Gå til innhold

Ingen tegn til puberteten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en datter på snart 16 som ikke har tegn til pubertet, bortsett fra mensen. Ingen bryster, ingen former, ingen kjønnshår en gang, kroppen hennes ser fortsatt ut som et barn. Hun er heller ikke spesielt høy, så hun blir jo ofte tatt for å være barn.

Nå har dette begynt å plage henne litt, spesielt etter at søsteren på 13 for ikke lenge siden begynte å vise tegn til at hun var godt inne i puberteten alt.

Er det bare å vente, eller burde hun fått seg en legeundersøkelse? Hvor normalt er dett? Har hun noen grunn til bekymring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninna av meg slet med det samme når hun var litt yngre. Hun stoppet plutselig å vokse og alt sånn (ingen anelse om hun hadde kjønnshår). Det viste seg at hun hadde glutenallergi og kroppen hennes sin måte å reagere på var å stoppe å vokse...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i din datters sko, og mitt råd er å snakke med lege nå, og ikke senere. Jeg skulle ønske mine foreldre tok tak i dette mye tidligere, da det ødela store deler av min ungdomstid, og ikke minst mitt selvbilde og selvtillitt.

Anonym poster: b62610bf0e9ef21f79e1388055811523

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB over, og vil bare legge til at jeg ikke kan få barn som følge av dette. Det er sårt som voksen kvinne å vite at dette kunne blitt ungått.

Anonym poster: b62610bf0e9ef21f79e1388055811523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om dette, kan være noe med hormonene som enkelt kan "fikses opp" :)

Anonym poster: 48f3924064fd99366a4058c9c7a7aea2

AnonymBruker
Skrevet

De fleste får kjønnshår mellom 10 og 13. Du bør for lengst ta tak i dette her.

Anonym poster: 09c010acc500ed896462e6d5b0573cd7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mener at det er indikasjon for utredning for forsinket pubertet hos jenter når hun er over 13 år uten begynnende brystutvikling eller kjønnshår, eller at hun er over 15 år uten bryst, kjønnshår og uten menstruasjon. Men forstår at din datter har fått mensen. Menstruasjon er siste steget i puberteten hos jenter. Anoreksi og spiseforstyrrelse kan være en årsak til forsinket pubertet, noe som er utbredt hos jenter i tenårene. Eller eventuelt malabsorbasjon (dårlig opptak av mat)? Du bør jo høre med legen. Kanskje de kan ta blodprøver og utrede.

Endret av Catgirl
Skrevet

Hvis jenta er 16 burde hun vært til utredning hos lege for flere år siden.

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Det er kanskje ikke noe galt? Mange jenter har svært liten byste, og håret kan hun ha fjernet selv. Har du snakket med henne eller er det bare din observasjon?

Skrevet

Dette ville jeg ha sjekket opp, så fort som bare mulig, altså!

Kanskje kan noe gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier ingenting om jenta di er veldig tynn. Jeg husker da jeg og mine venninner ventet på puberteten, da fikk vi høre at man måtte veie 40kg for å komme i puberteten. Søsteren min var 17 før hun fikk mensen, og har ellers veldig ufeminin kropp også nå.

Jeg fjernet forresten alt kroppshåret i flere år, fordi jeg syntes det var ekkelt. Er du sikker på at din datter ikke gjør det?

Anonym poster: 49e4c763877ef8e8b48de16cc366a789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...