blåfugl1 Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Hei! Jeg er så uheldig å ikke tåle nøtter av alle gode ting på denne jord. Før så spiste jeg det uansett, men nå merker jeg ubehag hvis jeg spiser det, så jeg har kuttet det ut nesten. Kun hvis det er litt i kaker, eller inneholder spor av, det er greit. Men siden jeg elsker nøtter, og det er så supert å knaske på som et mellom måltid og å tilsette måltider lurte jeg på om det fins noe liknende som kan erstatte det? Vi har jo soya kjøtt som erstatter kjøtt, så hvorfor ikke. Håper noen vet om noe!!
KaDust Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Vet ikke om noen erstatning, men er du sikker på at du ikke tåler noen nøtter som helst? Det finnes jo forskjellige nøtter, så en med nøtteallergi kan tåle en nøtt selvom den ikke tåler noen andre. Peanøtter er jo feks i slekt med soyabønner, mens andre nøtter med belgvekster. Hva med å prøve forskjellige nøtter for å se om du tåler noen? 1
venus_ Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 Hva med mandler eller pinjekjerner? Det er ikke nøtter.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Ingenting er egentlig nøtter. Det er plantens frukt. Som en over her skriver så deles planter inn i familier, som belg. Derfor kan man oppleve å være allergisk mot peanøtter eller hasselnøtter, men det er ikke slik at om man ikke tåler peanøtter så tåler man automatisk ingen nøtter. Anonym poster: deafe5d6104552b06bfb480e11a0eda3
Solsikke Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Hei, jeg tåler heller ikke nøtter. Istedenfor spiser jeg mye frø i alle varianter. Gresskar- og solsikkekjerner kan feks ristes i en middels varm, tørr panne. Strø over litt havsalt eller kanel. *nam nam* Det finnes også en del tørka frukt eller bær som ikke er tilsatt ekstra sukker, feks aprikos og tranebær, som kan fungere som et lite mellommåltid iblant..
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Hva med ristede kikerter? Anonym poster: 43033bcd6be5d5d088fdcaee3060ff20
blåfugl1 Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har reagert med en kløe i halsen og følelsen av at små biter av nøttene sitter igjen og kiler, det har skjedd etter hver gang jeg har spist nøtter, og det gjelder desverre alle.. Men bønner har jeg ikke reagert på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå