PenaLena Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Jeg lager en del cupcakes, og har nå fått spørsmål om jeg tar imot bestilling. Jeg svarte ja uten å tenke meg om, for jeg elsker jo å lage cupcakes Men, så var det dette med pris... Jeg er veldig dårlig på å ta betalt for ting jeg lager, både det som strikkes, hekles og bakes, og det ender bestandig med at jeg underpriser meg, i redsel for å overprise Så, hva kan jeg ta pr stk? Er det noen som vet andre som selger og vet hva de tar? Her kan dere titte litt på de jeg har laget i det siste: http://lenasinhobbykrok.blogspot.no/2013/02/cupcake-heaven_20.html
Upadiela Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Jeg kan desverre ikke svare deg på akkurat det; men du lager nydelige cupcakes! Regn kanskje prisen på råvarer, tid du bruker på å lage og pynte det som en naturlig del av summen? 2
encore Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 Wow, de var råstilige Om de smaker like nydelig som de ser ut, hadde jeg vært villig til å betale en god del for dem- 40 kr for hver, ihvertfall! Det fortjener du! 3
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2013 Tusen takk begge to Jeg hsr prøvd å regne ut hva jeg bruker av ingredienser, men hjernen min kortsluttet da jeg skulle finne ut hva 2 ts bakebulver kom til å koste Encore, du kan godt få bli min faste kunde du hadde nok gjort meg rik Men jeg heller nok mer over på 12,- 15,- pr stk
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Du kan ikke bare sette en pris og håpe at du ikke underpriser deg, du må regne på hvor mye dette koster deg. Du må se hvor mye ingredienser du trenger for å lage dem, hva de ingrediensene koster, og så se på kostpris per enhet. Bakervarer bør ha bra profitt, flere 100%, for at det skal være verdt å selge dem. Så må du se hva markedet gidder å betale. En café tar kanskje 40 kr for en cup cake, men de har lavere enhetskostnader fordi de lager veldig mange, og kan da prise dem lavere. Men samtidig selger du sikkert store kvantum til samme person, så da kan rabatt bli tilgjengelig. Ønsker du å gå i null, så selger du for nullpunktomsetning. Anonym poster: 0b3f861b04d4001b3857165e4ff53f06 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Det skulle stå rabatt blir AKTUELT ikke tilgjengelig Anonym poster: 0b3f861b04d4001b3857165e4ff53f06
Gjest badeand1 Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 12-15,- per stk er altfor lite! De er jo dødsfine. Syns du hvertfall kan ta 25-30. 8
Kvist Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Mener jeg fant et excel-ark med ingredienser, priser og mengder på Kakefesten en gang, da ble det lett å regne ut kostnadene. Og IKKE selg en cupcake for 12 kroner da, det er jo altfor lite!
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2013 Jeg regnet fort ut nå hva det vil koste ut i fra kvitteringer og litt søk på nettet. Jeg kom fram til en ca pris pr stk på 7,50 . Da får jeg et fint overskudd om jeg selger de for 15,- Tusen takk til alle dere ^_^ blir helt rørt her jeg sitter <3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Jeg regnet fort ut nå hva det vil koste ut i fra kvitteringer og litt søk på nettet. Jeg kom fram til en ca pris pr stk på 7,50 . Da får jeg et fint overskudd om jeg selger de for 15,- Tusen takk til alle dere ^_^ blir helt rørt her jeg sitter <3 Seriøst, ta 20 kroner minst. Husk at du har investert mye i utstyr og esker og slikt, så det skal jo også prisen være med å betale ned på. Pluss areidstiden du bruker. Da er 20 kroner rasende billig! Husk også å skriv ned hva du tjener, og oppgi det på selvangivelsen. Du kan tjene inntil 50000 skattefritt på noe som er en hobby, men man skal oppgi det. Kjekt å ha alt på det tørre med skatteetaten og slikt, så du kan vise til hva du har skrevet ned om det skulle bli spørsmål. Det er jo en del bloggere som har fått seg ubehagelige henvendelser fra skatteetaten i det siste. Anonym poster: fd8751e2f7f74a58e559c7009e7ff1c7 11
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. mars 2013 Seriøst, ta 20 kroner minst. Husk at du har investert mye i utstyr og esker og slikt, så det skal jo også prisen være med å betale ned på. Pluss areidstiden du bruker. Da er 20 kroner rasende billig! Husk også å skriv ned hva du tjener, og oppgi det på selvangivelsen. Du kan tjene inntil 50000 skattefritt på noe som er en hobby, men man skal oppgi det. Kjekt å ha alt på det tørre med skatteetaten og slikt, så du kan vise til hva du har skrevet ned om det skulle bli spørsmål. Det er jo en del bloggere som har fått seg ubehagelige henvendelser fra skatteetaten i det siste. Anonym poster: fd8751e2f7f74a58e559c7009e7ff1c7 Takk for tips Jeg tror nok ikke dette blir den store bedriften, men jeg skrifter alltid ned hva jeg selger, hvor mye jeg tok for det og hvem jeg solgte det til. 1
Alice123 Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Så utrolig flink du er! Med baking og strikking og alt! Edit: Husk at du i tillegg til ingredienser også bruker penger på bokser og slikt. Så bruker du jo tid på det. Hvor mange er bestillt av samme person? Endret 4. mars 2013 av Alice123 1
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2013 Så utrolig flink du er! Med baking og strikking og alt! Edit: Husk at du i tillegg til ingredienser også bruker penger på bokser og slikt. Så bruker du jo tid på det. Hvor mange er bestillt av samme person? Tusen takk :D De formene jeg bruker koster ca 1,- pr stk, så de er regnet med. Eskene har jeg ikke regnet med i prisen da jeg bruker å spørre om de kan ta vare på de om det er mulig, slik at jeg får de tilbake, har ikke så mange av de, og de var litt dyr. Har fått en bestilling på 16 stk og ei på 12 stk.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 De er veldig fine, men de er jo enkle også. Synes ikke rundt 15,- per stykk er så illle. Anonym poster: ca26c934340c29ef9a98b6cb21f820a3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 Det ser godt ut selv om jeg ikke liker kaker. Jeg hadde betalt 20 for de om jeg likte kaker.
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #16 Skrevet 4. mars 2013 Det ser godt ut selv om jeg ikke liker kaker. Jeg hadde betalt 20 for de om jeg likte kaker. Hehe, takk :D
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2013 De er veldig fine, men de er jo enkle også. Synes ikke rundt 15,- per stykk er så illle. Anonym poster: ca26c934340c29ef9a98b6cb21f820a3 Nei sant, det er jo ikke noe tre etg bryllupskake, så kan ikke overprise.. Takk :D
plix Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Enig med de over her, du bør gå for minimum 20kr pr stk. Nydelige var de Jeg synes virkelig ikke 20kr er nok for en, selv om jeg skulle bestilt mange, ettersom utseendet lyser ut kvalitet og tid. Er ikke imot snillhet eller gavmildhet, men 12-15 kr pr stykk høres bare altfor lite ut selv om dette er en hobby edit: Men etter å ha lest litt til, så er kanskje ikke 15 ekstremt likevel- bare du kommer over nullgrensen? Det var jo ikke mange som var bestilt. Dette får du ha lykke til å vurdere Så flink du er! Endret 4. mars 2013 av minibelle 3
PenaLena Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #19 Skrevet 4. mars 2013 Enig med de over her, du bør gå for minimum 20kr pr stk. Nydelige var de Jeg synes virkelig ikke 20kr er nok for en, selv om jeg skulle bestilt mange, ettersom utseendet lyser ut kvalitet og tid. Er ikke imot snillhet eller gavmildhet, men 12-15 kr pr stykk høres bare altfor lite ut selv om dette er en hobby Åh! Tusen takk for utrolig fine ord <3 Jo det er sant, jeg bruker mye tid på de. Minimum to timer hvis jeg får avkjølt de raskt. Jeg må få frem da at jeg er perfeksjonist, og bruker nok litt lengre tid enn nødvendog. Men jeg liker å legge flid i det jeg gjøre.
Kvist Skrevet 4. mars 2013 #20 Skrevet 4. mars 2013 Meld deg inn på kakefesten da vel. Der er det mange som har dette som hobby og mange som selger også. Der får du helt sikkert bedre råd om dette en på KG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå