AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Litt usikker på om dette blir på riktig sted, men prøver likevel. Jeg og samboern min har i dag helt separate økonomier. Det har ikke vært noe problem hittill, men nå snakker vi om å kjøpe felles leilighet og etterhvert få barn så vi må vel endre litt. Problemer er bare, hvordan skal vi gjøre det slik at begge føler det er rettferdig? - Han tjener nesten dobbelt så mye som meg (jeg rundt 500 000, han 800-1000 000) - Jeg betaler 2000 på studielånet i måneden, han har ikke studielån. Så han har mye mer å rutte med i måneden enn meg, og det blir ofte til at han betaler hvis vi går på byen eller ut og spiser. - Vi eier i dag hver vår leilighet men vi bor i hans siden den er størst. Jeg betaler ingenting for å bo her, og vurderer å leie ut min en periode før vi kjøper sammen. Hvis jeg leier ut har jeg lyst til å betale litt til han, om så bare en symbolsk sum. Han sier jeg ikke trenger det, men vil ivertfall ta halvparten av strøm ol. Hvis vi selger de i dag vil nok jeg sitte med 600 000 i EK, han 900 000. (basert på hva naboleiligheter har gått for den sise tiden) - Han har en reisejobb og er derfor borte halvparten av tiden. Når han er på jobb bor han på hotell og må derfor spise alle måltider på restaurant, noe som koster, men dette blir igjen dekket gjennom diett fra jobb, ca 500 om dagen hvis jeg ikke husker feil. Så, hvordan gjøre det med felles konto? Skal vi betale like mye inn til en konto som skal dekke mat ol? Jeg vil jo da være blakk mens han har masse. Og skal han bruke av den kontoen når han kjøper mat de ukene han er på jobb? Alle måltider ute koster jo skjorta... Men hvis han ikke bruker den, kan jeg da likevel bruke av felleskontoen når han er borte? Det er jo ikke rettferdig det heller. Og kjøp av leilighet? Hvis vi eier like mye vil jeg sitte med større boliglån enn han, evt må vi kjøpe en mindre leilighet. Men må ha ivertfall 3 roms og det koster i oslo. Vi har ikke snakket så mye om det, men jeg tror ikke han er så lysten på helt felles økonomi før vi er gift med barn, noe jeg skjønner. Han ser vel for seg at jeg skal bruke opp hele lønnen hans på merkevesker Så hva kan funke som en mellomting? Åååååhh hvorfor skal det være så kronglete Anonym poster: c0c068016782c7727ce891a0a6892287
Athene Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Vi hadde en felleskonto med hvert vårt kort på, som vi satt inn et fast beløp på hver måned. Beløpet ble bestemt ut i fra hva hver av oss fikk utbetalt i måneden. Vi satt opp en fordelingsbrøk, der den som fikk utbetalt mest betalte inn mest, men også hadde mest igjen. På kontoen skulle det være nok til alle faste regninger, mat, husleie, en buffer og lommepenger til ferie. Vi tok ikke hensyn til hvilke utgifter den enkelte hadde fra før, som stuielån, men det var ganske likt hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå