Gå til innhold

Blodsukkerfall? Dumping syndrome?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Opplever til tider noe ganske ubehagelig etter måltider, om jeg spiser endel mer enn normalt, eller topper det av med godteri etterpå (noe jeg har en tendens til å gjøre i helga). Har søkt litt rundt på nettet og lurer på om det kanskje kan være enten for raskt blodsukkerfall eller dumping syndrome (dog uten noen form for operasjon).

Først blir jeg ubehagelig varm og etter rundt 30 - 60 min må jeg veldig ofte akutt på do. Så går det en liten stund før jeg blir EKSTREMT trøtt! Det er ikke den normale trøttheten hvor man gjesper og har lyst til å legge seg, men en trøtthet som er nesten umulig å stå imot. Om jeg da er så dum at jeg legger hodet ned sovner jeg tvert og kan sove alt fra 30 min til flere timer om jeg ikke blir vekket. Når jeg våkner igjen, enten av meg selv eller fordi noen vekker meg, er jeg fulstendig i koma. Jeg er tung i kroppen, tung i hodet, svimmel, fortsatt varm og bruker lang tid på å komme til meg selv. Noen ganger greier jeg det ikke og må bare gå å legge meg, og når hodet treffer puta sovner jeg på noen sekunder igjen.

Blodprøvene har til nå vært innenfor normalen, selv om langtidsblodsukkeret i dag var i høyeste laget (6.1) Glukosen derimot var godt innenfor det normale. Jeg er slank, trener mye, spiser relativt sunt bortsett fra en dag i helga og ingen i familien min har hatt/har diabetes. Så jeg burde ikke ligge i faresonen der.

Er det noen som har noen formening?

Endret av Bonito
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan plutselig oppleve at jeg svetter noe helt intenst, og jeg er nødt, helt nødt til å komme meg på do, jeg skjelver, det føles som om jeg ikke har spist på lenge og at kroppen bare raser mot bakken. Det hjelper å gå på do, men når jeg reiser meg fra doen ser jeg meg i speilet, og jeg ser at jeg har svette rennende ned ansiktet, er helt rød i ansiktet, og anspent.

Jeg opplever også at om jeg da legger meg ned, kan jeg sove til neste morgen, og er veldig tung i hodet.

Jeg vet ikke hvorfor det skjer, har ikke oppfattet noe spesielt mønster. Jeg laget en tråd om det her på kvinneguiden for et par år siden om det, og fikk mange gode svar som forklarte at det ikke var farlig.

Legen min testet meg for alt mulig, og fant heller ikke noe galt.

Det er lenge siden det skjedde sist, det skjedde faktisk mest når jeg drakk pepsi max, som jeg nå helt har sluttet med. Sist det skjedde var for 2 år siden, da våknet jeg av at kroppen skalv, svetten randt, og jeg løp på do hvor magen vrengte seg i smertefull diare. Morgenen etterpå følte jeg meg bare utmattet og utslitt.

Anonym poster: 3755a9ffd9204f43ba3baf31bda9fa71

AnonymBruker
Skrevet

Først blir jeg ubehagelig varm og etter rundt 30 - 60 min må jeg veldig ofte akutt på do. Så går det en liten stund før jeg blir EKSTREMT trøtt! Det er ikke den normale trøttheten hvor man gjesper og har lyst til å legge seg, men en trøtthet som er nesten umulig å stå imot. Om jeg da er så dum at jeg legger hodet ned sovner jeg tvert og kan sove alt fra 30 min til flere timer om jeg ikke blir vekket. Når jeg våkner igjen, enten av meg selv eller fordi noen vekker meg, er jeg fulstendig i koma. Jeg er tung i kroppen, tung i hodet, svimmel, fortsatt varm og bruker lang tid på å komme til meg selv. Noen ganger greier jeg det ikke og må bare gå å legge meg, og når hodet treffer puta sovner jeg på noen sekunder igjen.

Slik har folk flest det har jeg forstått om en sover på dagtid. Da mener jeg ikke den lille 20 minutters på sofanen etter jobb, men de gangene man sovner ordentlig og går i dyp søvn på dagtid.

Anonym poster: d309d7aed96987b97607dc9bf1026858

AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som reaktiv hypoglykemi. Det skyldes at bukspyttkjertelen "skyter over mål" med insulinproduksjonen etter et måltid med mye karbohydrater/sukker, og du derfor får et raskt blodsukkerfall. Men man kan ikke stille diagnosen uten å måle blodsukker under et slikt "anfall".

"Behandlingen" er en diett med lavt karbohydratinnhold og/eller små, hyppige måltider hver 3. time. Unngå sukker, spis langsomme karbohydrater, øk fiberinntak og øk treningsmengde (ser du skriver at du trener mye, så da trenger du sannsynligvis ikke øke den).

Anonym poster: d9fc62bf9cb303ae1b658e0fe94b895d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan plutselig oppleve at jeg svetter noe helt intenst, og jeg er nødt, helt nødt til å komme meg på do, jeg skjelver, det føles som om jeg ikke har spist på lenge og at kroppen bare raser mot bakken. Det hjelper å gå på do, men når jeg reiser meg fra doen ser jeg meg i speilet, og jeg ser at jeg har svette rennende ned ansiktet, er helt rød i ansiktet, og anspent.

Jeg opplever også at om jeg da legger meg ned, kan jeg sove til neste morgen, og er veldig tung i hodet.

Jeg vet ikke hvorfor det skjer, har ikke oppfattet noe spesielt mønster. Jeg laget en tråd om det her på kvinneguiden for et par år siden om det, og fikk mange gode svar som forklarte at det ikke var farlig.

Legen min testet meg for alt mulig, og fant heller ikke noe galt.

Det er lenge siden det skjedde sist, det skjedde faktisk mest når jeg drakk pepsi max, som jeg nå helt har sluttet med. Sist det skjedde var for 2 år siden, da våknet jeg av at kroppen skalv, svetten randt, og jeg løp på do hvor magen vrengte seg i smertefull diare. Morgenen etterpå følte jeg meg bare utmattet og utslitt.

Hos meg er det helt tydelig at det har noe med maten å gjøre, da det kun skjer i forbindelse med at jeg har spist. Jeg svetter ikke men blir som sagt veldig varm og må ofte sette opp ett vindu å lufte. Mest ubehagelig er jo denne trøttheten som er helt for j****. Skulle tro jeg hadde tatt ett lass sovepiller, så vanskelig har jeg for å holde øynene åpne.

Skrevet

Slik har folk flest det har jeg forstått om en sover på dagtid. Da mener jeg ikke den lille 20 minutters på sofanen etter jobb, men de gangene man sovner ordentlig og går i dyp søvn på dagtid.

Anonym poster: d309d7aed96987b97607dc9bf1026858

Dette er ikke på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som reaktiv hypoglykemi. Det skyldes at bukspyttkjertelen "skyter over mål" med insulinproduksjonen etter et måltid med mye karbohydrater/sukker, og du derfor får et raskt blodsukkerfall. Men man kan ikke stille diagnosen uten å måle blodsukker under et slikt "anfall".

"Behandlingen" er en diett med lavt karbohydratinnhold og/eller små, hyppige måltider hver 3. time. Unngå sukker, spis langsomme karbohydrater, øk fiberinntak og øk treningsmengde (ser du skriver at du trener mye, så da trenger du sannsynligvis ikke øke den).

Jeg må tenke meg om nå, men jeg mener at jeg for et par år side endret spisevaner og spiste mye mindre karbohydrater i form av usunn mat, og kjappe karbohydrater, nå spiser jeg bare langsomme karbohydrater, spiser oftere, trener ganske mye, men det har jeg gjort hele tiden.

Tenkte ikke over det, men der må det ha gitt seg hos meg. Takk.

Skrevet

Har vært innom tanken på det ja. Så lenge jeg spiser som jeg gjør normalt i ukedagene er det sjelden noe problem, men så er det helgekosen da. Har tenkt å teste litt noen helger fremover å se. Neste helg blir det ingen godis etter middag har jeg bestemt, så får vi se om det er noen endring. Helgen som var nå sovnet jeg som ett slakt litt over 23, og sov til neste morgen kun avbrutt av å måtte lufte dyret og gå fra sofaen til senga, jeg klarte rett og slett ikke holde øynene åpne. Akkurat det varierer litt om jeg våkner til livet igjen etter ett slikt "anfall", eller om jeg bare må kaste inn håndkleet og legge meg for godt. Litt kjedelig for typen som ender med å se endel filmer alene.Trener 5 - 8 timer i uka så tror ikke jeg har så mye å hente på å øke det nei.

Skrevet

Flere som har noen erfaringer å dele så kom med de! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...