Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #1 Del Skrevet 4. juni 2002 Hei! Dette er til dere som vet hva eksponential likninger er! Jeg sliter fryktelig med dette, og vet da selvfølgelig ikke hvordan man løser denne oppgaven, så jeg trenger deres hjelp..ikke bare i svarform, men også framgangsmåte. Oppgaven. 2 * 2,6^x = 6 * 1,3^x NB: ^x står for opphøyd i x, klarte ikke å illustrere de små x`ene i hjørnet av tallet som det er i eksponetial likninger! (*=gangetegn) TAKK for all hjelp!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 4. juni 2002 #2 Del Skrevet 4. juni 2002 Hrmm... *klør seg i hodet* Har du ikke lærebok eller? Dette går vel på logaritmer regner jeg med. Så lenge du har en kalkulator med logaritmefunksjon og en lærebok med fremgangsmåten beskrevet er det ikke så vanskelig, da kunne til og med jeg klart det!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #3 Del Skrevet 4. juni 2002 Del begge sider på 6 ( eller 2 ). Så deler du begge sider på (2,6)^x eller (1,3)^x Du må ihvertfall få x'er og konstanter på hver sin side . Du burde da sitte igjen med (2/6)=(1,3^x)/(2,6^x) som er lik (1,3/2,6)^x Tar du log på begge sider får du log(2/6) = x*log(1,3/2,6). Så blir det x=(log(2/6))/(log(1,3/2,6)) Så burde det vel bli sånn omtrent riktig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #4 Del Skrevet 4. juni 2002 Tusen takk!! Klarte faktisk å løse den selv etter mye strev, men den løsningsmetoden jeg brukte var noe annerledes enn denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2002 #5 Del Skrevet 4. juni 2002 Hm... Er ikke helt enig med siste anonym her. Slik tolker jeg problemet: 2 x 2,6^X = 6 x 1.3^X 5,2^X = 7,8^X (ganget ut) log 5,2X = log 7,8X X = 0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leoanna Skrevet 5. juni 2002 #6 Del Skrevet 5. juni 2002 Jeg er enig med anonym, og uenig med Matahari... Men det går an å løse oppgaven slik at den ser ryddigere ut: 2*2,6^x=6*1,3^x Deler med 2 på begge sider: 2,6^x=3*1,3^x Tips: prøv alltid å dele det største tallet med det minste tallet Deler med 1,3^x på begge sider: (2,6^x)/(1,3^x)=3 Tips: (2,6^x)/(1,3^x) er det samme som (2,6/1,3)^x som er det samme som 2^x Får da: 2^x=3 Tar logaritmen og får x*log2=log3 fordi log(2^x) er x*log2 x=log3/log2 som er 1,5949625 eller 1,595 Matahari: Grunnen til at en ikke kan gjøre det på den måten du vil, er at det er en bestemt rekkefølge for hvordan du regner ut noe. Det som er opphøyd i noe regnes ut før en multiplikasjon eller divisjon, som igjen regnes ut før en addering eller subtrahering (riktige ord?) 2*2^x er derfor ikke det samme som 4^x For å teste det kan du sette noe inn for x, f.eks 3 2*2^3 er 2*(2*2*2) er 2*8 er 16 4^3 er 4*4*4 er 64 Dermed slutter leoannas lille mattetime for idag 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2002 #7 Del Skrevet 5. juni 2002 2^x = 3 x = lg3 Her betegner lg 2-logaritmen (dvs. logaritmen med grunntall 2). Denne funksjonen finnes på mange kalkulatorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leoanna Skrevet 5. juni 2002 #8 Del Skrevet 5. juni 2002 Det har du helt rett i, det finnes mange slags log funksjoner. Det enkleste er imidlertid å lære seg log10 funkjsonen og bruke den, for da går det iallefall ikke galt. Så kan man om man har avansert kalkulator bruke de andre funksjonene... Jeg har alltid ment at det er lurest å gjøre det enkelt. Dersom en sliter litt med logaritmer, så bør en lære seg en metode som en vet funker og holde seg til den. Jeg har dessuten kun tilgang til kalkulatorer Microsoft gir meg, og den er dessverre ikke verdens mest avanserte. Min godt brukte og slitte HP48 ligger godt gjemt i en skrivebordskuff hjemme og har ikke blitt brukt på en stund, stakkars liten. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2002 #9 Del Skrevet 5. juni 2002 Leoanna, jeg er selvfølgelig enig med deg. Jeg har nok tolket en parantes inn der, altså (2*2,6)^x, og det er jo helt feil. Bøyer meg her!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 5. juni 2002 #10 Del Skrevet 5. juni 2002 Huff.. så svimmel jeg ble av alle disse tallene! *ler*12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå