Gå til innhold

40 KILO MÅ AV - før bryllupet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skulle tro bryllupet i seg selv var motivasjon

nok... Men neida :(

Jeg er 167 cm høy og 96 kilo. Min drøm er

å gå ned 40 kilo, tror at 60 kilo passer meg bedre..

Vi gifter oss på 2 år & 4 månender.

Det jeg trenger av dere er RÅD OG TIPS for at jeg

skal klare denne harde kampen. (For dette blir ikke lett!)

Jeg har ei tredemølle i stua som står ubrukt. Hjelper det om jeg bruker den om dagen, og hvor ofte ca?

Er sykemeldt, og kan derfor ikke gå turer og gå på treningssenter som andre.(vil ikke komme mer innn på dette pga at folk kan kjenne meg igjenn her inne .. )

Vil dere være med og tipse meg og hjelpe meg i kampen mot et lettere liv som hvit brud? :)

Anonym poster: 1ca360de04a72f3f4dcca661f2a99b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En times tur i kjaøpt tempo med litt stigning på tredemløøe vil brenne rundt 400 kalorier om dagen. Det vil helt klart hjelpe. Du bør redusere ditt kaloriinntak til ca 1300 om dagen, og så kan du øke til 1500 de dagene du bruker en time på møllen.

Intervalltrening er supert. I tillegg til en times tid i kjapt tempo fex om morgenen kan du om ettermiddagen / kvelden kjøre en halvtime der du går rolig på ca 6 km/ t og løper på ca 12 km/ t annenhver 200 meter, får du brent masse :)

Hvis du i tillegg kjører core styrketrening, de store muskelgruppene, situps, planken, utfall og lignende, vil fettet smelte av deg :) Drikk masse vann og få frisk luft, sett deg delmål - og vips er du der :)

Lykke til :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å gå ned så mye som 40kg, men generelt så tror jeg det er viktig;

-Kosthold! Spis sunt, men ikke fanatisk. Spiser du helt uten en eneste utskeielse så er det verre, og faren for å ikke lykkes er stor. Ha en planlagt dag der du skeier ut, f.eks lørdag. Pass på antall kalorier, finn ut hva ting inneholder, kjøp deg ei digital kjøkkenvekt og vei alt du spiser. Etterhvert så vil du bli så dreven at du husker det i hodet. Jeg har ikke tro på suppe/pulver/tablett-kurer, men på et vanlig godt kosthold der du får i deg litt av alt som kroppen trenger. Kutt ut raske karbohydrater og sukker, gå for fullkorn, grønnsaker, sunt fett.

-Trening er og viktig. Supert at du har mølle, begynn å bruke den med engang:) Begynn forsiktig hvis du er utrent, gå raskt på møllen, ikke løp. Etterhvert som formen blir bedre kan du begynne å løpe intervaller. Kjøp deg lette håndvekter som du trener med, let etter program på nett. Ikke overdriv treningen i begynnelsen.

-Sett deg delmål, hvis ikke vil det virke uoverkommelig. Ikke tenk på at du skal ned 40kg, ta 5 og 5 kg. Når du har klart dine første 5kg så gi deg selv en belønning:) En god krem, ei bok du har lyst på osv... Etterhvert så vil det å måtte kjøpe seg mindre klær bli som en belønning for hard innsats.

Du har over to år på deg, så dette skal du nok klare:) Ikke se på det som en strabasiøs slankekur, men en livstilsendring:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste råd er å sette deg delmål. Ikke tenk at du MÅ ned 40 kg innenfor den tiden (selv om det er oppnåelig), men tenk f.eks. 5 eller 10 kg om gangen. Målet kan være å se en nedgang over tid. Lag deg gjerne en graf slik at du ser nedgangen over tid, fordi vekten varierer veldig fra dag til dag. Vei deg en gang i uken, plott dette inn i grafen.

Har du en tredemølle, er du kjempeheldig! Ha som mål i begynnelsen å gå på den i minst én time HVER DAG, helst 1,5 time. Gå i raskt tempo og sett stigning til 0.5 eller 1.0 i begynnelsen. Etter hvert kan du begynne å jogge kortere avstander, men vær obs på teknikk og slutt hvis du får vondt i knær eller andre ledd.

Matmessig vil jeg anbefale deg å begynne med mindre porsjoner, og øke mengde grønnsaker på tallerkenen. Ha som mål å spise litt grønnsaker til hvert måltid, og mye til middag. Tenk over hvilke laster du har: spiser du mye godteri? Spiser du for mye? Spiser du feil?

Anonym poster: 0cc85b4f7fb2d2d3a973fb3f08eea94f

• Liker 2
Skrevet

En times tur i kjaøpt tempo med litt stigning på tredemløøe vil brenne rundt 400 kalorier om dagen. Det vil helt klart hjelpe. Du bør redusere ditt kaloriinntak til ca 1300 om dagen, og så kan du øke til 1500 de dagene du bruker en time på møllen.

Intervalltrening er supert. I tillegg til en times tid i kjapt tempo fex om morgenen kan du om ettermiddagen / kvelden kjøre en halvtime der du går rolig på ca 6 km/ t og løper på ca 12 km/ t annenhver 200 meter, får du brent masse :)

Hvis du i tillegg kjører core styrketrening, de store muskelgruppene, situps, planken, utfall og lignende, vil fettet smelte av deg :) Drikk masse vann og få frisk luft, sett deg delmål - og vips er du der :)

Lykke til :)

Hvis Ts ikke er vant med å trene så kan et sånt treningsregime bli for voldsomt å starte rett på med:) Hun må begynne i det små og øke på. Ts skriver at hun ikke kan gå tur eller være på treningsenter, og møllen er ubrukt, så da går jeg utifra at hun ikke har trent noe særlig på ei stund.

• Liker 3
Skrevet

hun skriver også at hun kan trene hjemme, og siden hun nevner møllen antar jeg at hun er klar for å bruke den. en times gåtur får "alle" til når de er treningsmotiverte :)

Skrevet

hun skriver også at hun kan trene hjemme, og siden hun nevner møllen antar jeg at hun er klar for å bruke den. en times gåtur får "alle" til når de er treningsmotiverte :)

Gåtur ja, men ikke å starte med intervall-løping med engang som du nevnte. Siden hun skriver at møllen er ubrukt, så har hun ikke brukt den.

1.5t rask gange kan være mye til å begynne med. Det er bedre å begynne smått for så og øke på når en kjenner at formen stiger.

Skrevet

• Kalorier er til for å spises, ikke telles.
  • Ikke sett deg urealistiske mål, og litt trening er bedre enn ingen trening!

Hard trening anaerob ( > 80% av makspuls) brenner energi du har tilegnet deg på kort tid, mens aerob trening (60% - 80% av makspuls) brenner energi kroppen har spart opp over lenger tid.

Du bør med andre ord satse på aerob trening, 3 ganger i uken for hurtig vekttap.

1. Finn din makspuls: www.ntnu.no/cerg/hfmax (evt sjekk det med pulsklokke)
  2. Skaff deg en billig pulsklokke (det er fryktelig moro)
  3. Finn et motivasjonsbilde
  4. Begynn lett, og kjenn etter selv hvor mye du har å gi.
  5. Øk gradvis lengden av treningen, men ikke overstig 80% av makspuls

Slik gikk jeg ned 12 kilo på 11 uker.

• Liker 1
Skrevet

For det første, finn en inspirasjonskilde! For meg har instagram gitt meg den ekstra dytten (for det første må jeg spise rent og opprettholde eget rykte der, og for det andre er drøssevis med motivasjonsbilder overalt å finne der, sammen med tekster osv). Kanskje en ting for deg? Ellers kan du jo bruke weheartit eller andre inspirasjonskilder også! Her får du inspirasjon mtp kropp og kosthold.

For det andre er du superheldig som har en tredemølle hjemme. Får du eller din kommende mann plassert den slik at du kan gå på den mens du ser på tv feks? I starten kan det være lettere, jeg f.eks. setter på favoritt tv-serien min mens jeg går på stepkassa en hel episode. Det gjør underverker bare det altså!

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Bli glad i egen kropp, få følelsene på plass, spis sunn god mat. Du kommer ikke til å bli en lykkeligere brud av å veie 56kg eller 96kg hvis veien ditt handler om å stoppe å leve på veien ditt.

Du er kjempeheldig som slipper å panikkslanke deg 2mnd før bryllupet slik som jeg mest sannsynlig ender opp med. Ofte handler overvekt om mer enn hvor ofte man må hoppe på tredemøllen pr dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe tro på å gå ned mest mulig kilo på kortest mulig tid. I mitt hode så er det bare en ting som skal til, og det er livsstilsendring! Tenk på hva du spsier og beveg deg mer. Selvfølgelig må du trene hardt for å bli tynnere, men det er viktige er vel å holde vekten også i etterkant!

Jeg startet selv dette året med ett nyttårsforsett og det holder jeg enda. Jeg spiser noenlunde sundt og beveger meg daglig. Enkelt og greit. Må ikke gjøre det for vanskelig, da blir fallhøyden og skuffelsen bare større hvis man ikke klarer det.

• Liker 1
Skrevet

Tenk centimeter og ikke kg. Det er motiverende å kjenne at klærne blir større og det kan man ofte kjenne bedre enn å se kg som hopper litt opp og ned etter eget forgodtbefinnende. Spis rene produkter av kjøtt og fisk, mer grønnsaker, mindre raske karbohydrater og tenk over hva du drikker. Det er masse kcal i juice, melk, saft, kaffe latte etc.. En "godtedag" i uken kan være ok. Pass på å ikke vær for streng med deg selv for da er det lett å sprekke.

Hvis du bruker tredemøllen aktivt med å starte med gåturer på den. Gå så du bli anpusten, da vil du raskt merke fremgang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I forkant av bryllupet vårt har jeg gått ned noen kilo, og det som har gjort susen for meg er bl.a.følgende:

- erstatte brød med knekkebrød (dvs. før spiste jeg f.eks tre brødskiver til lunsj, mens nå spiser jeg heller to-tre knekkebrød --> halve kalorimengden) og drikke mye vann til. Sper på med en gulrot eller lignende hvis jeg ikke er mett nok.

- kutte ned på poteter, ris og pasta, og fyll opp med brokkoli, gulrøtter, og andre grønnsaker.

- kutte ut sjokolade og kaker på hverdagene

- jeg drikker så og si aldri brus lenger

- spinningssykkel foran tv (evt tredemølle). Den er tilgjengelig hele tiden og gjør at jeg kan tråkke meg igjennom 71 grader nord eller hva det måtte være, som jeg liker å se på.

- Bruk av pulsklokke! Det er skikkelig artig og har vært en kjempemotivator for meg. Jeg ser hele tiden hvor mange kalorier jeg har forbrent, og presser meg til å yte litt ekstra. Hvis den f.eks viser 350, så står jeg på enda litt til slik at jeg passerer 400. Tidligere, uten pulsklokke, har jeg bare gitt meg når jeg synes jeg har vært flink nok ;)

Lykke til! Og husk å være tålmodig, og ikke gå helt i kjelleren, og det skulle butte i mot noen ganger.

Anonym poster: a96bf6051da25a660b1a374b75a503fd

Skrevet

Mye gode råd du har fått her! :) Og tredemølle er supert for gråværsdager, slipper man å i tillegg motivere seg for å få på seg regntøy ;)

Nå vet jeg ingenting om årsaken til sykemeldingen din, men sykemelding betyr ikke at du ikke kan gå tur ute eller trene. Min mor fikk beskjed om å værsågod ta imot denne sykemeldingen, og bruke det hun hadde av overskuddsenergi til å gå tur i skog og mark, samt tilpasset styrketrening. Turer ute er bra både for kropp og sinn :)

Masse lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alltid det lureste for overvektige å løpe eller å jogge. Det er mye bedre for blant annet knærne å bruke ellipsemaskin eller lignende istedenfor tredemølle.

Det jeg ville gjort er brukt litt penger på vekter til å ha hjemme. De trenger ikke koste all verden. Du kan også fint starte med kroppsvektøvelser og strikk. Det er også tungt for de som ikke har trent før/på lenge.

Men, en av de viktigste tingene er kostholdet. Kan du nok selv tror du? Eller ville det vært et alternativ å få hjelp av noen som kan dette? Hvis ernæringsfysiolog er for dyrt (det kan koste en del for mange) eller ikke er et alternativ finnes det personlig trener-mulighet. Mange tilbyr online hjelp (som også er billigere i de fleste tilfeller). Da kan du be om veiledning til kosthold og trening som du kan gjøre hjemme :)

Jeg har mest tro på styrketrening, uansett hva man vil oppnå. Cardio er bra, men det er ikke nødvendigvis det eneste man bør trene, men heller i tillegg til styrke :)

AnonymBruker
Skrevet

I forkant av bryllupet vårt har jeg gått ned noen kilo, og det som har gjort susen for meg er bl.a.følgende:

- erstatte brød med knekkebrød (dvs. før spiste jeg f.eks tre brødskiver til lunsj, mens nå spiser jeg heller to-tre knekkebrød --> halve kalorimengden) og drikke mye vann til. Sper på med en gulrot eller lignende hvis jeg ikke er mett nok.

- kutte ned på poteter, ris og pasta, og fyll opp med brokkoli, gulrøtter, og andre grønnsaker.

- kutte ut sjokolade og kaker på hverdagene

- jeg drikker så og si aldri brus lenger

- spinningssykkel foran tv (evt tredemølle). Den er tilgjengelig hele tiden og gjør at jeg kan tråkke meg igjennom 71 grader nord eller hva det måtte være, som jeg liker å se på.

- Bruk av pulsklokke! Det er skikkelig artig og har vært en kjempemotivator for meg. Jeg ser hele tiden hvor mange kalorier jeg har forbrent, og presser meg til å yte litt ekstra. Hvis den f.eks viser 350, så står jeg på enda litt til slik at jeg passerer 400. Tidligere, uten pulsklokke, har jeg bare gitt meg når jeg synes jeg har vært flink nok ;)

Lykke til! Og husk å være tålmodig, og ikke gå helt i kjelleren, om det skulle butte i mot noen ganger.

Rettet til "OM det skulle butte i mot noen ganger".

Skrevet

Jeg har forresten Mats på http://maalstreken.no/ som trener :). Han kan du få hjelp av via mail. Koster ikke så veldig masse!

(Jeg er elendig på å lage treningsprogrammer..så jeg er avhengig av å ha en trener som kan fikse det for meg :fnise: Men han her er flink..og som sagt, ikke så dyrt. Jeg orker ikke å betale flere tusen kroner for 50 min med en PT. Har ikke råd til det i lengden).

Gjest O___o
Skrevet

Ja, skulle tro bryllupet i seg selv var motivasjon

nok... Men neida :(

Jeg er 167 cm høy og 96 kilo. Min drøm er

å gå ned 40 kilo, tror at 60 kilo passer meg bedre..

Vi gifter oss på 2 år & 4 månender.

Det jeg trenger av dere er RÅD OG TIPS for at jeg

skal klare denne harde kampen. (For dette blir ikke lett!)

Jeg har ei tredemølle i stua som står ubrukt. Hjelper det om jeg bruker den om dagen, og hvor ofte ca?

Er sykemeldt, og kan derfor ikke gå turer og gå på treningssenter som andre.(vil ikke komme mer innn på dette pga at folk kan kjenne meg igjenn her inne .. )

Vil dere være med og tipse meg og hjelpe meg i kampen mot et lettere liv som hvit brud? :)

Anonym poster: 1ca360de04a72f3f4dcca661f2a99b02

Sett DELMÅL

Det er lettere å være motivert til " Denne måneden skal jeg klare å gå ned 2 kg "

Enn " Jeg må gå ned 40 kg innen bryllupet "

Delmålene bør f.eks være 2 kg, 2 1/2 kg, 4 kg og 5 kg.

De større målene kan være 10 - 15 - 20 - 25 - 30 - 35 - 40

Skrevet

Tenk centimeter og ikke kg. Det er motiverende å kjenne at klærne blir større og det kan man ofte kjenne bedre enn å se kg som hopper litt opp og ned etter eget forgodtbefinnende. Spis rene produkter av kjøtt og fisk, mer grønnsaker, mindre raske karbohydrater og tenk over hva du drikker. Det er masse kcal i juice, melk, saft, kaffe latte etc.. En "godtedag" i uken kan være ok. Pass på å ikke vær for streng med deg selv for da er det lett å sprekke.

Hvis du bruker tredemøllen aktivt med å starte med gåturer på den. Gå så du bli anpusten, da vil du raskt merke fremgang.

Det med cm er jeg helt enig i! For min del når jeg la om kostholdet mitt var det fantastisk gøy å se at jeg hadde mistet 7-9cm på bare en uke, og da hadde ikke vekta blitt så mye mindre.

Generelt vil jeg anbefale følgende:

• Frokost: Smoothie med bær, linfrø og kokosnøttolje (viktig at den er extra virgin!)
  • Lunch: Der kan du ha en smoothie og en deilig salat med feks kylling i. Dropp dressing eller lag en selv. Personlig digger jeg soya naturell blandet med krydder/pesto/balsamico
  • Middag: Tenk proteiner! Kjøtt med deilige grønnsaker til og salat.
  • Mellommåltider: frukt, grønnsaker, nøtter

Trening:

• Tredemølle er super trening. Begynn med gåturer, så kan du øke over tid når du føler dette blir for lett eller at du ikke blir sliten nok.
  • Vekter
  • Boksesekk kan være en god investering
  • Pilatesmatte: her kan du gjøre sit-ups, planken og slike ting.

Annet:

• Sett deg delemål: Feks at innen den og den datoen skal jeg mistet så og så mange cm/kg.
  • Ikke vær for streng med deg selv
  • Unn deg selv en belønning for hver gang du oppnår et delemål.
  • Det er lov til å kose seg, men begrens dette til helga og ikke skei helt ut.
  • Det er mye kalorier i feks alkohold, ikke glem dette.
  • Snu tankenegangen! Dersom du tenker "dette klarer jeg ikke", snu dette til "hvorfor skulle jeg ikke klare dette?".
  • Å snakke med legen din kan også være en god idé.

Viktigst av alt: Ha troen på deg selv at du skal klare de målene du setter deg! Du er enten din beste venn eller værste fiende.

Skrevet

Da jeg slanka meg fikk jeg beskjed om at 80% av prosessen gjør man via kostholdet og resten gjennom trening. Jeg mistet i overkant av 40kg på noen års tid. Fra midjestørrelse 38 - 30 i bukser.

0: Ikke spis med mindre du faktisk er sulten! Vent gjerne litt lengre med å spise enn vanlig for å bekrefte følelsen. Start og avslutt måltidet med et stort glass vann (da er det ikke plass til så mye mat)

1: Innfør lørdagsgodt, men ikke skjei ut.

2: Lag maten fra bunn av og kutt ut halvfabrikater.

3: Velg magre produkter som kyllingfilet, karbonadedeig etc.

4: Spis mer grønnsaker (ikke potet etc).

5: Reduser eller dropp flytende kalorier (juice, brus). Finn sukkerfrie alternativer om du må, men ikke overdriv inntaket.

6: Taco er blitt et vanlig innslag på middagsplanen. Bytt rømme med mager kesam, la kjøttet renne av seg i et dørslag, lag egen kryddermix, bruk feks hjertesalat som skjell i stedet for de usunne variantene.

7: Reduser, kutt ut eller finn alternativer til sauser.

8: Jeg spiser nesten ikke brød lengre. Til frokost blir det som regel en omelett med en halv avokado på siden med salt og pepper på, kjempegodt :)

9: Cottage cheese med bringebær er namminam. En halv boks fungerer som et måltid for meg.

10: Det er alt for mange anledninger til å spise usunt. Blir du tilbudt kake/sjokolade etc så si nei .

11: Porsjonskontroll! Velg mindre middagstallerkener og ikke har gryta stående foran deg. La halvparten av tallerken være grønnsaker.

12: Konsentrer deg om maten; ikke se tv, les eller noe annet. Det er viktig å innse at man faktisk ikke MÅ spise opp alt der og da; det kommer en dag i morgen også. Du lærer da å lytte til kroppssignalene dine og beregner mindre mat til neste gang.

13: Få med partern din på laget. Utrolig frustrerende når den andre lager kaker, burgere etc.

14: Ha mer sex; det er også trening :D

Store kaloriunderskudd hver dag er vanskelig å holde over lengre tid, så ikke vær alt for streng med deg selv. Sett deg delmål med belønning; feks: klarer jeg gå ned 10kg innen 1. juni så får jeg en heldagsopplevelse på spa.

Trening: Det viktigste er at du får bevegd deg og ikke hva du faktisk gjør. I starten gjør du det du trives med. Om det er å gå på mølla mens du ser glamour, så er det helt greit. Anbefaler pulsklokke. Da kan du justere innsatsen din etter kroppen din. Mange stagnerer fordi de ikke presser seg selv. Etter hvert anbefaler jeg at du starter med styrketrening for å stramme opp. Markløft, knebøy, roing, nedtrekk og planke fungerte for meg; få deg en time med instruktør som setter opp et program for deg. Kjøp ei notatbok og noter ned hva du faktisk får til hver gang. Dette er viktig for progresjonens del.

Ja, det var vel det jeg klarte å komme på i første omgang. Dette er som sagt ingen fasit, men en oppsummering på hvordan jeg kom meg ned i vekt og hva som fungerte for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...