Gå til innhold

Apple TV - noen som vet litt om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vurderer å skaffe meg en apple TV. Men er litt usikker på om det er det jeg trenger.

Jeg leser om Apple TV at det kopler seg opp mot itunes, og opererer fra itunes-biblioteket. Saken er at jeg ikke bruker itunes i det hele tatt.

Jeg bruker netflix på ipaden, og streamer endel fra nettsider, eller ser på youtube. Dette fungerer helt fint for meg alene, men skulle gjerne fått bildene opp på tv-skjermen så flere i huset kan se på disse filmene/seriene samtidig.

Det er altså det jeg vil. Få overført skjermbildet fra ipaden over til TVen.

Det kunne kanskje gått med en slags kabel også? Men den koster sikkert noen hundre uansett, denne kabelen, og da er det kanskje ikke SÅ stor forskjell hvis man kjøper apple TV-boksen og kanskje får noen fler funksjoner...

Anonym poster: be5a9006af3bfff3912bcd53333ce4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tjohei!

Skal du kjøpe kabel kan du kjøpe overgang fra Ipad til HDMI, og den kjøpte jeg for sikkert 200-300 på clas ohlson. HDMI- kabelen er jeg ikke sikker på hva den koster.

Har også Apple-tv, som her i huset brukes mest til Netflix og Youtube. Kjekke greier. Og hvis samboeren vil vise frem et bilde, så kan han godt lete det opp på Ipaden og streame det til tv- skjermen. Skal være fint mulig med musikk og andre ting også :)

edit: Glemte å skrive at vi er heller ikke noe iTunes-brukere. OG at det er kjempekjekt å slippe å koble til ipaden hver gang vi skal bruke den til noe. Nå ligger kabelen ubrukt hele tiden, er bare Apple-tven som brukes her i huset.

Endret av Chord
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Du la til det jeg akkurat skulle til å spørre deg om - men da vet jeg det, at det er ingenting som den kabelen gjør for deg, som ikke Apple TV også kan gjøre. :)

Når man velger "mirroring" av ipad-skjermen, blir vel alt som er der vist på TV, uansett hvilke nettsider man streamer fra... regner jeg med. Har nettopp oppdaget så mange nettsider som man kan streame fra på ipaden, og nå vil mannen også se på seriene sammen med meg... :) Jeg blir jo helt asosial for tida med den ipaden foran meg :)

Skrevet

Takk for svar! Du la til det jeg akkurat skulle til å spørre deg om - men da vet jeg det, at det er ingenting som den kabelen gjør for deg, som ikke Apple TV også kan gjøre. :)

Når man velger "mirroring" av ipad-skjermen, blir vel alt som er der vist på TV, uansett hvilke nettsider man streamer fra... regner jeg med. Har nettopp oppdaget så mange nettsider som man kan streame fra på ipaden, og nå vil mannen også se på seriene sammen med meg... :) Jeg blir jo helt asosial for tida med den ipaden foran meg :)

Det eneste jeg kan tenke på som kabelen gjør bedre enn Apple-tv, er at du kan overføre ting som Apple-tv kanskje ikke vil spille, siden det ikke er alt som er autorisert. Personlig har jeg liten erfaring med akkurat det, men kanskje du kan få mer informasjon angående akkurat det, av noen andre her.

Ellers er streaminga veldig god, har flere ganger sett på f eks NRK nett-tv streamet fra pad-en. Synes ofte det er bedre da enn når man kobler til laptop til tv via HDMI. Men det kan jo være ymse årsaker til det.

Du må bare spørre om det er noe du lurer på, jeg svarer gjerne :)

• Liker 1
Skrevet

Må bare legge til at det absolutt enkleste og beste er å ha en bærbar pc som du kobler til. Da slipper du å tenke på hva som er autorisert og alt det der. For å streame bilder osv fra ipaden, må man ha en ituneskonto, for det er jo der bildene og musikken ligger. Så jeg tok feil der, itunes må du nesten ha for å kunne streame av slike ting.

Når det gjelder å streame videroer er det faktisk litt begrensninger der også. Vi prøvde nettopp en videosnutt, og da vi trykte på Appletv logoen kom lyden opp på tv-skjermen, men ikke bildet. Fordi at appen vi brukte til å spille av videoen med ikke er en offisiell Apple app. Men sånn er jo Apple.

AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at det absolutt enkleste og beste er å ha en bærbar pc som du kobler til. Da slipper du å tenke på hva som er autorisert og alt det der. For å streame bilder osv fra ipaden, må man ha en ituneskonto, for det er jo der bildene og musikken ligger. Så jeg tok feil der, itunes må du nesten ha for å kunne streame av slike ting.

Når det gjelder å streame videroer er det faktisk litt begrensninger der også. Vi prøvde nettopp en videosnutt, og da vi trykte på Appletv logoen kom lyden opp på tv-skjermen, men ikke bildet. Fordi at appen vi brukte til å spille av videoen med ikke er en offisiell Apple app. Men sånn er jo Apple.

Hmmm, da spørs det om kanskje en kabel er lettest likevel. For den er vel bare helt mekanisk i gjengivelsen av bilder (speiler bildet på ipaden?), og vurderer ikke hva som er godkjent og ikke...

(Har itunes, bare at jeg ikke har lagret noe der, aldri kjøpt noe som jeg har lastet ned Synes itunes er noe tungvinte greier... :) I allefall med det lille utvalget som itunes Norge har )

Skrevet

Søstra mi ser på netflix på tv'en via apple TV. Du trenger ikke streame, for du kan bare logge deg inn på netflix der utifra hva jeg har skjønt da.

Skrevet

Søstra mi ser på netflix på tv'en via apple TV. Du trenger ikke streame, for du kan bare logge deg inn på netflix der utifra hva jeg har skjønt da.

Du må bare streame om du ser via iPaden, ikke via Apple-tv.

Men du, kjære ts, Apple-tv gir deg faktisk muligheten til å leie/kjøpe filmer fra iTunes store, noe vi bruker ofte. Netflix er vi som skrevet ofte inne på, men det er fint med muligheten til nyere filmer. I går kveld leide vi en film fra itunes til 39 kroner, knirkefritt, enkelt og bra kvalitet. Bare for å ha det sagt.

Med vårt bruk i tankene, om jeg hadde vært nødt til å velge mellom apple-tv og kabel, så ville jeg valgt førstnevnte. Men nå er det sjeldent vi streamer film fra ipad da, og spesielt slike som ikke er autoriserte av Apple selv.

Skrevet

At dere vil ha det der Apple-rælet? :klo: Beklager om jeg støter noen her, men man blir jo bastet og bundet.

• Liker 1
Skrevet

Det aller letteste vil jo være å kjøpe en samsung-tv! På den kan man koble opp det aller meste (usikker på nettbrett), og spille av på tven via AllShare :)

Skrevet

Det aller letteste vil jo være å kjøpe en samsung-tv! På den kan man koble opp det aller meste (usikker på nettbrett), og spille av på tven via AllShare :)

Allshare er Samsungs implementering av standarden DLNA. Så lenge TV støtter dette, skal det i prinsippet gå an å se bilder/video som ligger på en UPNP/DLNA server. En slik server kan f.eks være et nettbrett, smart-telefon, eller rett og slett bare laptopen med Windows Media Player og "Media Sharing" skrudd på. Til dedikerte hjemmesnekra bokser kan man f.eks gå for XBMC.

Skrevet

Allshare er Samsungs implementering av standarden DLNA. Så lenge TV støtter dette, skal det i prinsippet gå an å se bilder/video som ligger på en UPNP/DLNA server. En slik server kan f.eks være et nettbrett, smart-telefon, eller rett og slett bare laptopen med Windows Media Player og "Media Sharing" skrudd på. Til dedikerte hjemmesnekra bokser kan man f.eks gå for XBMC.

Her var det sykt mange ord jeg ikke forstod, men jeg vet iallefall at jeg kan spille av filmer osv fra min Asus via Allshare :)

Skrevet

Her var det sykt mange ord jeg ikke forstod, men jeg vet iallefall at jeg kan spille av filmer osv fra min Asus via Allshare :)

Sånn veldig omtrentlig: Allshare/UPNP/DLNA er samme suppa, men Allshare har nogo attåt.

Hm.. om den Asusen kjører windows, tipper jeg Windows Media Player er innblandet, da fungerer den som serveren.

Skrevet

Sånn veldig omtrentlig: Allshare/UPNP/DLNA er samme suppa, men Allshare har nogo attåt.

Hm.. om den Asusen kjører windows, tipper jeg Windows Media Player er innblandet, da fungerer den som serveren.

Mener på at vi kjører det gjennom routeren :)

Skrevet

Mener på at vi kjører det gjennom routeren :)

Yes, alle disse standardane gjelder for deling av filer over et nettverk, så du trenger som regel minst en ruter. :)

Gjest asanti
Skrevet

Bruker Apple-tv ofte. Til airplay fra diverse apper fra iphone/ipad som feks tv3, nrk og viasat4. Jeg har å amerikansk itunes så leier filmer og serier veldig billig der og de kommer ut mye tidligere enn på den norske itunes.

Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den, selv om at jeg savner at jeg kan streame seriene som jeg ser på nett gratis igjennom airplay.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...