Havmus Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 (endret) Fikk nylig et brev fra min huseier om at husleien vil øke til gjengs leie etter husleieloven §4-3, fom september 2013. Har hatt et leieforhold som har vart i tre år så oppjusteringen av husleien er i teorien etter regelverket... men bare i teorien. Og så kommer spørsmålet mitt. I september (2012) i fjor ble leien oppjustert fra 8000,- til 8500,- altså ikke etter indeksreguleringen jf. §4-2 slik jeg har forstått det... som for perioden tilsvarer ca. 80,-. Siden oppjusteringen av leien fra 2012 ikke samsvarer med §4-2 har jeg vanskelig for å forstå at en videre endring i husleien til gjengs leie jf §4-3 er lovlig. Er det noe jeg har misforstått ved lovverket som tillater en videre økning i husleien? Hvilke rettigheter har jeg i en slik sak? Edit: Mulig jeg har postet denne feil... i såfall beklager jeg. Endret 5. mars 2013 av Myrvandrer
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Jeg er ingen ekspert på dette, men mulig du har rett til å få tilbakebetalt noe av det du har betalt for mye siden september. Ellers vil jeg tro at huseier har rett til å øke til gjengs leie siden du har leid i 3 år. Anonym poster: 5e791227cae68ac6d06485f09333219d 1
Tvist Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Huseier har lov å justere husleien til gjengs leie hvert tredje år. Om husleien ble justert i fjor, kan han ikke gjøre det nå. Og når han justerer husleien til gjengs leie, skal du varsles 6 mnd i forveien.
Montefalco Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Husk også at gjengs leie ikke er markedspris, men et gjennomsnitt av leien i tilsvarende leieforhold.
Havmus Skrevet 9. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2013 (endret) Huseier har lov å justere husleien til gjengs leie hvert tredje år. Om husleien ble justert i fjor, kan han ikke gjøre det nå. Og når han justerer husleien til gjengs leie, skal du varsles 6 mnd i forveien. Var slik jeg forsto lovverket også. Tusen takk Endret 9. mars 2013 av Myrvandrer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå