Gå til innhold

Lærere og skole, hva bør gjøres annerledes?

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Jeg er interessert i å høre konstruktive forslag til hva som kan gjøres for å gjøre skoleverket bedre ut fra de ressurser som allerede finnes og de forutsetninger skolene drives under. Er lærer selv, og registrerer en økende følelse av motløshet i kollegiene jeg har vært/er en del av - og hos meg selv.

Jeg opplever kravet til dokumentasjon som min største fiende i jobben, og lurer på om folk flest er klare over hva som faktisk kreves her.

Som lærer i en normalklasse, som nå for tida ofte inkluderer et par unger med spesialpedagogisk ressurs og tilhørende tilrettelegging, kjenner jeg på at jeg innenfor arbeidstida ikke når å planlegge undervisningen på en tilfredsstillende måte lenger, og jeg føler meg redusert til en kontorarbeider/barneoppbevarer.

Greit nok at halvårsplaner for undervisningsfag skal skrives, ukeplaner forfattes og utleveres, skriftlige arbeider rettes, fravær skal tas og foreldre/elev-samtaler skal avvikles, slik har det alltid vært. I tillegg skal Individuelle Opplæringsplaner for elever med spesialbehov skrives, og møter skal organiseres og avholdes med de instanser som er inne (barnevern, Barne- og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk, Pedagogisk-Psykologisk tjeneste).

Daglig skal hendelsesrapporter skrives (ved de skoler som har valgt systemet), hvor man etter avkrysning skal levere rapporter til aktuell kontaktlærer hvis noe har skjedd, alt fra tyggegummispising til slåsskamp skal inn i systemet på slike gule lapper. Har man et antall elever med adferdsvansker, blir det noen gule lapper i løpet av dagen.

Hvis adferd utarter, skal møter avtales og avholdes med adferdsstøttegruppa på skolen, og videre tiltak skal settes i verk og dokumenteres fortløpende,med oppfølgingssamtaler med både elev og foresatte.

De fleste skoler har i tillegg forpliktet seg til å være med på et eller flere prosjekter, som eksempelvis MOT, Kjærlighet og Grenser eller aksjoner til støtte/inntekt for vanskeligstilte hjemme eller utenlands. Noen av disse krever nokså mye tid og energi å koordinere, og er tillegg til ordinær undervisning.

Når man så skal ha spesialundervisning, skal denne være i henhold til allerede forfattet (av meg eller andre) IOP, og må oftest kjøres helt på siden av ordinært løp. Hvorvidt slik undervisning tas i klasserom eller grupperom, avhenger av den enkeltes personal- og romressurs.

Så er endelig tilpasset opplæring et krav som er kommet. Enhver skal motta undervisning på det nivå og på den måte som hver enkelt elev er best tjent med. Fin tanke. Optimalt gir dette økte utfordringer i mengde og vanskegrad for "flinke" elever, og redusert vanskegrad og mengde for "svake" elever, og normalundervisning for resten. I samme klasserom. Til enhver tid.

Dette er det man har å tenke på FØR undervisningsplanlegging og -gjennomføring begynner. Og det er jo den delen som vi burde bruke tid på? Greit kanskje å ta med den tida som går til konfliktløsing/megling, inspeksjon, ut- og innregistrering av utstyr til undervisninga, samtaler med hjemmene pr. telefon (ganske ofte) og slike mindre regelmessige tidstyver.

Av bunden tid på skolen, går gjerne 3-4 timer (ihvertfall her) med på felles møter med kollegiet.

Hva tenker dere på utsida om dette her? Hva kan vi gjøre annerledes? Eller er dette bare å forvente? Til dere som jobber i større bedrifter, er dette effektiv drift?

Endret av nobilian
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg kunne ikkje vore meir einig!

Eg er lærar på ein barneskule og har akkurat dei same tankane som deg.

Gjest nobilian
Skrevet

Ingen? Ikke kritikerne heller? :)

Gjest Vampen
Skrevet

Kan man komme med en generell ønskeliste over alt man synes burde vært gjort annerledes?

Skrevet

Enda en lærer her. Og naturligvis helt enig. Helgene går med til retting og skriving av planer.

Kvelden tilbringes med pc'en på fanget, for å kunne være sosial med resten av familien.

Tidlige morgener, sene kvelder.

Gjest nobilian
Skrevet (endret)

Kan man komme med en generell ønskeliste over alt man synes burde vært gjort annerledes?

Veldig gjerne, andre perspektiver er alltid nyttige.

Edit: Innspillene bør vel til en viss grad være realiserbare.

Endret av nobilian
AnonymBruker
Skrevet

Eks-lærer her. Jeg jobbet 10-12 timer i døgnet på hverdagene og 4-5 timer i døgnet i helgene. Jeg var alt for pliktoppfyllende og prøvde å få til alt sånn at samvittigheta mi kunne ha det godt. Og selv da så ble jeg aldri ferdig, og jeg sov dårlig om nettene. Feriene brukte jeg til å hente meg inn igjen sånn at jeg akkurat såvidt var klar til ny skolestart. Etter 2-3 år på denne måten ble jeg syk, og siden har jeg ikke satt mine ben innenfor en skolebygning.

Jeg har kommet fram til at for å trives som lærer må du være

a) Et supermenneske som klarer å gjøre alt som skal gjøres på kort tid eller

b) En slubbert som ikke tar ting så nøye og bare daffer fornøyd gjennom halvgjorte oppgaver.

Jeg er ingen av delene, og har derfor mistet all tro på at jeg kan trives som lærer. Synd, for jeg elsker å undervise. Det er bare det at så altfor lite av tida mi kunne rettes mot å gjøre undervisningen god.

Hva som bør endres innenfor dagens ressurser? Jeg tror dessverre ikke det er mulig med dagens ressurser å skape en god skole der både ansatte og elever får en god hverdag.

(Skal skrive mer om dette senere i kveld. Dukket opp noe her som jeg må ta meg av.)

Snorkfrøken

Anonym poster: 8e1bc4f45a761563a69757d86a9cab79

Gjest Vampen
Skrevet

Veldig gjerne, andre perspektiver er alltid nyttige.

Edit: Innspillene bør vel til en viss grad være realiserbare.

Vel, jeg er også lærer, og enig med deg, så det blir ikke et helt annet perspektiv akkurat.;) Mer en smørbrødliste av ting som irriterer meg grønn.

Gjest nobilian
Skrevet

Vel, jeg er også lærer, og enig med deg, så det blir ikke et helt annet perspektiv akkurat. ;) Mer en smørbrødliste av ting som irriterer meg grønn.

Er DU lærer? Jøss, hadde jeg ikke trodd om deg. :)

Vi kan godt gjøre dette til en "irritere-seg-grønn"-tråd. :P

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke dette mye med hvilke trinn og hvilke fag man underviser på/i? Er lærerstudent selv, så nysgjerrig...

Anonym poster: 71658081a23e2ff7fa9ff7d5cb10d8f2

Gjest Vampen
Skrevet

Er DU lærer? Jøss, hadde jeg ikke trodd om deg. :)

Vi kan godt gjøre dette til en "irritere-seg-grønn"-tråd. :P

Haha, litt usikker på hvordan jeg skal tolke den.:nigo:

En "irritere-seg-grønn"-tråd høres veldig bra ut. Isåfall kan jeg begynne med en av mine kjepphester, nemlig tilbudet til elever som kommer inn under paragraf 2.8. Regelverket er veldig vagt (og, eller, dersomattehvisatte), hvilket betyr stor valgfrihet for kommunene. Hvilket i praksis betyr store kvalitetsforskjeller i tilbudet elevene får. Jeg ble ikke lærer for å se elever utsettes for en språkdrukning, som jeg er utdannet til å vite at er det dårligste alternativet mtp resultater. Og irritere seg grønn-faktoren over mangelen på kunnskap og prioritering i mange skoler, er høy.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg fortsatt student og ble ferdig på videregående for 3 år siden, men har likevel noen tanker rundt dette, særlig mot den videregående skolen.

Det lærere på VGS (lektorer?) ofte er dårlige på er å se elevene, være engasjerte i timen og gjøre faget levende. Kanskje litt strengt sagt, men uten disse egenskapene duger man ikke som lærer, enkelt og greit. De færreste lærerne jeg hadde på skolen var aldri særlig flinke til å gi uttrykk for å bry seg. Jeg vet de ikke har noen direkte "omsorgsrolle", men de er likevel en viktig del av hverdagen til en ungdom på VGS. Mange lærere virker så slitne, gretne og ute av fokus. Det er akkurat som om de ikke forstår hvor viktig rollen deres er, hvor mye den har å si for karakterene til en elev.

Nå skal jeg ikke gre dem alle under samme kam, selvfølgelig.

Nå var kanskje denne tråden rettet mot barne- og ungdomsskolen, men ville likevel lufte disse tankene.

Anonym poster: 506fe2d46327ea1d0b55f50cf10e68fc

AnonymBruker
Skrevet

(Nyutdannet) lærer her :)

Da jeg begynte å jobbe på skole i høst, var jeg sjokkert over hvor lite effektivt skolen drives ift. sløsing med de ansattes tid. Da mener jeg team-trinn-info-kurs-møter 4-5 timer i plenum hver uke, gjerne rett etter lærerne er ferdig med 6 strake timer med undervisning. Ofte på grensen til meningsløse svadamøter hvor man må sitte i grupper å diskutere ting som "hva er god undervisning?" eller lignende.

Synes det er helt sykt at man ikke får mer tid til å planlegge, fordøye og følge opp undervisningen. Jobber 50-60 timers uker, og føler at jeg ikke strekker til. Må lære meg å gi mer faen, jeg skjønner ikke hva slags overmenneske man skal være for å rekke over alt. Blir elevene som lider til syvende og sist, og det er veldig trist.

Mistenker at mange lærere på skolen min dropper å melde opp elever fordi utredning/IOP osv. egentlig bare påfører lærer mer papirarbeid og i liten grad ressurser.

Jeg vil jobbe på en skole som:

1. Gir lærerne mer tid til planlegging og frivillig samarbeid, i liten grad svadaforedrag osv.

2. Har ledelse som kommer rundt i klasserommene å kvalitetssikrer/observerer undervisning som en naturlig del av hverdagen.

3. Hører på lærerne når de sier seg skeptiske til nye trend-tiltak og som lytter til pedagogene når de sier at de trenger noe.

Anonym poster: e7a0890052fb0d6e7a76e18554f1f2d7

• Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet

Haha, litt usikker på hvordan jeg skal tolke den. :nigo:

En "irritere-seg-grønn"-tråd høres veldig bra ut. Isåfall kan jeg begynne med en av mine kjepphester, nemlig tilbudet til elever som kommer inn under paragraf 2.8. Regelverket er veldig vagt (og, eller, dersomattehvisatte), hvilket betyr stor valgfrihet for kommunene. Hvilket i praksis betyr store kvalitetsforskjeller i tilbudet elevene får. Jeg ble ikke lærer for å se elever utsettes for en språkdrukning, som jeg er utdannet til å vite at er det dårligste alternativet mtp resultater. Og irritere seg grønn-faktoren over mangelen på kunnskap og prioritering i mange skoler, er høy.

Ja, det er høyaktuelt for meg i disse dager også. Det kan ikke finnes tvil om at det er voldsomme forskjeller både mellom kommunene og innad i kommunene hva tilbud til fremmedspråklige angår.

Det er forøvrig hovedgrunnen til at jeg ønsker meg statseide skoler, slik at det i større grad er mulig å få like forutsetninger for drift uavhengig av kommuneøkonomi. Om det ville blitt bedre, vet jeg ikke, men som det er nå er det forjævlig å se at alskens krumspring fra maktglade kommunestyrer sender skolene i grøfta over hele landet.

Og angående "språkdrukninga", hvem er det egentlig som sto bak den katastrofale beslutningen å kjøre parallell språkundervisning for fremmedspråklige? Hvilket sted i verden mottar norske elever norskundervisning ved siden av? Har overhodet ikke sett resultater av denne ordningen som forsvarer ressursbruken.

Hadde jeg fått bestemme, hadde departementet stått ansvarlig for å utferdige undervisningsopplegg i skaffe til veie læremidler for samtlige nasjonaliteter og for samtlige ferdighetsnivåer/trinn. I tillegg burde de distribuere ordbøker til de skolene som trenger dem, om det er på tigrinja, somali eller polsk.

I stedet utløser første elev ressurser, men ikke nummer to, uansett om de kommer fra forskjellige verdensdeler og ikke kan bruke de samme læremidlene. Provoserer meg intenst.

Aner ikke hvor mange kontaktlærere som med måneders mellomrom får beskjed om at det kommer nye elever som ikke snakker språket, og som ikke bringer med seg ressurser.

Går an å lure på hvordan man beholder sin mentale helse oppi det hele.

Huff, dette ble mye. Jeg elsker likevel jobben min, ene og alene på grunn av klasseromsfølelsen, alle de flotte elevene, og spesielt å møte dem som voksne. :)

Skrevet

Det er veldig stort fokus på det psykiske. Det er veldig bra. Men å ha en bagasje som ikke er bra skal ikke gå utover andre elever som også har sin bagasje. Får ofte høre: hun har en større bagasje enn deg, hun har en annen fortid enn deg osv. Men læreren vet ingenting om andre sin bagasje og bakgrunn.

Gjest nobilian
Skrevet

(Nyutdannet) lærer her :)

Da jeg begynte å jobbe på skole i høst, var jeg sjokkert over hvor lite effektivt skolen drives ift. sløsing med de ansattes tid. Da mener jeg team-trinn-info-kurs-møter 4-5 timer i plenum hver uke, gjerne rett etter lærerne er ferdig med 6 strake timer med undervisning. Ofte på grensen til meningsløse svadamøter hvor man må sitte i grupper å diskutere ting som "hva er god undervisning?" eller lignende.

Synes det er helt sykt at man ikke får mer tid til å planlegge, fordøye og følge opp undervisningen. Jobber 50-60 timers uker, og føler at jeg ikke strekker til. Må lære meg å gi mer faen, jeg skjønner ikke hva slags overmenneske man skal være for å rekke over alt. Blir elevene som lider til syvende og sist, og det er veldig trist.

Mistenker at mange lærere på skolen min dropper å melde opp elever fordi utredning/IOP osv. egentlig bare påfører lærer mer papirarbeid og i liten grad ressurser.

Jeg vil jobbe på en skole som:

1. Gir lærerne mer tid til planlegging og frivillig samarbeid, i liten grad svadaforedrag osv.

2. Har ledelse som kommer rundt i klasserommene å kvalitetssikrer/observerer undervisning som en naturlig del av hverdagen.

3. Hører på lærerne når de sier seg skeptiske til nye trend-tiltak og som lytter til pedagogene når de sier at de trenger noe.

Anonym poster: e7a0890052fb0d6e7a76e18554f1f2d7

Det går ihvertfall an å sette spørsmålstegn ved hvorfor denne hverdagen ikke kommer bedre til syne i utdanningen. Hvorfor man som ny kommer ut og omtrent ikke har hørt om kartleggingsprøver, halvårsrapporter eller samarbeidsgruppemøter.

Den "Har du det i deg?"-kampanjen må være det største statsregisserte bondefangeriet i nyere tid, og gjenspeiler overhodet ikke realitetene i yrket.

De som holder ut er de trauste, de teite og idealistene, tenker jeg. :P Litt satt på spissen. Men flykten fra yrket og utdanningen sier sitt, dette her kommer ikke til å bli bedre.

• Liker 1
Skrevet

Så godt å lese at dere lærere tar jobben alvorlig men samtidig veldig trist at så mye tid skal gå med på kontorarbeid. Selv jobber jeg ikke innen skolen men har jo barn som går på barne- og ungdomstrinnet, en av de har spesialtimer. Min mor er lærer og jeg ser hvor mye tid som går med på arbeid utenfor klasserommet.

Jeg skulle ønske at:

1) det var egne kontoransatte til å ta en del av disse oppgavene litt på samme måte som det gjøres på sykehusene når journaler føres.

2) færre elever per lærer

3) mindre krav til dokumentasjon. Om min datter har tyggis i timen og får en anmerkning for det så er det nok for meg at det skrives på gamlemåten der og da. Et eget registreringssystem synes jeg er unødvendig, iallefall så lenge det er snakk om normale elever som får en anmerkning nå og da.

• Liker 1
Skrevet

Dette syntes jeg hørtes interessant ut! Skal selv på en konferanse kommende hvor jeg skal snakke foran noen viktige personer innenfor bla kunnskapsdepartementet, og kommer nok ta med noe av det jeg har lest her videre :D

Skrevet

Under utdanning ennå og merker at jeg blir mer og mer usikker på yrkesvalget mitt når jeg ser hvilken utvikling læreryrket har tatt de siste årene og ikke MINST med tanke på hvilken regjering vi har i vente....

Jeg anbefaler boka "Kunnskapsbløffen" for alle nåværende og kommende lærere her inne. Mye av det TS beskrev er tatt med her og viser hvilken katastrofe høyrepolitikken har vært for lærernes hverdag. For å sitere en lærer fra boka "Jeg gikk ikke fem år lektorutdanning med mastergrad for å bli byråkrat"...

Gjest Vampen
Skrevet

Ja, det er høyaktuelt for meg i disse dager også. Det kan ikke finnes tvil om at det er voldsomme forskjeller både mellom kommunene og innad i kommunene hva tilbud til fremmedspråklige angår.

Det er forøvrig hovedgrunnen til at jeg ønsker meg statseide skoler, slik at det i større grad er mulig å få like forutsetninger for drift uavhengig av kommuneøkonomi. Om det ville blitt bedre, vet jeg ikke, men som det er nå er det forjævlig å se at alskens krumspring fra maktglade kommunestyrer sender skolene i grøfta over hele landet.

Og angående "språkdrukninga", hvem er det egentlig som sto bak den katastrofale beslutningen å kjøre parallell språkundervisning for fremmedspråklige? Hvilket sted i verden mottar norske elever norskundervisning ved siden av? Har overhodet ikke sett resultater av denne ordningen som forsvarer ressursbruken.

Hadde jeg fått bestemme, hadde departementet stått ansvarlig for å utferdige undervisningsopplegg i skaffe til veie læremidler for samtlige nasjonaliteter og for samtlige ferdighetsnivåer/trinn. I tillegg burde de distribuere ordbøker til de skolene som trenger dem, om det er på tigrinja, somali eller polsk.

I stedet utløser første elev ressurser, men ikke nummer to, uansett om de kommer fra forskjellige verdensdeler og ikke kan bruke de samme læremidlene. Provoserer meg intenst.

Aner ikke hvor mange kontaktlærere som med måneders mellomrom får beskjed om at det kommer nye elever som ikke snakker språket, og som ikke bringer med seg ressurser.

Går an å lure på hvordan man beholder sin mentale helse oppi det hele.

Huff, dette ble mye. Jeg elsker likevel jobben min, ene og alene på grunn av klasseromsfølelsen, alle de flotte elevene, og spesielt å møte dem som voksne. :)

Jeg håper du får bestemme i nær fremtid.;)

Jeg er helt enig! Det heter seg vel at det tar 5-7 år å mestre et språk på et nivå hvor man faktisk kan bruke det som læringsverktøy. Når nyankomne elever da er heldig om de får ett år i mottak, så sier det seg selv at de har et vanskelig utgangspunkt når de plasseres ut i ordinære klasserom. Og det er de heldige, det er nok av dem som settes rett inn i ordinær klasse. På toppen av det hele har jeg vært innom skoler som praktiserer forbud mot bruk av morsmål. Både i timen og friminutt. For -nyankomne- elever. "Man må prate norsk for å bli god i norsk". Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. De kan ikke norsk, da er det glimrende at man på toppen av det hele skal forby det språket de faktisk kan. Fremfor å bruke morsmålsressursen og bygge bro mellom språkene. Det blir nok mye bedre av at man fremfor å bruke språket, i form av ordbøker, tilpassede lærebøker, morsmål og tospråklig opplæring, forbyr førstespråket og utstyrer dem med spespedbøker i norsk fra 1985.

Jeg leste forøvrig nylig en interessant bok av Joron Pihl. Hun har gått gjennom PPT-vedtak i Oslo, og det viser seg at denne elevgruppen er overrepresentert når det gjelder intelligenstesting. De får norske tester, tilpasset norsk kultur og språk. Og når de scorer dårlig, så får de en en diffus dianose på lærevansker og utviklingshemming, og ender opp i segregert spesialpedagogisk støtteundervisning. Og der blir de. Ordlyden i vedtakene er interessante, du finner fiffige formuleringer som "mangler språk". De mangler for fanden ikke språk, de har et morsmål. Og første, logiske bud burde være at tester skal gjennomføres på det språket de behersker best. Å ikke kunne norsk, når du er ny i Norge, er ikke det samme som å være utviklingshemmet. PPT i Oslo har satt merkelappen "utviklingshemmet" på så mange av disse elevene, at prosentandelen utviklingshemmede ligger langt over WHOs anslag på hvor mange prosent av verdens befolkning som er utviklingshemmet. Det alene burde få noen varsellamper til å lyse.

Jeg synes forøvrig Østberg-utvalget kom med en fornuftig innstilling i 2010. De var klare på at undervisningstilbudet til denne elevgruppen er for dårlig, og gikk klart inn for flere endringer. Nesten 3 år senere har det fortsatt ikke skjedd noe. Det er frustrerende, for å si det pent!

Så et rungende ja, til sentrale føringer med tilhørende ressurser. Dette er for viktig til at kommuneøkonomi, fordommer og kunnskapsløshet skal avgjøre hva slags tilbud som gis. Det bør bygge ene og alene på hva som gir best resultater. Og det er ikke realiteten mange steder i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...