Gå til innhold

Økning i husleie til gjengs leie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk nylig et brev fra min huseier om at husleien vil øke til gjengs leie etter husleieloven §4-3, fom september 2013. Har hatt et leieforhold som har vart i tre år så oppjusteringen av husleien er i teorien etter regelverket... men bare i teorien. Og så kommer spørsmålet mitt.

I september (2012) i fjor ble leien oppjustert fra 8000,- til 8500,- altså ikke etter indeksreguleringen jf. §4-2 slik jeg har forstått det... som for perioden tilsvarer ca. 80,-.

Siden oppjusteringen av leien fra 2012 ikke samsvarer med §4-2 har jeg vanskelig for å forstå at en videre endring i husleien til gjengs leie jf §4-3 er lovlig.

Er det noe jeg har misforstått ved lovverket som tillater en videre økning i husleien? Hvilke rettigheter har jeg i en slik sak?

Edit: Mulig jeg har postet denne feil... i såfall beklager jeg.

Endret av Myrvandrer
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men mulig du har rett til å få tilbakebetalt noe av det du har betalt for mye siden september.

Ellers vil jeg tro at huseier har rett til å øke til gjengs leie siden du har leid i 3 år.

Anonym poster: 5e791227cae68ac6d06485f09333219d

• Liker 1
Skrevet

Huseier har lov å justere husleien til gjengs leie hvert tredje år. Om husleien ble justert i fjor, kan han ikke gjøre det nå.

Og når han justerer husleien til gjengs leie, skal du varsles 6 mnd i forveien.

Skrevet

Husk også at gjengs leie ikke er markedspris, men et gjennomsnitt av leien i tilsvarende leieforhold.

Skrevet (endret)

Huseier har lov å justere husleien til gjengs leie hvert tredje år. Om husleien ble justert i fjor, kan han ikke gjøre det nå.

Og når han justerer husleien til gjengs leie, skal du varsles 6 mnd i forveien.

Var slik jeg forsto lovverket også. Tusen takk

Endret av Myrvandrer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...