kvakk_ Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Slanker meg og lurer på hva som er best å ha til maten, f.eks til kylling og fisk, vet jo at grønnsaker er bra, men er det best med poteter eller ris i tillegg? Pleier bruker poteter, men lurer på om jeg skal bytte ut dette med fullkornsris dersom det er bedre?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Jeg synes poteter er best, men fullkornsris er ikke supert det også. Du kan jo lage brokkoli eller blomkålmos, det er kjempegodt, og ikke minst sunt Anonym poster: 7a1f81f83c0d65cce3e549c0c57a2085
Gjest made4u Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Hva gjelder ditt mål om vektnedgang så blir kalori-innholdet vesentlig, ser man på det så er både ris og pasta-varianter (også de grove sortene) vesentlig mer kaloririkt enn poteter som ikke inneholder så mye energi. Dog burde du styre unna friterte og andre bearbeidede potetprodukter som kan inneholde mye fett. Velg de mest fiberrike variantene av ris og pasta, men husk at også disse er energirike. Dem holder deg mett lenger og hindrer overspising senere - la risen eller pastaen utgjøre 1/3 del av tallerknen mens grønnsaker utgjør 1/3 del og øvrig som saus og kjøtt/fisk utgjør siste 1/3 del av tallerknen. Velger du mer grønnsaker kan eventuelt ris og pasta utgjøre litt mindre på tallerknen i en diettperiode, det vil tilføre deg en del mindre energi. Kan trygt velge alt og ha fokus på hva som passer hver enkelt rett best.
Gjest *Maja* Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Jeg synes fullkornsris er litt hardt for magen så mikser 50/50 med fullkornsris og hvit ris. Jeg må ha ris hver dag, gjerne opp til 2 ganger om dagen. Men aller viktigst til middagen Husk at det ikke finnes "forbudt mat" bare noen matvarer med måte Det er det totale på 24 timer som teller til syvende og sist.
Supraspinatus Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Du må jo ikke ha noen av de da. Jeg dobler heller mengden grønnsaker. Og for å få energimengden opp så tar jeg på saus. Til fisk er beurre blanc eller sandefjordsmør virkelig godt, til kylling pleier jeg gjerne å koke ut litt creme fraiche og tilsette litt kyllingfond/krydderier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå