Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting, i alle dager land og rike liksom!

Må spørre kvinneguiden, enten er det noe jeg ikke ser, eller så er bare typen i kranglehumør.

I går fikk jeg lyst på is, spiser ca aldri is, kan ikke huske sist jeg gjorde det, må ha vært et par ganger i fjo sommer.

Jeg kjøpte en dyr karamellis, kosta ca 70-80kroner, så det var dyrt.

Vi har felles økonomi, for å nevne det.

Da jeg kom hjem tok han ut av bæreposene for meg, kvitering fallt ut og han så på den, og spurte hvorfor jeg hadde betalt over 100kroner for noen småvarer.

Så så han det og utbrøt "herregud, brukte du SÅ MASSE penger på en jævla is eller????"

Og han surmulte om at vi må spare, og at jeg sløser, hele kvelden, i morres stod han opp og stakk på jobb! Han spiser ikke is i det hele tatt.

Jeg ser ikke noe på at han kjøper seg Battery, red bull, eller hva det heter flere ganger i uka, og det koster sikkert mer enn isen jeg kjøpte!

Anonym poster: a3bbd32c2c4e008b2d6c6e0715a0cc8d

Videoannonse
Annonse
Gjest jenny
Skrevet

Hvordan orker du å være sammen med en sånn person, seriøst? Har du ingen standard?

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ikke har standard? Joda, men i går gikk han et stykke under den, og det er første gangen, derfor skriver jeg her, er rimelig forvirret!

Gjest molecules
Skrevet

Av alle ting, i alle dager land og rike liksom!

Må spørre kvinneguiden, enten er det noe jeg ikke ser, eller så er bare typen i kranglehumør.

I går fikk jeg lyst på is, spiser ca aldri is, kan ikke huske sist jeg gjorde det, må ha vært et par ganger i fjo sommer.

Jeg kjøpte en dyr karamellis, kosta ca 70-80kroner, så det var dyrt.

Vi har felles økonomi, for å nevne det.

Da jeg kom hjem tok han ut av bæreposene for meg, kvitering fallt ut og han så på den, og spurte hvorfor jeg hadde betalt over 100kroner for noen småvarer.

Så så han det og utbrøt "herregud, brukte du SÅ MASSE penger på en jævla is eller????"

Og han surmulte om at vi må spare, og at jeg sløser, hele kvelden, i morres stod han opp og stakk på jobb! Han spiser ikke is i det hele tatt.

Jeg ser ikke noe på at han kjøper seg Battery, red bull, eller hva det heter flere ganger i uka, og det koster sikkert mer enn isen jeg kjøpte!

Det hørtes ut som han er veldig gjerrig og en smule egoistisk. Jeg tviler på at det er noe annet.

Snakk med han om dette. Hvis han bruker penger på redbull (som er også veldig dyrt), burde du få lov til å kjøpe is.

Dere har kanskje felles økonomi, men det betyr ikke at han skal bestemme alt. :plystre:

• Liker 16
Skrevet

Han klager på en IS? Øh, hva skjer hvis du unner deg noen fine sko til 2000 kroner? Får du husarrest? Nei, akkurat her hadde jeg tatt en seriøs samtale hva som er greit å ha i personlig forbruk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han sier ikke noe på andre ting jeg kjøper, men jeg tror han bare klikka på tanken til is til 80kroner ( 78 eller noe ), når man kan få sørlandsis for en 20kroning eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Om det var et engangstilfelle så ville jeg tenkt at det kanskje var noe annet som plaget ham (ikke nødvendigvis noe i forhold til deg), og prøvd å finne ut av det når han hadde fått roet seg litt. Eventuelt så mangler han perspektiv på at han bruker mye penger på det han liker, og kanskje han klarer å se det litt i sammenheng om du påpeker det?

Ellers har jeg levd med en som eksploderte en gang jeg hadde kjøpt sennep til oss uten å ha avklart det på forhånd, en annen gang da jeg sa vi trengte smør, mm. Og da brukte vi 5-6000 kr hver måned på alkohol (og jeg drakk ikke mest av det). Han klarte ikke å se ting i perspektiv, han brukte ikke mere penger enn vi hadde råd til - men ville ha det han ville ha når han ville ha det, og syntes han hadde størst rett på å bestemme prioriteringene.

Om det er en med lignende oppfatning av hva han fortjener så er min mening at det er veldig vanskelig å leve med et slikt menneske.

Anonym poster: 1ff224f32b1dcee3010db563a8927723

• Liker 2
Skrevet

Det koster sikkert mer lizzom?

Om du ikke veit hva "noe" koster som en generell regel si er det ikke umulig at den isen var den berømte dråpen. Siden dere har felles økonomi så regner jeg med at det er mannen her som tjener mest (når kvinner tjener mest er økonomien helst delt).

Så han tjener pengene og du står for innkjøp??. Og siden det er hans penger så er MULIGENS terskelen lavere for å unne seg litt.

Og det er utrolig mye som man VIRKELIG trenger, har ønsket seg lenge, og virkelig fortjener. For å ikke snakke om så BILLIG nettopp den tingen var :-)

Nå er det mars og da kommer NRK lisensen, veiavgifter, kommunale utgifter , strøm. når er neste EU kontroll, skal registerreima skiftes på bilen før sommeren, har du yttret ønske om syden til sommeren (og forventer at det skal være penger til det)

Kanskje han tar han ansvar for økonomien, sitter med oversikten, og bekymrer seg for hvordan pengene skal strekke til og opplever at dama ikke bryr seg og bruker penger som en full sjømann?

Mulig dere skulle kommunisere hvordan tilstanden er. ikke moro for mannen å ta opp økonomiske spørsmål hvis reaksjonen fra kvinnen er negativ.

Har du faktisk spurt hvordan det står til med økonomien fremover??

Tipper at isen ikke var problemet men dråpen som fikk det til å renne over, og kanskje et symbol på hvordan han ser på pengebruken din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reagert hvis noen hadde kjøpt en is til over 70 kroner :sjenert:

Men jeg spiser nesten ikke is da..

Han trengte ikke å bli sint, men jeg forstår at han ble sjokket :)

Anonym poster: 1c9448438c90fa63111d85c580751807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp en oversikt i skjul, hvor du dokumenterer alle energidrikkene hans og pris. Så spør du han om det virkelig var nødvendig å bli så sint på en isboks.

Anonym poster: 3fb9cc8daecc413e0b91ac6ca3fd763f

• Liker 11
Skrevet

Bare overse han og glem det. Han hadde sikkert en dårlig dag :)

• Liker 5
Gjest KateW
Skrevet

Jeg hadde også reagert på en is som kostet 80 kroner. Sinna hadde jeg ikke blitt. Men ble han sint? Eller var det selve prisen, 80 kroner for en is, som han ikke helt klarte å legge bort?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser så lite godteri, at når jeg først kjøper godteri eller slikt, blir det dyre saker. Fatter ikke at noen gidder å spise sørlands-is til 20 kr når Ben&Jerry eller Haagen-Dazs er så utrolig mye bedre. Greit for de som har barn, selvsagt.

MEN, Om dere har utrolig dårlig råd får dere sette dere ned og snakke om hvilken hverdagsluksus dere skal unne dere, da?

Anonym poster: 32080696fa0926f139419006df3bfc3c

• Liker 17
Gjest Skogmann
Skrevet

Dette dreier seg nok om mer enn en enkelt iskrem. Det handler nok om at han føler du generelt sløser og ikke tenker sparing eller har sunn økonomisk sans (som han mener han selv har).

Spørsmålet er jo om du faktisk sløser penger, ikke sparer osv, og om dette er en generell påstand om deg som kan stemme, ELLER om dette var et ekstremt engangstilfelle.

Min samboer er veldig flink med penger og bruker aldri eller sjeldent mer enn nødvendig, og kjøper aldri dumme ting. Om hun hadde kjøpt seg en is til 60-70 kroner hadde jeg ikke reagert, kanskje bare stusset litt, men uansett unnet henne en dyr is -fordi hun er så flink ellers.

Imidlertid, om jeg prøvde så godt jeg kunne å spare penger, bruke dem på fornuftige ting etc og min samboer konsekvent kjøpe idiotiske og dyre ting så hadde jeg følt det som et hån, og hadde helt sikkert reagert på samme måte som din samboer.

• Liker 2
Skrevet

Her hadde jeg tenkt det lå mere bak. Hva med å ha hver deres sport og fritids konto?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi tjener veldig likt, jeg ligger på ca 18500 utbetalt og han 20.000 utbetalt.

Jeg har full kontroll over økonomien, det er ikke han som sitter med oversynet for å si det sånn!

Han bruker ikke å bli så sinna for ting, men i går var han rett og slett umulig å snakke med, det kom strofer som "hva tenker du med som bruker så mye penger på EN IS!!" og "kunne du ikke kjøpt noe billigere" osv osv. Jeg forklarte ham at jeg spiser sjelden eller aldri is i løpet av et år og at jeg nå fikk lyst på karamellis, og at "beklager da, jeg visste ikke at du skulle bli så sint..". jeg ble jo satt ut, hadde aldri tenkt at han skulle bli langsint for det :(

Må jo være noe annet som plager ham, men jeg tror ikke det er økonomien, vi har god råd, sparepenger, god budsjett og rengskap som går opp i opp osv.

• Liker 3
Skrevet

Dyr is er god is. Mannen har ikke finesse.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

En slik reaksjon er ikke normal med mindre det ligger mer bak, tenker jeg. Dette handler nok om mer enn prisen på isen. Nå er det ikke sikkert at det er tilfelle, men: Hvis du er stor/overvektig så kan det tenkes at han ble sur fordi han ikke vil at du skal bruke mange penger på is og legge på deg mer. Det kan være han tenker på helsa di og/eller ønsker at du skal legge om livsstil av egoisme og/eller omtenksomhet. For å unngå å såre deg vil han antakelig heller reagere på prisen, enn på mengden.

Anonym poster: 0bccca7d0b0d96490c2cb59a636b0144

• Liker 1
Gjest KateW
Skrevet

Fascinerende at mennene her (nesten) utelukkende regner med at reaksjonen hans er fordi kvinner ikke har økonomisk sans, og menn har det.

Er dette en generell regel, menn? At dere kan penger, og vi ikke kan?

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Dette dreier seg nok om mer enn en enkelt iskrem. Det handler nok om at han føler du generelt sløser og ikke tenker sparing eller har sunn økonomisk sans (som han mener han selv har).

Spørsmålet er jo om du faktisk sløser penger, ikke sparer osv, og om dette er en generell påstand om deg som kan stemme, ELLER om dette var et ekstremt engangstilfelle.

Min samboer er veldig flink med penger og bruker aldri eller sjeldent mer enn nødvendig, og kjøper aldri dumme ting. Om hun hadde kjøpt seg en is til 60-70 kroner hadde jeg ikke reagert, kanskje bare stusset litt, men uansett unnet henne en dyr is -fordi hun er så flink ellers.

Imidlertid, om jeg prøvde så godt jeg kunne å spare penger, bruke dem på fornuftige ting etc og min samboer konsekvent kjøpe idiotiske og dyre ting så hadde jeg følt det som et hån, og hadde helt sikkert reagert på samme måte som din samboer.

Jeg forstår at du ser det slik, men situasjonene er ganske like, jeg er veldig sparsommelig og bruker lite penger. Feks shopper jeg aldri, jeg drar på butikken og kjøper de klærne jeg trenger og ikke noe mer dilldall. Jeg sparer ganske mye fordi drømmen er å eie eget hus en gang, uten for mye lån. Pr dags dato har vi hver vår sparekonto, og en felles. Siden jeg sparte mye før jeg traff ham, har jeg nå 480.000 på egen sparekonto, på felles sparekonto har vi spart sammen ca 60 000, og han har en privat sparekonto han ikke vil si hva han har på, greit for meg, ikke min sak.

Og økonomien skjøtter vi ganske bra sammen.

Jeg forstår rett og slett ikke hva som skjedde i går.

Jeg mener også at når jeg veldig sjelden kjøper is, VELDIG sjelden, må jeg vel få lov til å kjøpe meg en boks som er veldig god, og som da koster litt mer enn sørlandsis som jeg ikke liker.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...