Gå til innhold

Trenger hjelp til muskelbygging

Loolaa

Anbefalte innlegg

Har hatt litt liten treningslyst i vinter, og det har det blitt mest aerobic/step-timer. Men nå har jeg igjen fått tilbake lysten på å trene styrke. Og da spesielt knebøy/utfall for å stramme opp rompe og lår. Men det er mange år siden jeg trente tunge knebøy/utfall, så jeg trenger noen tips:

- jeg blir selfølgelig veldig støl. Ideelt sett burde jeg trene det annenhver dag, men det er jo den andre dagen jeg er stølest. Hva skal jeg gjøre med det? Mannen min mener det kan hjelpe å varme opp med lette vekter på knebøy/utfall og legge på til jeg kommer opp i den vekta jeg vil ha. Er det noen med erfaring her?

- tar tre serier av fem tunge løft med god pause mellom (to minutter). Hva gjør dere?

- jeg har heller ikke lyst å miste den kondisen jeg har bygget opp, men burde jeg bare konsentrere meg om styrken i en periode til jeg har bygget opp litt mer musklatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lady-M

Du bør vente med å trene ben/rompe til stølheten er borte. Tren de musklene heller hver 3 dag hvis du er støl i to dager. Jeg har det selv slik, jeg er alltid støl i rompa i to dager. Hvis du trener støle muskler vil du ikke oppnå de resultatene du ønsker, siden musklene ikke har fått nok restutisjon.

Hvis man skal bygge muskler, det viktig å trene tungt med få repetisjoner, men jeg ville heller begynt med litt lettere vekter og litt fler enn fem repetisjoner på de første settet og så økt med vektene på de siste settene.

Jeg gjør det slik: Sett 1 og 2: 8-10 reps, sett 3: tyngre vekter 6 reps, sett 4: til failure (max). Først utfall og så det samme med knebøy. Lårkick og lårcurl er også bra øvelser for lår rompe/bakside lår.

Du kan jo kombinere styrketreningen med kardio hvis du vil beholde kondisen. Hvis du trener ben/rompe og kardio på samme dag, er det nok best om du starter med kardio siden man blir ganske utkjørt etter en benøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får muskelvekst med å trene tungt med få rep, OG mange rep!!! Poenget er at man må ta seg heeelt ut!....

3-6 rep gir dessuten ikke så mye vekst som 6-10 rep. Da med henholdsvis 90% og 80% belastning. ,Men man kan også ta 10-15+ rep med 70-80 % Og presse seg til å så videt klare det siste reppen.. da gjerne med litt hjelp..

Blir man veldig støl, er ikke kroppen klar for hard trening enda, og man må trene seg opp til et nivå der man er klar for slik hard trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...