Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ovenfor et valg jeg syntes er vanskelig, veldig vanskelig. Her i Norge har jeg alt, familie, venner og verdens mest fantastiske samboer. Men.. I Australia søker de et par jobber jeg syntes høres helt fantastiske ut. Jeg har alltid drømt om å studere eller jobbe i et annet land.. Så her er problemet mitt, skal jeg søke eller ikke? Altså uansett om jeg søker er det ingen garanti for at jeg får de.

Har skrevet noen positive og noen negative ting ved det hele.

Positivt:

*God jobb erfaring, greit å ha med seg videre.

*Lære nytt språk (eller bedre Engelsk i dette tilfelle)

*Oppleve verden og nye ting.

*Har lenge drømt om det (men kun vært en drøm, aldri blitt virkelig)

Negative:

*Måtte dra fra min familie en stund

*Min samboer vil ikke være med, og et avstandsforhold fungerer ikke for meg. Dermed må jeg gjøre det slutt med min ene og ene, men tenk om det en dag blir slutt, og jeg angrer på at jeg ikke dro? Samtidig som om vi kan være en av de som holder sammen lenge. Man vet aldri.

*Må utsette videregående litt.

Noen innspill?

Anonym poster: e1d574c00820c6054985f269dbe6279d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er å følge hjertet ditt! Å skriv ned ALT positivt og ALT negativt ved begge alternativer - da får du kanskje ett litt klarere syn på tingene. Diskuter med de rundt deg - hør deres tanker og meninger, men dette er DITT valg.

Men det er kanskje lurt vente til du er ferdig med videregående - da har du en bedre basic i bunnen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter ikke å bli sjokkert over alle 18-åringene som er samboere her inne. Du er ung og burde ikke tilpasse livet ditt en mann! Men gjør for all del ferdig vgs. Selv har jeg bodd i utlandet i to perioder og anser det som det beste jeg har gjort.

Anonym poster: 0a0e2c036c58045d111f98567e52e078

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter ikke å bli sjokkert over alle 18-åringene som er samboere her inne. Du er ung og burde ikke tilpasse livet ditt en mann! Men gjør for all del ferdig vgs. Selv har jeg bodd i utlandet i to perioder og anser det som det beste jeg har gjort.

Hva er galt med å være 18 år og samboer?

Anonym poster: 08e2c15a7168524c0e1a8d2a118480d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å være 18 år og samboer?

Alle, absolutt alle, har godt av å leve alene og lære hvordan stå på to ben alene. Har du ikke sett alle trådene om damer som er ulykkelige i forholdet men ikke tør gå fordi de er redde for å ikke klare seg?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Søk og dra er mitt råd. Jeg la livet mitt på vent pga alt her hjemme og selv om jeg ikke angrer så tenker jeg ofte "hva om... "

Anonym poster: cfcdd91c1f03c779cc92e78248033e33

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort ferdig videregående først. Du får nok muligheten til å jobbe i utlandet etterpå, også. Prøv å overtal samboeren din :fnise:. Det er jo uansett ikke for alltid, dere kommer jo mest sannsynlig tilbake igjen til Norge etter et år eller to (eller tre)?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle, absolutt alle, har godt av å leve alene og lære hvordan stå på to ben alene. Har du ikke sett alle trådene om damer som er ulykkelige i forholdet men ikke tør gå fordi de er redde for å ikke klare seg?

Det kan jeg være enig i. Og ja, jeg har sett en del av de trådene, men slik jeg ser det er det best å gå om man er ulykkelig i et forhold og man klarer seg alltids uansett.

Selv om TS er ung, betyr ikke det at hun er samboer at hun tilpasser livet sitt etter samboeren sin. Jeg mener det er bra at hun reiser om det er det hun virkelig vil!

AnonymBruker
Skrevet

Takker for mange gode svar. Jeg skal prøve å snakke med min samboer når han kommer hjem så får vi se litt hvordan ting går :) Jeg tilpasser ikke livet mitt etter han på den måten, jeg lever fortsatt livet mitt på alle mulig måter bortsett fra at jeg ikke knuller på alle og en hver og holder meg til min ene og eneste.

Når sant skal sies har jeg også stått på mine egne ben, og flyttet år tidlig året jeg fylte 16. I år fyller jeg 19, og denne gutten flyttet jeg ikke ut med før i fjor..

Anonym poster: 17434be46528e61ac1ef0d537a72c85f

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes absolutt du bør prioritere å bli ferdig med videregående først.

• Liker 1
Gjest LadySizz
Skrevet

Sånn etter "boka" burde du vel gjøre ferdig vgs,da mange sliter med å ta opp slikt om de blir borte en stund... Men jeg sier GO FOR IT! :D

Tenk på alt du kan oppleve,lære og se! Og gjøre slike ting tror jeg man får så utrolig masse ut av,og uansett hvor lenge du blir og hvordan alt det andre går er du en erfaring rikere! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du kommer tilbake, kan det være greit å ha hatt vgs ferdig. Men om du ikke drar, så finner du aldri ut om hvordan du ville trives der. Kanskje du ville funnet ut av nye muligheter for utdanning der borte? Kanskje ville du finne en annen jobb som gir deg så mye (evt den du kan søke på) at du vil bli?

