Gå til innhold

Din beste hunde-trenings-bok? Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å begynne på bunn og grunn i god tid før jeg får meg hund med å lære meg beste treningsmetoder. Hvilken er den beste boken du har lest?

Anonym poster: 04a635955fab8d1f91baf3cdef84496a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest den selv, men er nok mange som vil anbefale "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad.

• Liker 3
Skrevet

100 % positiv hverdagslydighet er en super bok og et bra sted å begynne. Videre anbefaler jeg Lydighetstrening i teori og praksis (Bibelen :P ) eller Klikkertrening for din hund (en litt mer kortfattet versjon). 100 % positiv problemløsning kan også være verdt å få med seg. Ikke skyt hunden av Karen Pryor er god. På talefot med hunden av Turid Rugaas er det også mange som anbefaler, men har ikke lest denne selv, tror jeg må klikke den hjem nå ;) Alle bøkene finnes på canis.no, kunne nok kjøpt alle bøkene der inne og ikke blitt lei. Om du ikke er interessert i slik type trening vil du nok ikke like bøkene, men om du ønsker å trene positivt og effektivt, så er klikkertrening uten tvil den beste måten å gjøre ting på :) Les alt du kommer over, gå gjerne noen kurs som observatør før du får egen hund, og selvfølgelig delta på kurs når du får valpen. Hvilken rase skal du ha? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

100 % positiv hverdagslydighet er en super bok og et bra sted å begynne. Videre anbefaler jeg Lydighetstrening i teori og praksis (Bibelen :P ) eller Klikkertrening for din hund (en litt mer kortfattet versjon). 100 % positiv problemløsning kan også være verdt å få med seg. Ikke skyt hunden av Karen Pryor er god. På talefot med hunden av Turid Rugaas er det også mange som anbefaler, men har ikke lest denne selv, tror jeg må klikke den hjem nå ;) Alle bøkene finnes på canis.no, kunne nok kjøpt alle bøkene der inne og ikke blitt lei. Om du ikke er interessert i slik type trening vil du nok ikke like bøkene, men om du ønsker å trene positivt og effektivt, så er klikkertrening uten tvil den beste måten å gjøre ting på :) Les alt du kommer over, gå gjerne noen kurs som observatør før du får egen hund, og selvfølgelig delta på kurs når du får valpen. Hvilken rase skal du ha? :)

Takk for svar begge to og for supert råd om å gå på kurs som observatør før jeg får meg hunden.

Jeg ønsker meg en border-collie, ser henne for meg og har navn alt :gravid: men jeg bor slik til enda at jeg ikke kan ha valp og har god tid til å forberede meg.

Svinge innom Canis og prisene var lavere der enn på nettbokhandelen. :tommelopp:

Ble veldig nysgjerrig på klikker-trening men skjønte ikke helt prinsippet :fnise: (litt træg i hue) så kanskje jeg skal finne ett slikt kurs og henge rundt og se samtidig som jeg får litt hundekos av kursdeltagerne (de på 4 ben altså).

Skrevet

Takk for svar begge to og for supert råd om å gå på kurs som observatør før jeg får meg hunden.

Jeg ønsker meg en border-collie, ser henne for meg og har navn alt :gravid: men jeg bor slik til enda at jeg ikke kan ha valp og har god tid til å forberede meg.

Svinge innom Canis og prisene var lavere der enn på nettbokhandelen. :tommelopp:

Ble veldig nysgjerrig på klikker-trening men skjønte ikke helt prinsippet :fnise: (litt træg i hue) så kanskje jeg skal finne ett slikt kurs og henge rundt og se samtidig som jeg får litt hundekos av kursdeltagerne (de på 4 ben altså).

Det er ganske enkelt i grunn, du bruker en klikker for å bedre kunne "time" det du ønsker å forsterke hos hunden. Ved innlæring klikker du når hunden tilbyr atferden, som f.eks sitt. Du sier ikke kommandoen, men venter til hunden setter seg, klikker i det rumpa treffer bakken/gulvet, og belønner med godbit og ros. Hunden skjønner poenget etter hvert og etter litt trening når du ser at hunden skal til å sette seg kan du slenge på kommandoen og klikke idet det er utført. Hunder vet jo ikke hva sitt betyr i utgangspunktet, men når atferden er innlært, kan den etter hvert få en kommando. Du belønner frivillig atferd som du med tiden setter inn i et system :) Søk etter klickerklok på youtube, eller se nettsiden klickerklok.se f.eks, mye bra å hente der! Det er en fantastisk måte å trene på når man lærer seg det.

Klickerklok har forresten ulike kurs via nett, blant annet ett grunnkurs som går nå. Jeg tar dette nå og synes det er veldig bra, koster ca 800 NOK og går over laang tid, så det kan jo være aktuelt i forkant? Canis har et gratis epost-kurs, meld deg på og ta vare på epostene til du får valpen :)

Hvis det er en Canis "avdeling" der hvor du bor, så kan du jo kanskje kontakte de og høre om det er greit at du kommer og ser på noen kurs eller treninger, eller går som observatør. Men en lokal hundeklubb som også har gode treningsmetoder er også gull verdt! Bare å hive seg rundt og undersøke litt hva som finnes i området ditt.

BC er jo en super rase å jobbe med, kommer nok til å skaffe meg en med tid og stunder selv når det passer seg slik :) Vær tidlig ute med å lete etter oppdretter og få kontakt med de du synes virker seriøse, det er jo dessverre veldig mye, VELDIG dårlig avl ute og går på bc'en :s Greit å luke ut hvem som er uaktuelle og hvem som er interessante i god tid før, så kan du kanskje bli kjent med både oppdretter og kanskje foreldredyrene til din valp.

Lykke til med forberedelsene, og ikke minst valpen når den tid kommer. Gled deg! Når jeg skriver dette blir jeg bare enda mer gira på valpetrening igjen, ukene fremover kan ikke gå fort nok frem til jeg skal hente en ny liten krabat ;D

• Liker 1
Skrevet

Ikke skyt hunden er ikke direkte en treningsbok, men en skikkelig eyeopener. Fantastisk bok som alle burde lese, hundeeier eller ikke. Så vil jeg legge til de bøkene som de andre her har nevnt :)

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg anbefaler også 100% positiv hverdagslydighet. Underveis kan det føles litt håpløst, men jeg har aldri tidligere fått en så fin hund som etter at jeg begynte å trene på den måten. Det har også funket på omplasseringshunden vår som ikke kunne en eneste kommando, var kjempesta og aldri hadde gått tur.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...