Gå til innhold

Tips - Leie ut leilighet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker å leie ut leiligheten min for ett år,da jeg skal gå skole i en annen by. Skal leie ut møblert. Det er en 45kvm stor borrettslagleilighet.

Hva bør jeg tenke på annet enn å få en god leieavtale?

Anonym poster: 087491aee6b95eb36e4ef80a6fcf935a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Anbefaler egentlig å leie ut via et firma, f.eks utleiemegleren. Så hjelper de med å sette pris o.l, finne leietakere og ta grep hvis leietaker er for sen med betaling o.l. Leier du ut privat bør du ha noen som kan være mulig å hjelpe til hvis det er noe som skulle dukke opp i leiligheten, som ikke er leietaker sitt ansvar etc.

Sett opp hva som følger med i leia. Er hvitevarer inkludert? Hva skjer hvis oppvaskmaskinen ryker? Betaler du ny? Eller er det leietaker sitt ansvar (da får jo de den med seg når de flytter, selvsagt). Er masse å tenke på når man skal leie ut. Du kan ende opp med plagsomme leietakere :P. Du bør ikke basere di inntekt på hva du får i leie, for den kan plutselig være sen.

Vi bor midt i Trondheim. Leiligheten er på rundt 60 kvadrat. 2 etasje. 2 soverom. Litt over 11 000 kr pr mnd (inkludert canal digital).

Endret av estrella
  • Liker 1
Skrevet

Har du sjekket at du faktisk har lov å leie ut leiligheten? At den samsvarer med krav til vinduer, etc. etc som kreves for at den er godkjent for utleie?

Videre ville jeg satt meg godt inn i husleieloven.

Lykke til! :smilbla:

Skrevet

Hva bør jeg tenke på annet enn å få en god leieavtale?

En kontrakt med en klausul.

Husleiekontrakten må være skriftlig og inneholde en klausul om at leietaker aksepterer tvangsfravikelse når leien ikke blir betalt. Kontrakten må være undertegnet av leietaker.

https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_121.xhtml

Ellers fikk du gode tips av estrella.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Har lov å leie ut leiligheten ja, mange av naboene mine som gjør det også. Men hva må jeg gjøre iforhold til skatt/myndigheter? Må dette meldes inn på noen måte?

AnonymBruker
Skrevet

Du må betale skatt av inntektene, men tror ikke du må gjøre noe før selvangivelsen leveres neste år.

Anonym poster: 6385b1ee801576fbe5a7694404f501dd

AnonymBruker
Skrevet

TS: Har lov å leie ut leiligheten ja, mange av naboene mine som gjør det også. Men hva må jeg gjøre iforhold til skatt/myndigheter? Må dette meldes inn på noen måte?

Nei, men når du leverer selvangivelsen må du fylle ut et skjema. https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Skatteetaten/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom--/#S5

Anonym poster: 1b13265bdbcede0c9549bf6c75741260

AnonymBruker
Skrevet

Tipper at borettslaget også krever at du må søke om å få godkjent utleieforholdet.

http://www.lovdata.no/all/tl-20030606-039-016.html

Snakk med styret.

(Og hvis du skal studere annet sted, har du rett til å leie ut selv om du ikke oppfyller det generelle kravet om at du må ha bodd i leiligheten i ett år.)

Anonym poster: 47c4142a2e4056eece8d8e6361f5cca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...