Frøken Smilla Skrevet 19. mars 2013 #21 Del Skrevet 19. mars 2013 Er det noen som har lyst å fortelle litt mer detaljert om hverdagen? Hva man gjør på skolen og hvilket arbeid som gjøres hjemme? Kanskje si litt om positive og negative sider ved yrket? Og hvorfor valgte DU å bli lærer? Mange spørsmål, håper noen vil svare! Anonym poster: d9aa51a15530b0cacd0428b5281c3407 Jeg kan godt skissere litt hva jeg gjør i løpet av en vanlig arbeidsdag: Er på jobb ca. 7.50, og bruker den første tiden på å lese og besvare e-poster, samt oppdatere trinnkollegene mine på ting som har skjedd med elever, eller hva vi skal gjøre den dagen, og forberede meg selv til timene. 8.30 ringer det inn, og det er "full rulle" i en dobbelttime. To dager i uken går jeg rett på inspeksjon, før det er ny undervisningstime, "spisevakt" og ny inspeksjon -og så lunsj for meg. De dagene jeg ikke har inspeksjoner brukes friminuttene på å prate med elever som trenger det, ha en oppdatering på hva vi skal videre med kolleger og/eller kopiere ting/gjøre klart til timen som kommer. Etter storefri har vi tre nye undervisningstimer. Når elevene går kl. 14.15 sørger jeg for at rom og gang er ordentlig og ryddet, før jeg låser og går. På mandager har vi felles møtetid for personalet etter undervisning. Da har vi personalmøter eller foredrag (internt eller eksternt), eller faglige diskusjoner om gitte tema. Møtet varer til 15.30, og jeg bruker cirka en time etter møtet på å gjøre unna ting til dagen etter. De andre ukedagene er litt annerledes. Fra 14.30 til 16.00/16.30 bruker jeg tid til planlegging sammen med kolleger og alene. Vi har fordelt det slik at hver av oss har ett fag hver vi underviser hele trinnet i, men at vi alle underviser egen klasse i norsk. Derfor rullerer vi på hvem som planlegger norsken, og så planlegger vi vårt eget fag utover dette. Ukeplaner lager vi sammen i den forstand at vi skriver på beskjeder og planlegger uken (om det er noe spesielt) sammen. Det samme gjelder uketester; vi bytter på å skrive dem, men har en felles enighet om hva som skal testes. Svært ofte har jeg også samtaler med foreldre som ringer i denne perioden. Fredag ettermiddag pleier å gå med til å kopiere opp neste ukes ukeplaner og evt arbeidsoppgaver. Ofte bruker jeg tid på kveldene i ukedagene til forberedelser, retting og annet "skrivearbeid" som angår elever, for eksempel skrive vurderinger til utviklingssamtaler. Noen perioder jobber jeg fire-fem timer hver kveld (ukedager) i et par uker i strekk, andre ganger er det bare en halvtime-time to-tre kvelder i uken. I helgen er det ofte retting av uketestene og skolebøker, da går det gjerne et par-tre timer på søndagen til det. Positive sider ved å være lærer: Allsidighet. At "ingen dag er lik". Mulighet for utendørsarbeidsdager noen dager i året. Det øyeblikket man ser at elevene skjønner hva du lenge har forsøkt å hjelpe dem med å forstå. De gode samtalene med enkeltelever og klasser. Barna! Og uten tvil: feriene. Javisst jobber jeg inn den tiden ellers i året, og buklander stort sett dritsliten de første dagene av en hver ferie, men det å ha dem er gull verdt, i alle fall hvis man har barn. Negative sider ved å være lærer: Stresset. At du hører navnet ditt ropt syvhundreogfjorten ganger i timen. At du alltid må være "på topp" -dårlige dager er det sjelden plass til. At du ikke kan velge når du vil ta avspaseringen din, så den er lagt til alle feriene hvor det er høysesong og skyhøye priser på feriereiser. At du ikke har fleksitid: må du på passkontoret så må du søke deg fri (og da egentlig uten lønn), det er ikke bare å si at elevene skal jobbe "tre sider videre i matteboka, jeg kommer forhåpentlig før ti". At et hvert fravær, også ved sykdom, stort sett alltid må detaljplanlegges slik at en vikar aner sånn nogen lunde hva han/hun skal gjøre. Inspeksjoner uansett vær og temperatur ... Hvorfor JEG valgte å bli lærer? Fordi det ikke var noe annet jeg ville bli. Fordi alt jeg lekte da jeg var barn var "skole". Fordi jeg jobbet to år som skoleassistent og elsket det. Fordi det er en av de aller viktigste jobbene man kan ha. Fordi jeg brenner for skole og utdannelse! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå