Gå til innhold

Burde jeg si det til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min mann har alltid visst at sønnen vår var begavet, men etter et utviklingsmøte med læreren hans ble vi rett og slett overrasket (og stolte). Læreren sa at sønnen vår, som går i 3.klasse hadde et uviklingsnivå som overgikk de andre barna i klassen, og at han var på linje med gjennomsnittet i 5. Klasse. Jeg og mannen min er ikke sikre på om vi skal ta opp dette med sønnen vår, eller om det kan gjøre han hoven og oppføre seg overlegent overfor de andre i klassen. Er det noen her som er i samme situasjon eller kan hjelpe oss med dette?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville vel heller passa på å ha ein tett dialog med læraren for å sikre at han får ei best mogeleg oppfølging og adekvate utfordringar, og så brukt kreftene overfor guten med å stimulere med inntrykk og opplevelsar gjennom bøker og andre kulturuttrykk og ikkje minst støtta han på det sosiale. Han har ikkje behov for den typen informasjon der han er no. Han veit jo sjølv at han gjer det betre enn dei andre i klassa, så det har han nok allereie forstått.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere skulle "ta det opp med han". Han er nok fullstendig klar over at han forstår ting bedre enn de andre. Hold heller fokus på at han får riktig oppfølging fra skolen osv.

Anonym poster: ab795912117700298658e61872f63e6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke si det.

Anonym poster: ab41c553e5c5745c1df649893d2df928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste allerede fra 2. klasse at jeg lå bedre an enn de rundt meg, det var ingen hemmelighet. Det ble mer og mer tydelig jo eldre jeg ble. Det finnes overhodet ingen mulighet for at et ekstra begavet eller oppvakt barn ikke vet om det selv, da man jo gjør alt sammen og man merker at man er fortere ferdig og i tillegg har alle svar riktige. Jeg gjorde også lekser med venninnene mine etter skolen, og merket fort at hvis vi skulle få tid til å leke før middag måtte jeg gjøre deres også.

Det viktigste er som det sies over, at han får utfordringer. Ikke la ham stagnere, la ham utfolde seg, la ham få oppgaver og emner som ligger utenfor det han lærer med klassen. I min tid var premien for å være flink enten å hjelpe de andre, gjøre samme typen oppgaver om igjen eller glo i en vegg. Det var utrolig destruktivt for læregleden og evnene. I tillegg til å gå opp noen nivåer på vanskelighetsgraden på det de allerede lærer ville jeg introdusert noe nytt som kan bli en utfordring, det være seg å spille gitar eller å lære et fremmedspråk.

Anonym poster: 1c103b4896c900e545a1ceae0d16e4e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror kanskje ikke jeg ville sagt til en 3. klassing at "du er bedre på skolen enn de andre", eller "du er smartere enn de andre". Hvorfor skal han absolutt vite det? I verste fall får man en 3. klassing som gjerne blir litt hoven eller arrogant, fordi det ikke er så lett for 3. klassinger å begripe seg på slikt..

Det jeg ville gjort var å skryte mye av ham når han gjør det godt på skolen, og si at dere er stolte av ham. Slik kan han lære seg å synes det er gøy å gjøre det godt på skolen. Mestringsfølelse er viktig for å bygge opp selvbilde og selvtillit, jeg ville "brukt" situasjonen til sønnen deres for å gjøre nettopp dette, samtidig som man ikke fokuserer på at han er bedre/smartere/flinkere enn noen andre.

My 2 cents :smilorange:

Skrevet

Vi har noen bekjente med samme type "problem". Barnet lå langt foran faglig og fant ikke plassen sin i gruppen. Han fikk hoppe over et klassetrinn i småskolen. Nå er han snart ferdig på barneskolen og har det veldig bra. Han får utfordringer faglig og har gode kompiser i klassen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal si det (alle fortalte meg hvor flink jeg var, i mitt tilfelle endte det med at jeg aldri lærte meg å arbeide og bare fløt på å være skoleflink i grunnskolen og nå har jeg null arbeidsmoral IFT studier.)

Mye viktigere å sørge for at han hele tiden får utviklet seg, og at han får utfordringer slik at han lærer seg å måtte jobbe for ting.

Anonym poster: 03b3889d61f586c0bd56c253a0542598

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den beskjeden har vi også fått om sønnen vår, uten at vi har laget et nummer av det. Hva er det å ta opp? Han går i sjette men bruker bøker for åttende klasse. Jeg regner med at dette jevner seg ut etterhvert.

Anonym poster: a1345b57a4336d4eacf168c830524b1e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...