Gjest Erja Skrevet 26. mars 2013 #21 Skrevet 26. mars 2013 Jeg synes dere undervurderer mennene deres noe helt utrolig. T-skjorter, ferdige middagsretter, osv (?) ... det blir litt sånn type påske-egg og kjærestejulekalender i mine øyne. Mennene deres er priviligerte som får lov til å ta så lang permisjon. Da jeg fikk mine barn hadde mannen min to uker - og han var av de heldige - de fleste hadde ikke det engang. Er det ikke nok å få denne unike muligheten til å bli godt kjent med barnet sitt og ha en mulighet til å gjøre ting helt på sin måte .. uten at kona må komme med forslag til aktiviteter? Mannen min elsket å ta sønnen sin i vognen og gå lange turer mens jeg sov ... men det tror jeg like mye var fordi det var noe han fant på selv og fordi det ikke var forventet (forlangt) av ham. La de forstå at de er utrolig heldige ... gaver burde være unødvendig etter mitt syn. 2
siebaeo Skrevet 26. mars 2013 #22 Skrevet 26. mars 2013 Herregud.. Nå er det feil å gjøre stas på mannen sin fordi man har lyst til å glede han også.. Er det så innmari vanskelig å skjønne at man gjør*ikke*dette*for*å*belønne*mannen for å være i perm?? Om dere som ikke ønsker å være hyggelig med mannen sin synes det er så tullete av andre å ville det, kan dere ikke holde dere unna tråder som ber om tips fra andre som ser gleden i det? Det er ingen som lurer på om det er riktig eller feil. Spørsmålet var om tips til hyggelige ting å overraske sin kjære med. Tror du undervurderer menn enda mer om du tror de ikke kan motta tips om ting å gjøre uten å føle seg tvunget til å gjør det. Heldigvis har jeg en mann som jeg stoler sånn på at faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt, at jeg ikke er redd for å gi oppmerksomhet uten at det skal oppfattes som en bestikkelse eller belønning. Skjønner så klart at man tenner litt på pluggene om man ikke er like heldig.. 3
Gjest Erja Skrevet 26. mars 2013 #23 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Herregud.. Nå er det feil å gjøre stas på mannen sin fordi man har lyst til å glede han også.. Er det så innmari vanskelig å skjønne at man gjør*ikke*dette*for*å*belønne*mannen for å være i perm?? Om dere som ikke ønsker å være hyggelig med mannen sin synes det er så tullete av andre å ville det, kan dere ikke holde dere unna tråder som ber om tips fra andre som ser gleden i det? Det er ingen som lurer på om det er riktig eller feil. Spørsmålet var om tips til hyggelige ting å overraske sin kjære med. Tror du undervurderer menn enda mer om du tror de ikke kan motta tips om ting å gjøre uten å føle seg tvunget til å gjør det. Heldigvis har jeg en mann som jeg stoler sånn på at faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt, at jeg ikke er redd for å gi oppmerksomhet uten at det skal oppfattes som en bestikkelse eller belønning. Skjønner så klart at man tenner litt på pluggene om man ikke er like heldig.. Vet ikke helt hvem du sikter til? Klart dere er heldige - alle som får barn idag her til lands er kjempeheldige. Jeg for min del fikk mitt første barn for 27 år siden - på den tiden hadde moren 4 mnd permisjon og faren 2 uker (de heldige, de fleste hadde ingen). Hadde man behov for lengre permisjon så ble det for egen regning. Man må da få lov å reagere når det høres ut som rene julaften fordi mannen skal ha betalt og lovfesta pappa-perm - da skal det gaver, ferdigmat og annen oppmuntring til. Virker bare litt komisk .. og jeg reagerte litt i den forbindelse. Omtrent det samme som mange reagerer på do-kurver i bryllupsforumet. Endret 26. mars 2013 av Erja
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #24 Skrevet 26. mars 2013 Det slår deg ikke at de som gir mannen sin en oppmerksomhet sikkert er de som gjør det ellers også? Virker ikke sånn. Anonym poster: 79a9edbbce042fc8e6b7216593c809bc
siebaeo Skrevet 26. mars 2013 #26 Skrevet 26. mars 2013 Vet ikke helt hvem du sikter til? Klart dere er heldige - alle som får barn idag her til lands er kjempeheldige. Jeg for min del fikk mitt første barn for 27 år siden - på den tiden hadde moren 4 mnd permisjon og faren 2 uker (de heldige, de fleste hadde ingen). Hadde man behov for lengre permisjon så ble det for egen regning. Man må da få lov å reagere når det høres ut som rene julaften fordi mannen skal ha betalt og lovfesta pappa-perm - da skal det gaver, ferdigmat og annen oppmuntring til. Virker bare litt komisk .. og jeg reagerte litt i den forbindelse. Omtrent det som mange reagerer på do-kurver i bryllupsforumet. For å være ærlig oppfatter jeg nestem dette som misunnelse mer enn noe annet. Hvorfor ikke heller være glad for de framskrittene man har gjort, og ikke minst applaudere småbarnsforeldres forsøk på å holde romantikken og omtanken ved like i en hektisk småbarnstid? 2
Gjest Erja Skrevet 26. mars 2013 #27 Skrevet 26. mars 2013 For å være ærlig oppfatter jeg nestem dette som misunnelse mer enn noe annet. Hvorfor ikke heller være glad for de framskrittene man har gjort, og ikke minst applaudere småbarnsforeldres forsøk på å holde romantikken og omtanken ved like i en hektisk småbarnstid? Ja, jeg skulle gjerne ha sluppet å bruke sparepengene på å finansiere utvidet barselpermisjon da jeg fikk barn - og som jeg har sagt over her - dere er heldige som får barn i verdens beste land. Det er ingen andre land som er i nærheten når det gjelder tilrettelegging for å føde barn. Og du må virkelig unnskylde dersom du tok deg nær av mine utsagn - men jeg er en veldig uromantisk person og synes faktisk at det grenser til det komiske at man duller sånn med mennene sine. Det er mitt syn og du må virkelig unnskylde - det var ikke ment som et angrep, det var ment som et "hjertesukk" fra en som mener sånt går over streken for hva jeg vil kalle barnslig. Vi er forskjellige - det er vel ikke så vanskelig å forstå? Mulig min mann er den det er synd på som er gift med en så uromantisk kvinne som meg? Burde kanskje ikke uttalt meg i denne tråden, men jeg havnet her tilfeldig og ble litt fascinert.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #28 Skrevet 26. mars 2013 Ts her. Mannen har nå hatt to uker i permisjon og det er stor stas for oss begge. Han fikk koppholder til vogn, termokrus og t-skjorte med "verdens beste pappa". Når jeg startet min permisjon som alene hjemme med babyen, så var det jo etter full oppvartning i to uker hvor jeg kun trengte å tenke på amming og den lille. Vi er kanskje over gjennomsnittet omtenksomme mot hverandre, og det var aldri ment som belønning for noe å gi positiv oppmerksomhet i forbindelse med permisjonsstart. Jeg har jo også fått blomster første dag på ny jobb osv. Takk for gode tips, og til dere som syns det er sært å gi noe til partneren (og gjerne med begivenheter som unnskyldning)... Er dere like grei med partneren, som dere skulle ønske at han/hun er med deg?? Ts Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #29 Skrevet 26. mars 2013 Herregud.. Nå er det feil å gjøre stas på mannen sin fordi man har lyst til å glede han også.. Er det så innmari vanskelig å skjønne at man gjør*ikke*dette*for*å*belønne*mannen for å være i perm?? Om dere som ikke ønsker å være hyggelig med mannen sin synes det er så tullete av andre å ville det, kan dere ikke holde dere unna tråder som ber om tips fra andre som ser gleden i det? Det er ingen som lurer på om det er riktig eller feil. Spørsmålet var om tips til hyggelige ting å overraske sin kjære med. Tror du undervurderer menn enda mer om du tror de ikke kan motta tips om ting å gjøre uten å føle seg tvunget til å gjør det. Heldigvis har jeg en mann som jeg stoler sånn på at faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt, at jeg ikke er redd for å gi oppmerksomhet uten at det skal oppfattes som en bestikkelse eller belønning. Skjønner så klart at man tenner litt på pluggene om man ikke er like heldig.. Ingen ting feil med å gi gaver, men når man gir det rett før en permisjon så kan det lett tolkes som om "Ååå så flink du er, deg må jeg jaggu kjøpe gave til". Enda værre med ferdig mat i fryseren. Klarer ikke mennene ders å lage mat selv eller? Jeeeeze!! Anonym poster: 03caa490c335dbff67f53c88a1e77ea9
siebaeo Skrevet 26. mars 2013 #30 Skrevet 26. mars 2013 Ingen ting feil med å gi gaver, men når man gir det rett før en permisjon så kan det lett tolkes som om "Ååå så flink du er, deg må jeg jaggu kjøpe gave til". Enda værre med ferdig mat i fryseren. Klarer ikke mennene ders å lage mat selv eller? Jeeeeze!! Anonym poster: 03caa490c335dbff67f53c88a1e77ea9 De klarer sikkert selv å kjøpe sin egen bursdagsgave også. Tenk, noen ganger lager jeg noe godt til min kjære selv om han er helt kapabel til det selv. Og han til meg.. Vi må jo være helt rare som kaster bort så mye energi på noe vi ikke MÅ. Bare for å være greie... Helt utrolig at noen klarer å irritere seg så mye over andres glede.. TS; så hyggelig at dere koser dere med perm! Og tar så godt vare på hverandre Det lover godt for framtiden. 1
Lammelåret Skrevet 26. mars 2013 #31 Skrevet 26. mars 2013 Ts her. Mannen har nå hatt to uker i permisjon og det er stor stas for oss begge. Han fikk koppholder til vogn, termokrus og t-skjorte med "verdens beste pappa". Når jeg startet min permisjon som alene hjemme med babyen, så var det jo etter full oppvartning i to uker hvor jeg kun trengte å tenke på amming og den lille. Vi er kanskje over gjennomsnittet omtenksomme mot hverandre, og det var aldri ment som belønning for noe å gi positiv oppmerksomhet i forbindelse med permisjonsstart. Jeg har jo også fått blomster første dag på ny jobb osv. Takk for gode tips, og til dere som syns det er sært å gi noe til partneren (og gjerne med begivenheter som unnskyldning)... Er dere like grei med partneren, som dere skulle ønske at han/hun er med deg?? Ts Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f Hvordan har overgangen vært fra du var hjemme til han ble det? Gidder du å fortelle litt om det?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #32 Skrevet 27. mars 2013 Hvordan har overgangen vært fra du var hjemme til han ble det? Gidder du å fortelle litt om det? Det er absolutt fantastisk å værende på jobb igjen. Det er fri fra babyfokus mellom 0830 og 1430 (har ammefri). Jeg kommer hjem til nyvasket tøy, rene gulv og skinnende rent bad. Glad pludrende baby på gulvet og en far som har kost seg masse med sin lille førstefødte. Jeg syns det er "fælt" at jeg får overskudd av jobb, men det er så mye der som går på rutine, og det går an å ta kaffepause!! Jeg unner alle å savne baby litt, jeg koser meg trippelt når jeg kommer hjem. Vi har det bedre alle tre nå som mannen er hovedomsorgsperson på dagtid. Jeg tror også at det er best for hans foreldreansvarsfølelse, Minis tilknytning og min tillit til han som likeverdig forelder på alle plan. Jeg nyter det maksimalt! Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f 2
Citrus Skrevet 27. mars 2013 #33 Skrevet 27. mars 2013 Aldri feil å gjøre stas på dem man er glad i vel, uansett anledning? Med en gang jeg leste om Munkholm og t-skjorten ble jeg skeptisk og kunne ikke se for meg egen mann sitte i t-skjorten med "verdens beste pappa" på og nyte en iskald Munkholm ute å humre for meg selv Men spurte mannen min hva han ville ha syntes og han sa jo at det hørtes superhyggelig:) Og at dette skal være feil i forhold til at det blir som "belønning" for å skulle være i permisjon... sært! Det er en selvfølge for meg også å ta permisjon (nå ser jo vi på permisjon som noe veldig stas og at vi er heldige som har så gode ordninger for dette), men setter alltid pris på om mannen sier "tusen takk for at du tar så godt vare på barna våre", eller at jeg sier "tusen takk for at du jobber" eller omvendt. Skjønner ikke hvorfor enkelte skal være så redde for å være snille med hverandre. 1
Lammelåret Skrevet 27. mars 2013 #34 Skrevet 27. mars 2013 Det er absolutt fantastisk å værende på jobb igjen. Det er fri fra babyfokus mellom 0830 og 1430 (har ammefri). Jeg kommer hjem til nyvasket tøy, rene gulv og skinnende rent bad. Glad pludrende baby på gulvet og en far som har kost seg masse med sin lille førstefødte. Jeg syns det er "fælt" at jeg får overskudd av jobb, men det er så mye der som går på rutine, og det går an å ta kaffepause!! Jeg unner alle å savne baby litt, jeg koser meg trippelt når jeg kommer hjem. Vi har det bedre alle tre nå som mannen er hovedomsorgsperson på dagtid. Jeg tror også at det er best for hans foreldreansvarsfølelse, Minis tilknytning og min tillit til han som likeverdig forelder på alle plan. Jeg nyter det maksimalt! Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f Det gleder meg å høre! Jeg hadde det på samme måte.
Gjest Riskjeks Skrevet 27. mars 2013 #35 Skrevet 27. mars 2013 Jeg synes også dette høres rart ut. Å gi hverandre oppmerksomhet er bra, men her er det jo tydelig at det er det at mannen skal ut i permisjon som er grunnlaget for at han skal få gaver. Det mener jeg blir helt feil. Er enig med Erja m.fl her. Det hørea ut som om en del kvinner synes det er en bragd at mannen (forhåpentlig) greier å ta seg av sitt eget barn. Og så skal han ha gaver og ferdiglagde middagsretter for det i tillegg? Ærlig talt... Vis meg den mannen som lager ferdige middagsretter og tenker ut gaver til kona så hun skal synes det blir gøy å være hjemme i permisjon!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #36 Skrevet 27. mars 2013 Jeg synes også dette høres rart ut. Å gi hverandre oppmerksomhet er bra, men her er det jo tydelig at det er det at mannen skal ut i permisjon som er grunnlaget for at han skal få gaver. Det mener jeg blir helt feil. Er enig med Erja m.fl her. Det hørea ut som om en del kvinner synes det er en bragd at mannen (forhåpentlig) greier å ta seg av sitt eget barn. Og så skal han ha gaver og ferdiglagde middagsretter for det i tillegg? Ærlig talt... Vis meg den mannen som lager ferdige middagsretter og tenker ut gaver til kona så hun skal synes det blir gøy å være hjemme i permisjon! Jeg fikk ammekjole i ull som jeg ønsket meg, lydbøker lagt inn på ipod til turgåing/ lange ammeperioden. Og jevnlig påfyll av sjokolade, nøtter, tørket frukt, frukt osv i ammekurven jeg hadde innen rekkevidde av lenestolen. Mannen min smurte også noen skiver til lunsj og satt i kjøleskap med plast over, hvis jeg hadde hatt en tøff natt med lite søvn. Det gjorde han når han smurte matpakke til seg selv om morgenen. Er jeg helt på bærtur som er vant til at ektefeller tenker "hvordan kan jeg gjøre din dag bedre?". Omsorg for hverandre i en ny livsfase er vel ganske nødvendig? Uansett hvordan man uttrykker seg? (Avlaster, gir fri, gir blomster, eller fotmassasje... Folk har jo ulik "valuta") Ts Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f 3
Gjest Riskjeks Skrevet 27. mars 2013 #37 Skrevet 27. mars 2013 Jeg fikk ammekjole i ull som jeg ønsket meg, lydbøker lagt inn på ipod til turgåing/ lange ammeperioden. Og jevnlig påfyll av sjokolade, nøtter, tørket frukt, frukt osv i ammekurven jeg hadde innen rekkevidde av lenestolen. Mannen min smurte også noen skiver til lunsj og satt i kjøleskap med plast over, hvis jeg hadde hatt en tøff natt med lite søvn. Det gjorde han når han smurte matpakke til seg selv om morgenen. Er jeg helt på bærtur som er vant til at ektefeller tenker "hvordan kan jeg gjøre din dag bedre?". Omsorg for hverandre i en ny livsfase er vel ganske nødvendig? Uansett hvordan man uttrykker seg? (Avlaster, gir fri, gir blomster, eller fotmassasje... Folk har jo ulik "valuta") Ts Anonym poster: 901b7dbb982ea7b7013e4509d600035f "Hvordan kan jeg gjøre din hverdag bedre" er jo vel og bra, men her var det fokus på at han skulle ut i permisjon, og derav trengte "belønning", tolket jeg det som.
siebaeo Skrevet 27. mars 2013 #38 Skrevet 27. mars 2013 "Hvordan kan jeg gjøre din hverdag bedre" er jo vel og bra, men her var det fokus på at han skulle ut i permisjon, og derav trengte "belønning", tolket jeg det som. Fatter ikke hvor dere får denne "belønningen" fra..?? TS sier jo at mannen gleder seg og ønsker å ta permisjon. Det er ikke sånn at han trenger å belønnes. Tror dere drar begrepet alt for langt.. Og bruker det helt feil. Noen får en oppmerksomhet når de begynner i ny jobb, eller ny skole osv. Men når det gjelder perm må man vist droppe sånt og være "takknemlig". De som fikk ny jobb er sikkert det og, men der er det helt ok å gi oppmerksomhet? Eller er det feil også..? Utrolig trist at dette forumet har blitt sånn at når noen starter en udelt hyggelig tråd, MÅ noen komme og pirke og ødelegge gleden.
Gjest Riskjeks Skrevet 27. mars 2013 #39 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har ikke prøvd å ødelegge noens glede... Men når man starter en tråd må man vel regne med litt diskusjon..? Er det ikke et diskusjonsforum...
FrkRose Skrevet 28. mars 2013 #40 Skrevet 28. mars 2013 Morgengave etter bryllup er vel også fyfy da. Belønne noen for at de orket å gifte seg med deg, liksom. Æsj og fysj. Syns det hørtes koselig ut jeg, med en liten oppmerksomhet til pappaen som skal være hjemme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå