Gå til innhold

markedsføring vs. markedskommunikasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg forskjellen på markedsføring og markedskommunikasjon? Vurderer å studere innen denne retningen. Hvilke forskjeller/likheter er det under utdanning, og hvilke jobber blir man kvalifisert til? Er det noen jobber man står sterkere til om man studerer markedskommunikasjon..(eller markedsføring)

All informasjon av interesse :)

Ha en fiiiin mandagskveld :)

Anonym poster: ed6746351353a1ba17e1f95d80f2e3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du står sterkere med en markedsføringsutdannelse, da denne er bredere, og inkluderer også en del markedskommunikasjon. Markedskommunikasjon blir litt snevert. Uansett hva du ender opp med å velge, må du regne med å ta master for å få en relevant jobb. Jeg regner med du tenker på studiene på BI, og en mulighet er å ta bachelor i markedskommunikasjon og master i markedsføring. Jeg gikk markedsføring både som bachelor og master, og trivdes med bredden på fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener du står sterkere med en markedsføringsutdannelse, da denne er bredere, og inkluderer også en del markedskommunikasjon. Markedskommunikasjon blir litt snevert. Uansett hva du ender opp med å velge, må du regne med å ta master for å få en relevant jobb. Jeg regner med du tenker på studiene på BI, og en mulighet er å ta bachelor i markedskommunikasjon og master i markedsføring. Jeg gikk markedsføring både som bachelor og master, og trivdes med bredden på fagene.

Hei. TS her.

Takk for raskt svar!

Men kan du forklare forskjellene i selve "fagene", markedsføring og markedskommunikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. TS her.

Takk for raskt svar!

Men kan du forklare forskjellene i selve "fagene", markedsføring og markedskommunikasjon?

Trådstarter her igjen.

Noen leser kanskje dette her og tenker "herregud, google it!", og ja jeg har googlet og undersøkt. men jeg vil ha litt "inside information", med noen som har studert,jobbet eller har annen erfaring fra dette området. man kan aldri være for sikker når man skal ta et så stort og viktig valg som utdanning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått markedsføring, og har derfor begrenset informasjon om markedskommunikasjon. Men jeg vet at det er mer økonomifag på markedsføring, i tillegg til at man har litt andre fag som strategi, B2B osv, i tillegg til å ha flere fag som omhandler markedskomminkasjon. Første året går alle sammen, og så skiller man veier andre året. Jeg hadde en venninne som gikk markedskommunikasjon samtidig som jeg gikk markedsføring, og vet at de hadde også litt om PR og pressemeldinger, samt sosiologi. Men ta og gå inn på bi.no, og les om de forskjellige linjene der. Det står ganske godt utfylt hvilke fag du skal igjennom hvert semester, samt mye informasjon om de enkelte fagene.

Når det kommer til jobb, vil jeg anta at i 95% av tilfellene, vil du få den samme jobben med markedsføringsutdannelse som med markedskommunikasjonsutdannelse, mens forholdet er betydelig mindre andre veien. Som nevnt i mitt første innlegg, skal du ha relevant jobb, er du nødt til å gå master. Og da tror jeg det er litt hipp som happ hva du har valgt, da arbeidsgiver ser mer på mastergraden og en eventuell spesialisering her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er markedsføring?

Hvis vi ber en vanlig forbruker forklare begrepet markedsføring, vil de sannsynligvis si at de forbinder det med "reklame" eller "salg".

Ingen av disse aktivitetene er markedsføring isolert sett. Reklame og salg er riktig nok viktige elementer, men representerer ikke markedsføring mer enn spiker og treverk i et hus. Markedsføring er noe langt mer enn bare reklame og salg.

Markedsføring blir av American Marketing Association definert som:

“Planleggings- og gjennomføringsprosessen som er forbundet med unnfangelse, prissetting, markedspåvirkning og distribusjon av ideer, varer og tjenester som byttes med andre for å tilfredsstille individuelle og gruppers behov og ønsker”

En annen definisjon av begrepet markedsføring er:

"Markedsføring er å kartlegge mulighetene (motiv, behov og preferanser) i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene og tjenestene blir fremstilt og etterspurt (akseptert av kunden)"

Begge definisjonene slår fast at markedsføring i snever forstand omfatter aktiviteter og tiltak som tar sikte på:

1. Å utvikle og tilpasse produkter og tjenester til forbrukernes behov, preferanser og ønsker (markedsforskning og produktutvikling).
  2. Å fremme avsetning av bedriftens tilbud, ved å informere om disse og påvirke innstillingene til forbrukerne (markedskommunikasjon).
  3. Å få varene distribuert frem til de endelige kjøperne på steder og til tidspunkt, i kvanta og til priser som er akseptable for kjøperne.

Ut i fra disse betraktningene kan vi oppsummere og si at markedsføring er:

“Alle aktiviteter som øker eller reduserer en ytelses

totale subjektive verdi for kunden”

Mens disse definisjonene gir oss den akademiske forklaringen av hva markedsføring er, gir denne forklaringen som er hentet fra en tidligere studiebrosjyre fra Norges MarkedsHøyskole (NHM) en mer folkelig forklaring av begrepet:

"Ingen vil betale andre bare fordi de vil bli rike. De betaler bare hvis de får noe de er villig til å betale for. Det høres enkelt ut, men betyr at alle virksomheter trenger en grunnleggende ide. En ide som etableres og utvikles. Slik er det for alle bedrifter, fra kjøpmannen på hjørnet og ditt nærmeste handlesenter til Freia, Statoil, Levis og NIKE. Markedsføringens oppgave er å ta vare på denne ideen og sørge for at den utvikles til det beste for kundene. I tillegg blir det markedsføringens oppgave å sørge for at ideen finnes der folk vil ha den og at den koster det folk er villig til å betale for den. Det blir markedsføringens oppgave å øke ideens verdi gjennom praktiske forbedringer, design, reklame osv. Det blir markedsføringens oppgave å se når en ide bør bli historie - det skjer når folk ikke vil betale for den leger".

Markedsføring er kombinasjonen av myke og harde vitenskaper - uten to streker under svaret. Et fag som tar i bruk metoder fra en rekke fagområder. F.eks. fra matematikken, statistikk, bedriftsøkonomi, psykologi, sosiologi, forbrukeratferd og kommunikasjonsfagene.

Markedsføring er et fag på akademisk nivå som i bare krever faglig dyktighet, men også talent. Markedsføringens mål er å endre verden.

Alle kan lage den samme teknologi, ingen den samme markedsføring. Den teknologiske utviklingen er i dag enorm - og slik vil den sikkert fortsette. Super-ingenører koblet til superfantasier kan i dag lage de utroligste løsninger. Men, det var markedsførere som sørget for at det var VHS som ble verdens store videoformat og ikke det allerede glemte Beta. Det var markedsførere som sørget for at digitale kassetter ikke kom da det ble oppfunnet for tyve år siden. I dag sloss de samme markedsførere om hva slags digitale system som skal vinne verden. Men dette er high-tech på verdensarenaen - hva med enklere teknologi?

Er det ikke markedsførere som gjør at NIKE er en enorm sportssko og Adidas er i ferd med å bli borte? Det er markedsfører som gjør at MTV er MTV - og at stasjonen er en ting i Europa og en helt annen i USA. Det er markedsførere som har gjort Absolut Vodka til USAs største importvodka på få år (mens etablerte merker med like god smak tapte). Og så videre!

Markedsføring er et fagområde spekket av vurderinger, beregninger, tester, analyser- og beslutninger. Når du beslutter uten to streker under svaret kreves det mer av deg. Det er lettere med tall.

Åttiåra og til dels nittiåra var tiårene for ledere som flyttet penger andre hadde skapt. Det gikk ikke bra. Nå er det tid for ledere som kan bidra til at inntekter blir skapt. Nå kommer kampen om å gjøre kunden fornøyde, kampen som skal vise hvem som er luftslott og hvem som har noe folk ønsker seg. Her kommer markedsføringskunnskapen inn som det systematiske "våpenet". Den som kan mest vil vinne."

Hva er markedskommunikasjon?

La oss starte med å definere begrepet markedskommunikasjon.

Med markedskommunikasjon menes:

”enhver form for kommunikasjon mellom bedriften og markedet”.

Markedskommunikasjon omfatter alle former for kommunikasjon mellom en bedrift og kundene. Selve begrepet kommunikasjon stammer fra det latinske ordet "kommunisere" og betyr:

"å gjøre felles"

Ved å kommunisere kan følelser, opplevelser, tanker og ønsker gjøres felles for flere mennesker, forutsatt at sender og mottaker tolker budskapet på samme måte. Kommunikasjon blir av den grunn sett på som et middel til fellesskap.

Siden det finnes mange måter "å gjøre noe felles" på, finnes det også mange forskjellige former for kommunikasjon. Markedskommunikasjonen er normalt en eller annen form for massekommunikasjon (en sender og mange mottakere), men kan også være personlig kommunikasjon mellom to personer (en selger og kjøper).

Massekommunikasjon skiller seg fra personlig kommunikasjon ved at budskapet blir formidlet fra en eller få sendere til mange mottakere, og at formidlingen skjer ved hjelp av et medium.

Som regel er det en nær sammenheng mellom kommunikasjonsform og kommunikasjonstype. Når vi snakker om kommunikasjonstyper, skiller vi vanligvis mellom enveis- og toveiskommunikasjon, alt ettersom om senderen har anledning til å føre en dialog med senderen eller ikke.

Når det er snakk om personlig kommunikasjon, har motparten som regel anledning til å komme med sine motargumenter og synspunkter umiddelbart, slik at man får en toveis kommunikasjon. Innenfor massekommunikasjonen, hvor senderen og mottaker ikke treffer hverandre direkte er slike tilbakemeldinger vanskeligere. Av den grunn er massekommunikasjon normalt en eller annen form for enveis - kommunikasjon. Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, da senderen av et budskap i all kommunikasjon alltid vil bestrebe seg etter å få en tilbakemelding fra mottakeren. Dette for å få en reaksjon på budskapet, f.eks. i form av en forespørsel eller ordre.

Definisjonen av begrepet ”markedskommunikasjon” dekker alle virkemidler som innvirker på formidlingen av budskapet mellom bedriften og kunden. Det vil si alle former for:

1. Reklame
  2. Sales promotion
  3. Trade promotion
  4. Public relations
  5. Personlig salg
  6. Direkte markedsføring (DM, telemarketing o.l.)
  7. Internativ markedsføring/kommunikasjon (Internett generelt)
  8. Sponsing
  9. Vareprat/"World of mouth" (Den sosiale spredningsprosessen)

Kommunikasjonsoppgavene en bedrift kan ha og som man dermed vil prøve å løse gjennom markedskommunikasjon er:

• å formidle markedstilbudet til målgruppen (kundene)
  • å vise vei til markedstilbudet
  • å lade markedstilbudet med "meta verdier" som markedstilbudet ikke selv er i stand til å generere, og som av målgruppen oppfattes som verdifulle kundeverdier (posisjonere markedstilbudet på en bestemt måte med den hensikt å skape en merkevare/brand image).
  • å minne kjøperne om at tilbudet eksisterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bare gått markedsføring, og har derfor begrenset informasjon om markedskommunikasjon. Men jeg vet at det er mer økonomifag på markedsføring, i tillegg til at man har litt andre fag som strategi, B2B osv, i tillegg til å ha flere fag som omhandler markedskomminkasjon. Første året går alle sammen, og så skiller man veier andre året. Jeg hadde en venninne som gikk markedskommunikasjon samtidig som jeg gikk markedsføring, og vet at de hadde også litt om PR og pressemeldinger, samt sosiologi. Men ta og gå inn på bi.no, og les om de forskjellige linjene der. Det står ganske godt utfylt hvilke fag du skal igjennom hvert semester, samt mye informasjon om de enkelte fagene.

Når det kommer til jobb, vil jeg anta at i 95% av tilfellene, vil du få den samme jobben med markedsføringsutdannelse som med markedskommunikasjonsutdannelse, mens forholdet er betydelig mindre andre veien. Som nevnt i mitt første innlegg, skal du ha relevant jobb, er du nødt til å gå master. Og da tror jeg det er litt hipp som happ hva du har valgt, da arbeidsgiver ser mer på mastergraden og en eventuell spesialisering her :)

Tusen takk for et bra svar. Dette fikk meg enda mer sikker på at jeg vil studere markedskommunikasjon og ikke markedsføring, siden jeg ikke intresserer meg så mye i økonomifag, men jeg liker litt bedre sosiologi, PR osv :)

hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er markedsføring?

Hvis vi ber en vanlig forbruker forklare begrepet markedsføring, vil de sannsynligvis si at de forbinder det med "reklame" eller "salg".

Ingen av disse aktivitetene er markedsføring isolert sett. Reklame og salg er riktig nok viktige elementer, men representerer ikke markedsføring mer enn spiker og treverk i et hus. Markedsføring er noe langt mer enn bare reklame og salg.

Markedsføring blir av American Marketing Association definert som:

“Planleggings- og gjennomføringsprosessen som er forbundet med unnfangelse, prissetting, markedspåvirkning og distribusjon av ideer, varer og tjenester som byttes med andre for å tilfredsstille individuelle og gruppers motiv, behov og preferanser) i markedet og legge forholdene til rette for at de riktige produktene og tjenestene blir fremstilt og etterspurt (akseptert av kunden)"

Begge definisjonene slår fast at markedsføring i snever forstand omfatter aktiviteter og tiltak som tar sikte på:

1. Å utvikle og tilpasse produkter og tjenester til forbrukernes behov, preferanser og ønsker (markedskommunikasjon).

2. Å få varene distribuert frem til de endelige kjøperne på steder og til tidspunkt, i kvanta og til priser som er akseptable for kjøperne.

Ut i fra disse betraktningene kan vi oppsummere og si at markedsføring er:

“Alle aktiviteter som øker eller reduserer en ytelses

totale subjektive betale andre bare fordi de vil bli rike. De betaler bare hvis de får noe de er villig til å betale for. Det høres enkelt ut, men betyr at alle virksomheter trenger en grunnleggende ide. En ide som etableres og utvikles. Slik er det for alle bedrifter, fra kjøpmannen på hjørnet og ditt nærmeste handlesenter til Freia, Statoil, Levis og NIKE. Markedsføringens oppgave er å ta vare på denne ideen og sørge for at den utvikles til det beste for kundene. I tillegg blir det markedsføringens oppgave å sørge for at ideen finnes der folk vil ha den og at den koster det folk er villig til å betale for den. Det blir markedsføringens oppgave å øke ideens verdi gjennom praktiske forbedringer, design, reklame osv. Det blir markedsføringens oppgave å se når en ide bør bli historie - det skjer når folk ikke vil betale for den leger".

Markedsføring er kombinasjonen av myke og harde vitenskaper - uten to streker under svaret. Et fag som tar i bruk metoder fra en rekke fagområder. F.eks. fra matematikken, statistikk, bedriftsøkonomi, psykologi, sosiologi, forbrukeratferd og kommunikasjonsfagene.

Markedsføring er et fag på akademisk nivå som i bare krever faglig dyktighet, men også talent. Markedsføringens mål er å endre verden.

Alle kan lage den samme teknologi, ingen den samme markedsføring. Den teknologiske utviklingen er i dag enorm - og slik vil den sikkert fortsette. Super-ingenører koblet til superfantasier kan i dag lage de utroligste løsninger. Men, det var markedsførere som sørget for at det var VHS som ble verdens store videoformat og ikke det allerede glemte Beta. Det var markedsførere som sørget for at digitale kassetter ikke kom da det ble oppfunnet for tyve år siden. I dag sloss de samme markedsførere om hva slags digitale system som skal vinne verden. Men dette er high-tech på verdensarenaen - hva med enklere teknologi?

Er det ikke markedsførere som gjør at NIKE er en enorm sportssko og Adidas er i ferd med å bli borte? Det er markedsfører som gjør at MTV er MTV - og at stasjonen er en ting i Europa og en helt annen i USA. Det er markedsførere som har gjort Absolut Vodka til USAs største importvodka på få år (mens etablerte merker med like god smak tapte). Og så videre!

Markedsføring er et fagområde spekket av vurderinger, beregninger, tester, analyser- og beslutninger. Når du beslutter uten to streker under svaret kreves det mer av deg. Det er lettere med tall.

Åttiåra og til dels nittiåra var tiårene for ledere som flyttet penger andre hadde skapt. Det gikk ikke bra. Nå er det tid for ledere som kan bidra til at inntekter blir skapt. Nå kommer kampen om å gjøre kunden fornøyde, kampen som skal vise hvem som er luftslott og hvem som har noe folk ønsker seg. Her kommer markedsføringskunnskapen inn som det systematiske "våpenet". Den som kan mest vil vinne."

