Gå til innhold

Blodtrykksmedisin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg vet det ikke er et legeforum dette her, men jeg vil uansett høre med andre.

Kjæresten (diabetiker) fikk skrevet ut noen blodtrykksmedisiner da blodtrykket var for høyt, og etter det har han blitt kjempeslapp, sovet flere timer i strekk etter jobb og sovet hele natta samme dag osv. Når han nå skulle inn og sjekke blodtrykket igjen, mente legen det fortsatt var for høyt, så han fikk enda sterkere medisiner som han skal ta i tillegg, om jeg forstod det riktig. Dette synes han var kjemperart, og nesten litt skummelt, siden han er blitt så slapp og rolig etter de første medisinene han fikk. Han har også hatt ubehag i brystet, som om hjertet har hoppet over noen slag og han føler dette som veldig ubehagelig, forståelig nok som en midt i 20-åra.

Jeg vil jo tenke at legen vet best, men blir jo litt bekymret selv, spesielt med tanke på alle historiene om leger som har feildiagnostisert og som ofte overser viktige elementer når det gjelder helsa.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg spør om her :P Men noen som har tanker om dette? Burde han høre med en annen lege? Vi er vel flere som har erfaring med at fastleger ikke alltid kan best...

Takk for innspill :)

Anonym poster: eb98358bbea4bcd0940d6356bb154c1b

Gjest Malha
Skrevet

Hei.

Det er jo mange forskjellige typer blodtrykksmedisiner så det kan være at han ikke tåler den typen medisin han fikk. Moren min har sliti med høyt blodtrykk og byttet for ikke så lenge siden til noen andre type medisiner pga de forrige hun brukte gikk ut av produksjon. Hun ble veldig dårlig, lite energi, sov masse osv. Nå har hun fått noen nye og hun er mye bedre allerede.

Jeg ville ha nevt det for legen hvis det blir for ille, så kanskje han kan prøve en annen type.

AnonymBruker
Skrevet

En diabetiker med høyt blodtrykk skal helst ha en ACE-hemmer eller en AT1-blokker som blodtrykksbehandling. Dette fordi disse medisinene også har en slags beskyttende effekt på nyrene (som kan skades både av diabetesen og blodtrykket).

Sjekk hva det står på medisinpakken, finn virkestoffet. Slutter dette på -pril, er det en ACE-hemmer, og slutter det på -artan, er det en AT1-blokker. Begge tåles som regel godt, men ACE-hemmere gir mer bivirkninger enn AT1-blokkere. Man starter gjerne med en ACE-hemmer, fordi disse er litt billigere. Begge medisintypene tolereres generelt godt, men ACE-hemmere kan gi mer bivirkninger enn AT1-blokkere.

Det var bare litt generelt om noen typer blodtrykksmedisiner. Litt avhengig av hvor lenge han har gått på medisinen, bør han ta kontakt med legen og si at han får ubehagelige bivirkninger. Hvis han akkurat har byttet, bør han la det gå et par uker for å se om bivirkningene gir seg.

Det viktigste er tross alt å få ned blodtrykket, så hvis disse medisinene gir så mye bivirkninger at han vurderer å ikke ta dem, er det like greit å snakke med legen først som sist.

Anonym poster: d91dcc7d79b7c4a41f0b53e2ac991170

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...