Anjah Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Endelig har vi begynt å spare til hund! Vi planlegger å kanskje være i mål til høsten/vinteren igjen. Drømmen er en HG eller en flott Schäfer! (Kanskje en Shiloh Shepherd hvis man kan stole på oppdretteren og denne faktisk eksisterer) Jeg er vokst opp med hund, men kun av den mindre typen. (Dachs) Og vi har alltid hatt tisper. Kanskje noen erfarene kan fortelle litt om sine inntrykk ang hovedforskjellene på hannhund og tispe i de litt større rasene?
Wolfmoon Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Nå er jeg oppvokst med en mellomstor hund, men min erfaring er at hannhunder er hakket mer jevne i humøret enn tisper. Jeg vet ikke, men de fleste tisper jeg kjenner er mye mer humørsyke. Hos hannhunder kan man selvfølgelig ha et problem hvis det er mange tisper i nærmiljøet, for en del reagerer ganske kraftig under løpetider. Men begge kjønn har helt sikkert sine fordeler, selvom jeg personlig ikke er i tvil om at jeg vil ha hannhund Skal man ha en liten rase så synes jeg man også skal tenke på om man ønsker å bruke dyret i avl, fordi små bestander ofte er avhengig av å få med flest mulig gode individer i videre avl for å inngå for stor innavlsgrad.
langbein86 Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Endelig har vi begynt å spare til hund! Vi planlegger å kanskje være i mål til høsten/vinteren igjen. Drømmen er en HG eller en flott Schäfer! (Kanskje en Shiloh Shepherd hvis man kan stole på oppdretteren og denne faktisk eksisterer) Jeg er vokst opp med hund, men kun av den mindre typen. (Dachs) Og vi har alltid hatt tisper. Kanskje noen erfarene kan fortelle litt om sine inntrykk ang hovedforskjellene på hannhund og tispe i de litt større rasene? Jeg har tipse og fornøyd med det. Slipper å gå milelange markeringsturer blandet annet men hva er en HG?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har vokst opp med en ganske stor hund - tispe. Vi valgte det da oppdretterne anbefalte det ettersom hannhunder kan ha en litt større tendens til å være aggresive mot spesielt andre hannhunder - dette er kanskje typisk for shæfer(dette kan jeg ikke helt utale meg sikkert om, bare så det er sagt). Selve løpetiden plager ikke oss noe særlig, og hannhunder kan jo spesielt være vanskelig å kontrollere når andre tisper har løpetid. Anonym poster: 89432d9de2be977c0eb8f4383055a2b3
la Flaca Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har tipse og fornøyd med det. Slipper å gå milelange markeringsturer blandet annet men hva er en HG? Man må jo ikke tillate markering da, men slitsomt ja. HG er nok Hvit gjeterhund, siden ts tydeligvis foretrekker schäfervarianter. Hvilket kjønn man bør velge kommer jo helt an på rasen, for det er store forskjeller. Schäfer, der ville jeg muligens valgt tispe fordi de er mindre utfordrende. Men siden HG er en mykere rase ville jeg kanskje gått for hannhund der, fordi hanner som regel er stødigere mentalt. Men det kan være andre argumenter som taler for det motsatte også. Det beste er nok å snakke med oppdretterne og spørre om deres erfaringer med kjønnsforskjeller i rasen og i linjene deres. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Tispe. Anonym poster: d9bce3eaf51dfd62a31312741b1c2348
Anjah Skrevet 5. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har tipse og fornøyd med det. Slipper å gå milelange markeringsturer blandet annet men hva er en HG? Jo, HG er Hvit Gjeterhund. Min favoritt nr 1! Jeg driver fortiden og setter meg inn i det meste som har med denne rasen å gjøre http://www.hvitgjeterhund.no/news_1.html Ellers er Shiloh Shepherd en Schäfer look-alike, men forhåpentligvis uten skavankene som ofte følger denne typen hunder. http://shiloh.ipublish.no/shiloh-sheperd/ Takk for god input, forresten Tar gjerne i mot flere erfaringer! 1
Gjest FiskenBlub Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har to hannhunder. Vokst opp med en tispe og to hannhunder. Jeg husker hvor slitsomt det var med løpetid, blod overalt og maaasse desperate hannhunder rundt hele tiden. Og det var derfor vi gikk over til hannhunder. Det som er med hannhunder er at de som regel er vanskeligere å komme over ens med andre (altså andre hannhunder), men ikke et så altfor stort problem. Ellers så synes jeg personelighet at hannhunder er mye lettere å ha med å gjør; aldri hatt problemer med at de stikker av pga tisper (det vil si; ingen av de 3 voksene hannhunden. (Har en til hannhund, men han er valp), de har ikke løpetid, og man trenger ikke være redd for tjuvparring og generelt sett synes jeg de virker mer stabil. Holder man på med jakt er hannhunder lettere, skikkelig fail hvis tispe på løpetid midt i jakta. Men kan hende vi bare har hatt flaks og hatt uhormonelle hannhunder
Gjest FiskenBlub Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Og angående markering så husker jeg at tispe våres var veldig dominant og en algahunn, så hun markerte også en del. Kanskje ikke så mye som hannhunder da synes ikke det er slitsomt når hudene markerer på tur.
la Flaca Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Men kan hende vi bare har hatt flaks og hatt uhormonelle hannhunder Kan tenkes. Jeg har bla en overhormonell hanne som fortsatt ikke takler å omgåes tisper i en alder av 5 år. De 2-3 første årene sulta han seg bare ei tispe i mils omkrets hadde løpetid. Men som regel er de jo ikke sånn. Når det gjelder schäfer og HG er uansett det viktigste at man er ute etter en brukshund og har interesse for hundesport, for de krever, uansett kjønn.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har to tisper og en hanne. Hannen har løpetid hele året, tispene har løpetid 2 ganger i året. Anonym poster: 9dc732b0055434d1d9bd04aeeeac6032
Dolly-Duck Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har tispe. ja det er slitsomt med løpetid, men jenta mi har det bare en uke i året, og det går relativt greit. De er litt mer humørsyke under løpetiden, men ellers er de ofte mye roligere og enklere å ha me å gjøre enn hannhunder. Men dette er selvsagt også forskjellig fra de forskjellige individene.. Men jeg er meget fornøyd med tispen min, tror ikke jeg kommer til å bytte kjønn noen gang:)
Madison_00 Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 Dette kommer helt ann på rasen. Du bør forhøredeg med oppdretter hvis du er usikker. Familien min har alltid hatt tisper, derfor falt det meg veldig naturlig å velge en tispe selv. Men nå er hun kastrert før første løpetid, så heldigvis har vi sluppet humørsyke perioder. Hun er flott og stabil året rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå