AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Hvor lite karbohydrater må man spise for at det skal regnes som lavkarbo? Jeg har på ingen måte gått inn for å spise lavkarbo, men tok en sjekk ved å regne ut hvor mye karbs jeg får i meg i løpet av en vanlig dag, og da viste det ca 100g, kanskje bittelitt over hvis je tar meg en frukt til kvelds. Er 100gram karbo om dagen veldig mye? Jeg føler selv at jeg ikke spiser veldig mye karbohydrater. Anonym poster: 2b1f1bbdb3ae878d3ca06e7f6056ac6d
Supraspinatus Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Det er jo litt avhengig av hvor mye energi man spiser totalt da, men man regner ofte 100-150g som en liberal lavkarbodiett. Skal man oppnå ketose må man typisk ned under 50g og noen må helt ned i under 20g. Da begynner man å snakke om en diett som er relativt restriktiv. I tillegg spiller det en rolle hvor mye protein en spiser dersom man skal oppnå denne ketosen. For friske, normalvektige er det kanskje ingen kjempestore fordeler ved å være ketose, som man vet om nå. Man får likevel mange fordeler bare ved å holde seg på det nivået du allerede er på. Usikker på om jeg egentlig svarte på det du lurte på? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Du svarte! Lurte egentlig på om jeg i realiteten faktisk spiser lavkarbo uten å egentlig prøve på det:P Anonym poster: 2b1f1bbdb3ae878d3ca06e7f6056ac6d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Du svarte! Lurte egentlig på om jeg i realiteten faktisk spiser lavkarbo uten å egentlig prøve på det:P Anonym poster: 2b1f1bbdb3ae878d3ca06e7f6056ac6d Ja! En forg guds skyld ikke kall det for lavkarbo så andre hører det, da er du plutselig hjernevasket, hysterisk osv... Anonym poster: 9ad106d0b7147444f0288ec8f2ae5ec4 4
Gjest made4u Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 100 gram karbohydrater er veldig lite karbohydrater og på verdensbasis spiser få så lite karbohydrater, om du forbrenner 2000 kcal om dagen vil bare 1/5 del av ditt energiinntak komme fra karbohydrater. Ingen steder i verden foruten visse folkeslag som f.eks. eskimoene o.a. ligger så lavt, lavkarberene snakker om middelhavslandene som sunt kosthold (og der spiser dem ganske sunt, mye frukt og grønt og råvarebasert og lite sukker - dog spiser de godt mer karbohydrster der. Forskjell på suksess og fiasko - sunnhet og usunnhet beror ikke på andel karbohydrater du spiser, snarere handler det om sunne vaner og de valgene du tar som former din livsstil. Ikke la deg lede til å tro at hvor mye karbohydrater kosrholdrt ditt består av er det avgjørende for deg.
Løvetanten Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 (endret) Ja! En forg guds skyld ikke kall det for lavkarbo så andre hører det, da er du plutselig hjernevasket, hysterisk osv... Anonym poster: 9ad106d0b7147444f0288ec8f2ae5ec4 Det er rart at det har blitt så in å hate lavkarbo i det siste. Folk leser for mye VG... "Lavkarbo DREPER deg", "Lavkarbo ØDELEGGER hjertet ditt", "Så syk blir du av lavkarbo!!" Også sier folk at "Det passer ikke for meg. Jeg måååå ha brød!". Ok, greit. Men har du prøvd? Du vil heller telle kalorier i en ketchupstripe enn å forsøke en kostholdsomlegning som ikke bare gir deg vektnedgang men også har andre store helsefordeler? Nei, ikke? Ok da... Og de som spiser lavkarbo er gærne som både spiser sunt og er mette og fornøyde. Endret 6. mars 2013 av Løvetanten 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 100 gram karbohydrater er veldig lite karbohydrater og på verdensbasis spiser få så lite karbohydrater, om du forbrenner 2000 kcal om dagen vil bare 1/5 del av ditt energiinntak komme fra karbohydrater. Ingen steder i verden foruten visse folkeslag som f.eks. eskimoene o.a. ligger så lavt, lavkarberene snakker om middelhavslandene som sunt kosthold (og der spiser dem ganske sunt, mye frukt og grønt og råvarebasert og lite sukker - dog spiser de godt mer karbohydrster der. Forskjell på suksess og fiasko - sunnhet og usunnhet beror ikke på andel karbohydrater du spiser, snarere handler det om sunne vaner og de valgene du tar som former din livsstil. Ikke la deg lede til å tro at hvor mye karbohydrater kosrholdrt ditt består av er det avgjørende for deg. så ekstremt lite er det vel ikke? Nå ble det kanskje oppmot 150 på meg igår, og da gjør jeg ingenting for å spare på karbohydratene. Kan godt hende det noen dager er mer. Jeg var bare litt nysgjerrig på om mitt gjennomsnittlige inntak faktisk var såpass lavt at det neste kvalifiserer til lavkarbo:P LIgger på ca 100g også både når det gjelder fett og protein. Mye av grunnen til at jeg ligger såpass lavt er nok at jeg ikke spiser brød/bakst - enkelt og greit fordi jeg ikke tåler det. Så de karbohydratene jeg spiser kommer fra litt havregryn, fra yoghurt, fra litt knekkebrød og fra frukt. Anonym poster: 2b1f1bbdb3ae878d3ca06e7f6056ac6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå