Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen anbefale telt for å dra på telttur med familien?

To voksne + to små barn (vil ha 4 pers da de blir større etterhvert)

3-sesongs

Vi kommer nok til å dra når det fortrinnsvi er fint vær

Overnatte 1-3 netter stort sett, ikke 3 uker. Type ta med barna på tur i marka, fiske, lage mat over bål, sove over. Aldri ekstremturer på fjelltopper i snøstorm.

Lett å sette opp

Bør vi ha lavvo eller tunnell eller kuppel? Størrelse? Funksjoner å se etter? Noe spesifikt telt å anbefale?

Mange takk for enhver hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lavvu er flott synes jeg. Det finnes mange typer og størrelser, fra tremanns til "sirkustelt". Enkle å sette opp, og man kan ha bål i dem. Ulempen er at de fleste er såkalte endukstelt (uten innertelt), der kondens kan bli et problem dersom man ikke lufter godt. Noen lavvuer kan man kjøpe innertelt til som ekstrautstyr. Ikke alle har noen form for myggnetting heller. Blåser det mye har de lett for å blafre så mye i duken av nattesøvnen bare er en fjern drøm. Å brenne bål inne i lavvuen krever litt øvelse med tanke på plassering i terenget, og justering av røykåpningen i toppen, slik at røyken slipper ut i stedet for å gi såre øyne og pustebesvær nede på gulvnivå. Fordelen er muligheter for å bruke bål, primus eller annen varmekilde innendørs i dårlig vær. Enkel tørking av tøy, samt ståhøyde er også en fordel. Og kanskje barn ville like å bo i et "indianertelt"? Man kan få en fire-fem manns lavvu som veier ca. 5 kg, kanske mindre, men mest sannsynlig mer. Min er en tremanns fra Venor AS i Kautokeino, laget av en duk i polyester/bommulsduk og veier 5 kg. uten bunn. Er vekt et tema kan nok en annen løsning være bedre:

Går turene til høyfjellet ville jeg nok ha valgt en annen løsning, for eksempel kuppel -eller tunneltelt, da på grunn av at de står bedre i kraftig vind. Lavvuen klarer en storm den også, med riktig bardunering, men støyer altså en del. Bruker man ikke bunn i lavvuen er det lett å få for mye trekk inne når det blåser. Å legge noen form for vekter på stommattene er nødvendig. Selv lå jeg på en campingplass i Trøndelag med min lavvu under en real storm. På en offentlig campingplass er det ikke enkelt å finne noe å legge over stormmattene, så det endte med at jeg kunne ligge i soveposen og vinke til folk som gikk forbi på utsiden hver gang vinden løftet duken som et skjørt i vind. ;)

Det finnes så mange typer, merker og størrelser av tunnel -og kuppeltelt at det er vanskelig å anbefale noe spesielt. Selv har jeg to tunneltelt, et fra Bergans, og et fra Helsport. Begge disse er jeg veldig fornøyd med, selv i skikkelig drittvær.

Vurderer du fortsatt lavvu etter dette, ta gjerne en titt her, så får du litt innblikk i størrelser og priser: http://www.frisport....emart&Itemid=89

:)

Endret av Skywalker
Skrevet

Etter å ha overnattet i lavvu to ganger er jeg frelst, aldri mer telt!

Men det har sine ulemper, i mitt tilfelle veier lavvu litt mer enn telt, og det tar mye større plass enn hva telt gjør, men til fordel så er det mye større plass, og ståhøyde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...