, men i utgangspunktet er det ingen høydare å droppe litteraturreferanser/liste. Like greit å lære seg det først som sist, og det finnes mange verktøy som f. eks Endnote som gjør det til en lek. Anonym poster: 77d5ba7d8a6d00078af98e72f79e3761
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 Som en utenlandsk student på master nivå, visste jeg ikke alle regler og hvordan å skrive essays, så det var akkurat som jeg gjorde- ingen referanser gjennom hele teksten, bare referanse listen til slutt. Fikk E Anonymkode: e1d93...d31
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som en utenlandsk student på master nivå, visste jeg ikke alle regler og hvordan å skrive essays, så det var akkurat som jeg gjorde- ingen referanser gjennom hele teksten, bare referanse listen til slutt. Fikk E Anonymkode: e1d93...d31 Fikk jobb med denne karakteren? Anonymkode: 7966c...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå