Gå til innhold

Hvor mye leser du for barnet ditt? Og hvor mye TV ser barnet?

24 stemmer

1. 1. Blir det mest TV eller mest lesing på en vanlig dag?

• Jeg leser mer for barnet mitt enn det ser TV
      11
    • Barnet mitt ser mer på TV enn det blir lest for
      9
    • Barnet mitt ser ca. like mye på TV som det blir lest for
      4
    • Vi gjør ingen av delene
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente (snart 2 år) som elsker bøkene sine. Vi kan sitte nesten uendelig i sofaen og lese bok etter bok. Når én er ferdig går hun og henter en ny. Siden hun er i en fase der hun lærer mange nye ord, gjentar hun gjerne de viktigste ordene i en historie, eller peker ut dyr og kjøretøy som hun kjenner igjen.

Vi er jevnlig på biblioteket og velger ut nye bøker, og synes det også er en fin utflukt i seg selv. Barneavdelingene har gjerne fine, små stoler og noen leker, i tillegg til fine bøker å bla i. :)

Vi er ikke så nøye på "aldersgrensene" på bøkene, og kan like gjerne lese bøker for 3-åringer som rene bildebøker. Favorittene er likevel gjerne enkle historier med mye bilder, og gjerne karakterer med navn som det er lett å si :laugh:

Vi har aldri på TVen, så hun har sett lite TV i sitt liv. Av og til ser vi videoer på laptopen, eller hun spiller litt på ipad (men siden hun liker å kaste ting på gulvet og sitte på alt mulig så blir det ikke så langvarig...). Jeg mistenker at det hadde blitt mer masing om TV enn om bøker hvis det hadde vært en dagligdags greie, men jeg vet jo ikke.

Dere som har barn under skolealder, hvor stor plass har bøker i hverdagen? Hvor gammelt er barnet/barna?

Synes dere det er mer verdifullt om barnet blir lest for enn om det ser på TV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barna var mindre leste jeg en bok hver kveld på sengekanten.

Det var det.

Så, mere tv ja.

Gjest Skogmann
Skrevet

Vi har ei jente (snart 2 år) som elsker bøkene sine. Vi kan sitte nesten uendelig i sofaen og lese bok etter bok. Når én er ferdig går hun og henter en ny. Siden hun er i en fase der hun lærer mange nye ord, gjentar hun gjerne de viktigste ordene i en historie, eller peker ut dyr og kjøretøy som hun kjenner igjen.

Vi er jevnlig på biblioteket og velger ut nye bøker, og synes det også er en fin utflukt i seg selv. Barneavdelingene har gjerne fine, små stoler og noen leker, i tillegg til fine bøker å bla i. :)

Vi er ikke så nøye på "aldersgrensene" på bøkene, og kan like gjerne lese bøker for 3-åringer som rene bildebøker. Favorittene er likevel gjerne enkle historier med mye bilder, og gjerne karakterer med navn som det er lett å si :laugh:

Vi har aldri på TVen, så hun har sett lite TV i sitt liv. Av og til ser vi videoer på laptopen, eller hun spiller litt på ipad (men siden hun liker å kaste ting på gulvet og sitte på alt mulig så blir det ikke så langvarig...). Jeg mistenker at det hadde blitt mer masing om TV enn om bøker hvis det hadde vært en dagligdags greie, men jeg vet jo ikke.

Dere som har barn under skolealder, hvor stor plass har bøker i hverdagen? Hvor gammelt er barnet/barna?

Synes dere det er mer verdifullt om barnet blir lest for enn om det ser på TV?

Har ikke barn (enda), ,men håper jeg blir like flink til å tilbringe verdifull og lærerik tid sammen med den/m som deg! Har forståelse for at man kanskje planter dem forran tv`en i blandt (om klokka er halv sju på en lørdagsmårra), men synes det er skammelig med foreldre som ikke leser for barna sine, eller lærer bort spennende ting om skogen, sjøen, himmelen, naturen og verden generelt. Det mest givende med å ha barn må jo være nettop det å vise dem verden!

• Liker 3
Gjest Conservationista
Skrevet

Vi leser masse bøker og hun elsker det. Vi ser også på tv. Virker ikke som om datteren min på to syns det er noen motsetning der. Når vi ser på tv gjør jeg det samme som når vi leser - vi snakker om hva som skjer på tv (barnetv), uttaler navnene på figurene osv. Jeg sitter alltid sammen med henne når vi ser på tv.

• Liker 3
Skrevet

Vi leser bok hver kveld, og hun ser på barnetv hver kveld.

Skrevet

Vi både leser og ser tv med sønnen på 2,5 i løpet av en dag. Lesing er klart koseligst, da sitter vi tett og prater om så mangt i mellom. Jeg får mye bedre innblikk i tankene hans :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 barn på 4 og 5 som elsker å bli lest for, de kan sitte lenge og høre om eventyr og annet:)

Når vi har lest så spiller vi gjerne et brettspill eller to;) før det blir kvelds og ny runde lesing og synging før leggetid:) De ser 2 programmer på tv om morgenen og de samme 2 om kvelden;)

Skrevet

Lesing er klart koseligst, da sitter vi tett og prater om så mangt i mellom. Jeg får mye bedre innblikk i tankene hans :)

Helt enig, det er innmari koselig med lesestund. Det er omtrent den eneste tiden hun greier å sitte stille på fanget og kose, også ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste for han når han var mindre, men nå er han 2,5 år. Han blar gjennom bøkene på to sekunder, også ferdig. Jeg prøver å lese ordentlig med han, men da går han så fort lei av bøkene og stikker av. Veldig lik sin mor. Jeg har ikke så mye tålmodighet til å lese bøker.