Hva er markedskommunikasjon?

La oss starte med å definere begrepet kommunikasjon mellom bedriften og markedet”.

Markedskommunikasjon omfatter alle former for kommunikasjon mellom en bedrift og kundene. Selve begrepet kommunikasjon stammer fra det latinske ordet "kommunisere" og betyr:

"å gjøre felles"

Ved å kommunisere kan medium.

Som regel er det en nær sammenheng mellom kommunikasjonsform og kommunikasjonstype. Når vi snakker om kommunikasjonstyper, skiller vi vanligvis mellom enveis- og toveiskommunikasjon, alt ettersom om senderen har anledning til å føre en dialog med senderen eller ikke.

Når det er snakk om personlig kommunikasjon, har motparten som regel anledning til å komme med sine motargumenter og synspunkter umiddelbart, slik at man får en toveis kommunikasjon. Innenfor massekommunikasjonen, hvor senderen og mottaker ikke treffer hverandre direkte er slike tilbakemeldinger vanskeligere. Av den grunn er massekommunikasjon normalt en eller annen form for enveis - kommunikasjon. Dette er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, da senderen av et budskap i all kommunikasjon alltid vil bestrebe seg etter å få en tilbakemelding fra mottakeren. Dette for å få en reaksjon på budskapet, f.eks. i form av en forespørsel eller ordre.

Definisjonen av begrepet ”markedskommunikasjon” dekker alle virkemidler som innvirker på formidlingen av budskapet mellom bedriften og kunden. Det vil si alle former for:

1. Reklame

2. Sales promotion

3. Trade promotion

4. Public relations

5. Personlig salg

6. Direkte merkevare/brand image).
  7. å minne kjøperne om at tilbudet eksisterer

WOW. for et langt og utfyllende svar :) får jeg lov til å spørre om du har skrevet alt dette selv, om dette er copy paste? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy paste. tatt fra kunnskapssentertet.com. Fikk gode karakterer ved å lese på den nettsiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et bra svar. Dette fikk meg enda mer sikker på at jeg vil studere markedskommunikasjon og ikke markedsføring, siden jeg ikke intresserer meg så mye i økonomifag, men jeg liker litt bedre sosiologi, PR osv :)

hilsen TS

Det er ikke noe økomomi i markedsføring, det meste går ut på å analysere. Marekdsføring går mye mer dypere. mens markedskommunaksajon går ut på hvordan må skal få oppmerksomhetne til folket, hva skal kommukasjonsverktøy man skal bruke osv. Her er en bedre forklaring på hva markedsføring er:

Markedsføring er en samlebetegnelse for kommersielle virksomheters aktiviteter i forbindelse med å planlegge og gjennomføre markedsundersøkelser, produktutvikling, markedspåvirkning og distribusjon av konsepter, varer og tjenester. Det er også definert som bedriftstiltak som tar sikte på å skape en opplevd forskjell mellom egne tilbud og konkurrerende bedrifters tilbud, på en måte som skaper verdi for kundene.[1] Markedsføring er både en akademisk fagdisiplin innen de økonomisk-administrative fag, og en linjefunksjon i bedrifter og organisasjoner.

Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, for så å tilby produkter og tjenester som møter behovene på en måte som atskiller seg fra konkurrerende tilbud. I praksis vil markedsførere velge ut en eller flere kundegrupper (målgrupper), posisjonere bedriftens produkter eller tjenester i forhold til målgruppen, og bruke prissetting, kommunikasjon og atferd til å skape assosiasjoner som gir bedriften en verdifull plass i kundenes bevissthet (branding). Utvalget av målgrupper (segmentering) avhenger av hvilke grupper produktene eller tjenestene er innrettet mot og kan passe for, målgruppens størrelse og markedspotensial, graden av eksisterende konkurranse om å dekke målgruppens behov, og egen bedrifts evne til å tilpasse distribusjon og kommunikasjon til gruppen

I praksis deler bedrifter og organisasjoner markedsføringsoppgavene ofte inn i følgende disipliner:

• Markedsanalyse – for å forstå kundenes behov og betalingsevne
  • Markedssegmentering – for å gruppere kundene i grupper som er kollektivt mottakelige overfor bedriftens markedsføringstiltak
  • Innovasjon og produktutvikling – for å differensiere selve produktene eller tjenestene fra konkurrentenes tilbud
  • Prissetting, kostnadsberegning, betalingsordninger og fakturering – for å differensiere produktet og møte ulike kunders betalingsevne
  • Distribusjon – for å nå kundene der de er, og styrke de direkte relasjonene til dem
  • Reklame – for å påvirke kundenes oppfatning av bedriftens tilbud (merkevarebygging) og gi kjøpsimpulser

Når markedsanalysen og segmenteringen er gjort og kundenes behov og segmenter er identifisert, omfatter markedsføring tradisjonelt å fokusere på tiltak innenfor de såkalte fem P'ene : Pris, Produkt, Plassering, Påvirkning og Personale – som kan oversettes med produkttilpasning, prissetting, distribusjonsvalg, og promotering (masse-/markedskommunikasjon) gjennom styrte (reklame) og ikke-styrte kanaler (PR). Det er gjennom disse markedsføringstiltakene at bedrifter i etterkrigstiden har sørget for å møte behovene og øke eget salg eller markedsandel:

• Produktet møter kundens behov for løsninger
  • Prissettingen reflekterer kundens verdsetting av produktet
  • Distribusjonen gir kunden enkel tilgang til produktet
  • Kommunikasjonen gir kunden informasjon om tilbudet og produktet

I strategisk markedsføring vil bedriften fokusere mer målrettet på kundens behov enn på egne produkter, tilbud og verdikjeder. Virksomhetens organisering av produksjon, logistikk, distribusjon og salg blir da underordnet og tilpasset en optimal tilfredsstille av de definerte kundenisjene og deres behov. De såkalte tre V'er står sentralt i strategisk markedsføring: Valued customer, Value proposition, Value network – som kan oversettes med utvalgt kundegruppe, unikt tilbud, og tilpasning av egen produksjon og verdikjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diane

Signerer det første AB sier, men vil påpeke at det er mange om beinet i den bransjen. Selv har jeg en ganske god CV, men ble likevel anbefalt å ta master i økonomi- og administrasjon (siviløkonom) fordi det er mye mer etterspurt. Det er fullt mulig å fordype seg i markedsføring på masternivå, og man har da en dybde som færre har.

Nå vet jeg ikke hvilke typer jobber du er på jakt etter, men selv sikter jeg etter ledende stillinger etter hvert, og da må man som regel ha økonomisk bakgrunn.

Bare et innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe økomomi i markedsføring, det meste går ut på å analysere. Marekdsføring går mye mer dypere. mens markedskommunaksajon går ut på hvordan må skal få oppmerksomhetne til folket, hva skal kommukasjonsverktøy man skal bruke osv. Her er en bedre forklaring på hva markedsføring er:

Markedsføring er en samlebetegnelse for kommersielle virksomheters aktiviteter i forbindelse med å planlegge og gjennomføre markedsundersøkelser, produktutvikling, markedspåvirkning og distribusjon av konsepter, varer og tjenester. Det er også definert som bedriftstiltak som tar sikte på å skape en opplevd forskjell mellom egne tilbud og konkurrerende bedrifters tilbud, på en måte som skaper verdi for kundene.[1] Markedsføring er både en akademisk fagdisiplin innen de økonomisk-administrative fag, og en linjefunksjon i bedrifter og organisasjoner.

Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, for så å tilby produkter og tjenester som møter behovene på en måte som atskiller seg fra konkurrerende tilbud. I praksis vil markedsførere velge ut en eller flere kundegrupper (målgrupper), posisjonere bedriftens produkter eller tjenester i forhold til målgruppen, og bruke prissetting, kommunikasjon og atferd til å skape assosiasjoner som gir bedriften en verdifull plass i kundenes bevissthet (branding). Utvalget av målgrupper (segmentering) avhenger av hvilke grupper produktene eller tjenestene er innrettet mot og kan passe for, målgruppens størrelse og markedspotensial, graden av eksisterende konkurranse om å dekke målgruppens behov, og egen bedrifts evne til å tilpasse distribusjon og kommunikasjon til gruppen

I praksis deler bedrifter og organisasjoner markedsføringsoppgavene ofte inn i følgende disipliner:

• Markedsanalyse – for å forstå kundenes behov og betalingsevne
  • Markedssegmentering – for å gruppere kundene i grupper som er kollektivt mottakelige overfor bedriftens markedsføringstiltak
  • Innovasjon og produktutvikling – for å differensiere selve produktene eller tjenestene fra konkurrentenes tilbud
  • Prissetting, kostnadsberegning, betalingsordninger og fakturering – for å differensiere produktet og møte ulike kunders betalingsevne
  • Distribusjon – for å nå kundene der de er, og styrke de direkte relasjonene til dem
  • Reklame – for å påvirke kundenes oppfatning av bedriftens tilbud (merkevarebygging) og gi kjøpsimpulser

Når markedsanalysen og segmenteringen er gjort og kundenes behov og segmenter er identifisert, omfatter markedsføring tradisjonelt å fokusere på tiltak innenfor de såkalte fem P'ene : Pris, Produkt, Plassering, Påvirkning og Personale – som kan oversettes med produkttilpasning, prissetting, distribusjonsvalg, og promotering (masse-/markedskommunikasjon) gjennom styrte (reklame) og ikke-styrte kanaler (PR). Det er gjennom disse markedsføringstiltakene at bedrifter i etterkrigstiden har sørget for å møte behovene og øke eget salg eller markedsandel:

• Produktet møter kundens behov for løsninger
  • Prissettingen reflekterer kundens verdsetting av produktet
  • Distribusjonen gir kunden enkel tilgang til produktet
  • Kommunikasjonen gir kunden informasjon om tilbudet og produktet

I strategisk markedsføring vil bedriften fokusere mer målrettet på kundens behov enn på egne produkter, tilbud og verdikjeder. Virksomhetens organisering av produksjon, logistikk, distribusjon og salg blir da underordnet og tilpasset en optimal tilfredsstille av de definerte kundenisjene og deres behov. De såkalte tre V'er står sentralt i strategisk markedsføring: Valued customer, Value proposition, Value network – som kan oversettes med utvalgt kundegruppe, unikt tilbud, og tilpasning av egen produksjon og verdikjede.

Bare en liten OT her, men det er mye økonomi i markedsføring, både på studiet og i arbeidslivet :) Man skal legge strategier, finne målgrupper, kommunisere til dem, lansere nye produkter, være engasjert i produktutvikling, beregne kundebaser, lojalitetsprogrammer osv osv. Alt dette koster penger, og i bunn og grunn har man et budsjett å gå ut ifra. Mye tid har vært brukt på min master på å kombinere fagfeltene markedsføring og økonomi, og dermed oppnå en mer helhetlig forståelse for begge fagdisipliner.

Jeg lurer på når det er skrevet det du har kopiert inn i innlegget ditt? Mye av det er "utdatert" informasjon, det snakkes f.eks. knapt om de 4 p'ene lenger. Her er det nye teorier og modeller som brukes, med et helt annet tenkesett en de tradisjonelle P'ene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte ble ferdig på høyskolen i fjor man snakker forsatt om de 4 p'ne. Godt mulig at det er udatert. Jeg mente hvis du skulle ta eksamen så får man ikke regnestykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare en liten OT her, men det er mye økonomi i markedsføring, både på studiet og i arbeidslivet :) Man skal legge strategier, finne målgrupper, kommunisere til dem, lansere nye produkter, være engasjert i produktutvikling, beregne kundebaser, lojalitetsprogrammer osv osv. Alt dette koster penger, og i bunn og grunn har man et budsjett å gå ut ifra. Mye tid har vært brukt på min master på å kombinere fagfeltene markedsføring og økonomi, og dermed oppnå en mer helhetlig forståelse for begge fagdisipliner.

Jeg lurer på når det er skrevet det du har kopiert inn i innlegget ditt? Mye av det er "utdatert" informasjon, det snakkes f.eks. knapt om de 4 p'ene lenger. Her er det nye teorier og modeller som brukes, med et helt annet tenkesett en de tradisjonelle P'ene. :)

Derfor tror jeg markedskommunikasjon passer bedre til meg. For jeg er litt mer innteresert i kommunikasjon,reklame,media osv (og ikke økonomi) :D hilsen ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...