At man er samboere betyr ikke at det MÅ bli slutt. Det er hva man gjør det til. Takler dere ikke dette så er dere kanskje for unge til å holde på samboer-forholdet, at det holder dere på vent ift muligheter som denne. Jeg er ikke mange år eldre enn deg, altså, og er ikke imot å ha en seriøs kjæreste så ung. Men i denne delen av livet handler det meste om valg videre i livet, hvor man ikke kan la seg holde tilbake "kun" av kjæresten. Søsteren min ofret en lærlingjobb i din alder, pga avstand til kjæresten. Da han fikk samme type mulighet noen mnd senere, dro han. Dette er ikke en fakta som skjer med alle, men må bare nevne det.

Anonym poster: 331f4058e4156e7441ee179903c7d8a3

AnonymBruker
Skrevet

1. Videregående skole

2. Videre utdannelse, med mulighet for å ta et semester utlandet for eksempel

3. Reise

4. Kjæreste

Du er 18 år og du kommer til å ANGRE stort om du velger å sitte hjemme istedetfor å følge drømmene dine. Statistisk sett vil ikke forholdet deres vare uansett. Det er nå du har sjansen til å leve. MEN videregående skal absolutt gjøres ferdig først. Å tenke på å reise til utlandet før vgs er over er helt uaktuelt.

Anonym poster: 594429c5277a778ce7e1607248858d9b

• Liker 1
Gjest Beano
Skrevet

Har du blitt tilbudt en jobb? Veldig uvanlig for en person uten utdanning.

Med det sagt, burde du fullføre videregående. Tenk om du aldri fullfører videregående fordi du blir tilfredsstilt med å jobbe? Kjenner et par personer som dette har skjedd.

Du er 18 år gammel og du har masse tid igjen til å reise til Australia. Fullfører du videregående innen normert tid eller har du nettopp begynt?

Når det gjelder din samboer, så mye som dere elsker hverandre, er det viktig å oppleve livet. Du lever bare én gang!

Skrevet

Ikke la en kjæreste komme i veien for dine drømmer! Hvis du drømmer om å flytte til utlandet, men blir hjemme fordi du har kjæresten din her, så kommer du til å angre..

Skrevet

Hvor mye har du igjen av videregående? Hvis det var mitt dilemma, ville jeg fullført vgs. Deretter ville jeg reist. Jeg ville prøvd å få med meg samboer, men jeg ville heller reist og i alle fall prøvd på et avstandsforhold. Hvis han virkelig er den ene og eneste, vil forholdet deres bli mye sterkere av dette. Han kan vel komme på besøk i julen, hvis du ikke reiser hjem?

Jeg synes du skal følge drømmene dine, men jeg håper at du ikke trenger gi slipp på kjæresten for å kunne gjøre det.

Skrevet

Med det sagt, burde du fullføre videregående. Tenk om du aldri fullfører videregående fordi du blir tilfredsstilt med å jobbe? Kjenner et par personer som dette har skjedd.

Er det en så ille problemstilling..? Jeg kjenner til flere godt betalte mennesker i sjefsstillinger som aldri fullførte videregående ;)

TS: Følg hjertet ditt. Om du kun har ett år igjen på VGS, prøv å få gjort deg ferdig, så fremt du regner med å gå videre på skole. Man KAN faktisk alltids ta det igjen senere, det er ikke sånn at skolene forsvinner, og man har også voksenopplæring.

Som en annen sa: skriv ned alle positive og negative sider ved det hele. Søk; for det er ikke sikkert du får ett ja.

Gjest Beano
Skrevet

Er det en så ille problemstilling..? Jeg kjenner til flere godt betalte mennesker i sjefsstillinger som aldri fullførte videregående ;)

TS: Følg hjertet ditt. Om du kun har ett år igjen på VGS, prøv å få gjort deg ferdig, så fremt du regner med å gå videre på skole. Man KAN faktisk alltids ta det igjen senere, det er ikke sånn at skolene forsvinner, og man har også voksenopplæring.

Som en annen sa: skriv ned alle positive og negative sider ved det hele. Søk; for det er ikke sikkert du får ett ja.

Det er selvfølgelig folk som er så heldige å gjøre det godt uten vgs, men sannsynligheten for å leve et godt liv, økonomisk, er mye høyere hvis man har en form for utdanning. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fullfør det siste året på VGS, Australia kommer med svært stor sannsynlighet til å eksistere neste år også. Da vet du i tillegg enda bedre hvor du har samboeren din. Jeg er førstemann til å si at man skal studere i utlandet hvis man vil det, spesielt når man er ung og vurderer å bli hjemme pga. en kjæreste (galskap), men dette gjelder hvis man har fullført videregående. Det er nemlig utrolig seigt å komme hjem igjen hit som 20-åring etter å ha levd livet i Australia og stortrivdes (som du antakeligvis kommer til å gjøre) og så måtte begynne med videregående fag igjen.

Anonym poster: be65273a4ee3c6919248fc484a24584c

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig folk som er så heldige å gjøre det godt uten vgs, men sannsynligheten for å leve et godt liv, økonomisk, er mye høyere hvis man har en form for utdanning. :)

Det spørs gjerne også hva man selv annser at man trenger her i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...