Anonym poster: 28c58e9cb9f9ee581bd36f660c9b373f

Gjest Magdalene
Skrevet

Eldste er 4 år.

Vi leser hver eneste dag. Ofte lange bøker, slik at vi fortsetter dagen etter.

Hun ser på tv fra ca 18-18:30, ellers ikke noe særlig. Kanskje vi ser en familiefilm sammen på fredags- eller lørdagskvelden.

Minsten ser ikke tv, og vi har akkurat begynt å titte i enkle bøker.

Skrevet

Eldste er 4 år.

Vi leser hver eneste dag. Ofte lange bøker, slik at vi fortsetter dagen etter.

Å, som jeg gleder meg til hun klarer å følge med på litt lengre historier! Husker selv spenningen da pappa endelig skulle lese videre i historien... Og etterhvert når jeg begynte å lese selv, med lommelykt under dyna fordi jeg egentlig skulle sove. :)

Dere med 2-åringer som ser TV - er det mest barnevakt/tidsfordriv, eller synes dere det har en verdi for barnet? Spør fordi vi ikke har sett behovet for å sette henne foran TVen ennå.

Skrevet

Leser jevnt og trutt gjennom hele dagen, også ser han barnetv kanskje sånn tre ganger i uken. Men har blitt litt mer de siste par dagene da, har vært helt gjennomsyret sliten og han har vært uvanlig sutrete. Så da har vi sett tv sammen mens han sitter på fanget mitt.

Han hentes uansett tidlig i barnehagen stort sett hver dag, så vi har masse tid til å leke og sånt selv om han ser litt tv. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi leser bøker flere ganger om dagen, men i antall minutter jeg tror nok det blir mest TV likevel. Vi ser nemlig på TV mens vi spiser frokost (morgengretne unger som ikke vil noe som helst) og til kveldsmaten (fantorangen).

Da vi hadde bare ett barn og da det minste var under året, var det lite TV, men nå som begge vil se ULIKE ting på TV blir det noe helt annet. Det er dessuten veldig greit å la TV`n distrahere fra at den andre blir kledd på, smurt matpakke med osv.

Jeg er veldig lite opptatt av TV-titting selv, og hadde store tanker omkring prinsipper mhp tv-titting. Men akkurat nå kjenner jeg at det er TV`n som berger morgenritualene her i huset. Så får vi heller leve med at det blir ca en times TV titting til sammen pr døgn for tiden. Snart slutter vi å ha Disney Junior OG det blir vår, så da blir det noe helt annet. Og når høsten kommer håper jeg morgenene har gått seg litt bedre til, så vi kan gå over til kun barne-tv om kvelden igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Ungene her ser barne-tv om kvelden, og kanskje en film en gang i blant, ellers er det lite tv. Vi leser mye, leker, tegner, modellerer, legger puslespill eller ser på kart (eldstemann på 4 er opptatt av kart, land og navn på byer).

Har ikke hatt behov for tv som barnevakt så langt, men de er tette i alder og underholder hverandre lørdagsmorgen kl 7... ;)

Anonym poster: 36a2fca821213aa8051667252d0fcb30

Gjest Riskjeks
Skrevet

Leser alltid for ungene 10-15 min hver kveld. Går opp og ned hvor mye vi leser ellers. De ser på TV hver kveld, og ofte litt om morgenen. De er en del eldre enn TS sitt barn, da.

TV er både avlastning for meg og av selvstendig verdi for ungene. Underholdning har da verdi?

Skrevet

TV er både avlastning for meg og av selvstendig verdi for ungene. Underholdning har da verdi?

Joda, men med verdi mener jeg noe man ser på som nyttig for barnet, noe du ikke hadde ønsket at de skulle gå glipp av. Slik jeg ser f.eks. på bøker som noe av verdi for mitt barn.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Joda, men med verdi mener jeg noe man ser på som nyttig for barnet, noe du ikke hadde ønsket at de skulle gå glipp av. Slik jeg ser f.eks. på bøker som noe av verdi for mitt barn.

Jeg ser på underholdning som nyttig, ja. Ikke alle tv-programmer for barn er "søppel", det er laget mye fint. Dessuten mener jeg at ikke alt må være oppbyggelig og pedagogisk hele tiden heller. Mener for all del ikke at unger skal sitte foran TV'n i timesvis. Men ser ingen problemer med TV i moderate mengder.

• Liker 1
Skrevet

Vi både leser bøker (de elsker bøker) og ser endel filmer på dvd ( her er det hovedsaklig mumitrollet og klassisk Disney det går i). Ja, jeg synes å se film har tilført mye positivt for barna. De lærer å sitte i ro... det har vært språklig veldig nyttig siden vi bor i utlandet, de lever seg inn i historiene og liker å snakke om de og leke etterpå at de er nemo.. Innimellom er tven avledning så jeg kan få gjort ting i huset, men som regel ser vi sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nyttig for barnet mitt, men vi har en litt spesiell situasjon og tilhører ikke det som du spør om.

Anonym poster: 28c58e9cb9f9ee581bd36f660c9b373f

Skrevet

Her er lillegutt 16 mnd og vi leser nok mer enn han ser på tv. Tv'n ka stå på men han er ikke så interessert. Eneste han ser på er Drømmehagen og Fantorangen og da sitter jeg og ser me han:) Vi leser vel mellom fem og ti bøker hver dag. Vi har masse tid siden han ennå ikke går i barnehagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...