Gå til innhold

Reklamasjon på sofa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

For litt over tre år siden kjøpte jeg en sofa, 3+2+1. Etter ett år begynte sofa med 3 seter å lage lyd når jeg satte meg ned. Jeg reklamerte og feilen ble rettet. Etter ca. 6 mnd. kom feilen tilbake. Jeg reklamerte, dem kom og så på sofaen. Deretter hørte jeg aldri noe fra dem. Lyden ble bedre så jeg lot saken være.

Nå har feilen kommet tilbake, i tillegg til det har sofaen revnet litt. Jeg har igjen reklamert. Butikken ringte meg idag og ville gi meg avslag på 4000 kr. Mannen jeg snakket med sa at dem ikke har samme sofa i sortimentet, dermed kan jeg ikke få en ny en. Jeg kjøpte sofaen for 12000 kr. Det ville jeg ikke gå med på. Han skulle høre med sjefen og ringe meg tilbake.

Noen som har vært borti dette, og kan fortelle meg hvilken rettigheter jeg har. Kan jeg evt. heve kjøpe?

Takk på forhånd :)

Anonym poster: 031bc25be13bf2aa08785f4b15ed3dc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette faller inn under forbrukerkjøpsloven, anbefaler deg å lese denne. Sofaen har en mangel og du har krav på at mangelen rettes eller omlevering. Hvis dette ikke skjer har du krav på prisavslag eller heving.

Du kan også ta kontakt med forbrukerrådet, de kan hjelpe deg.

Anonym poster: 6e93df954be21d860cc0a1847bf2ba59

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som har erfaring med mangelfull sofa? Jeg vil jo helst heve kjøpet, med tanke på at jeg har reklamert for samme feil tre ganger.

Jeg kan ikke få en ny, siden dem ikke selger den lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i møbelbutikk. Hos oss kan kunden sende reklamasjon på hva som helst av skader/mangler via hjemmesiden våres. Disse behandles av servicekontorer for hele kjeden. Hva utfallet blir varierer selvsagt veldig. Om det er sprekk i et bord får ofte kunden tilbud om avslag før de får tilbudet om ny vare. Ved reklamasjoner på sofaer av typen nuppete stoff, nedsittene puter, mugglukt, raknet stoff etc. får kunden som oftest tilbud om ny sofa av samme type. Er sofaen gått ut av sortementet får kunden en tilgodelapp på beløpet han kjøpte sofaen for.

Som regel er det slik at om en være går ut, er det ofte en grunn til det. Vi har hatt sofaer vi kun har hatt inne i korte perioder, men som kjeden velger å kutte ut fordi vi har mottat for mange reklamasjoner på den. Når man har mottar en viss prosent reklamasjoner på en vare skal den ut av sortimentet.

Butikken tilbyr deg nok avslag fordi det er lettvint og billigst for dem. Men ut i fra beskrivelsen du gir av sofaen din syns jeg det høres ut som om du har krav på ny, tilsvarende vare.

Anonym poster: d0af46ff52aacfbac30394e11aaf3f3a

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i møbelbutikk. Hos oss kan kunden sende reklamasjon på hva som helst av skader/mangler via hjemmesiden våres. Disse behandles av servicekontorer for hele kjeden. Hva utfallet blir varierer selvsagt veldig. Om det er sprekk i et bord får ofte kunden tilbud om avslag før de får tilbudet om ny vare. Ved reklamasjoner på sofaer av typen nuppete stoff, nedsittene puter, mugglukt, raknet stoff etc. får kunden som oftest tilbud om ny sofa av samme type. Er sofaen gått ut av sortementet får kunden en tilgodelapp på beløpet han kjøpte sofaen for.

Som regel er det slik at om en være går ut, er det ofte en grunn til det. Vi har hatt sofaer vi kun har hatt inne i korte perioder, men som kjeden velger å kutte ut fordi vi har mottat for mange reklamasjoner på den. Når man har mottar en viss prosent reklamasjoner på en vare skal den ut av sortimentet.

Butikken tilbyr deg nok avslag fordi det er lettvint og billigst for dem. Men ut i fra beskrivelsen du gir av sofaen din syns jeg det høres ut som om du har krav på ny, tilsvarende vare.

Anonym poster: d0af46ff52aacfbac30394e11aaf3f3a

Takk for svar :)

Med tilsvarende vare, mener du da samme sofa igjen? For det har dem jo ikke i sortementet. Men kan jeg spørre om en annen sofa i samme prisklasse som den jeg reklamerte på?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerrådet, de har mye erfaring med slike saker. Husk at butikken prøver å gjøre det mest mulig gunstig for seg selv, det er billigere for dem å tilby tilsvarende sofa eller tilgodelapp enn å la deg heve kjøpet.

Anonym poster: 6e93df954be21d860cc0a1847bf2ba59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...