Gå til innhold

Hvor lenge får pappaer perm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen får unge i mai (termin 17!!! Det blir fest!). I utgangspunktet planla vi at jeg tar det meste av mammapermen også får han de 12 ukene som er vanlig for pappaer. Det passer ganske perfekt med barnehage i august. Men i går kom han over dette innlegget:

http://superpapsen.no/2013/03/03/vi-menn-blir-lurt/

Og nå snakker han om at han vil ha mer permisjon. Men hvor smart er det? Såvidt jeg forstår så fullammes vel barn til de er 98-9 måneder. Kan pappaen være alene med de da? Hva slags løsning valgte dere som allerede har fått barn her inne?

Førstegangsmamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn fullammes stort sett til mellom 3 og 6 mnd.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Selvfølgelig kan pappaene være alene med barna når de er 9mnd.

Om du ammer da, kan du amme før og etter jobb F.eks.

Du har jo krav på ammefri, med lønn noen steder.

Skrevet

3 måneder? Ikke mer? Jeg har lest at noen ammer til de er 2 år. Det høres veldig lenge ut. Men da kan jeg si at mannen min kan få nesten 6 måneder da? Usikker her...

Gjest Magdalene
Skrevet

Husk at det er forskjell på fullamming og amming da.

Man kan ikke fullamme til barnet er to år.

AnonymBruker
Skrevet

Pappaen kan vel i utgangspunktet være alene med barnet fra dag en, ser vi bort ifra fullamming, pumping, flaske, MME, osv. Ditt krav på permisjon er de første 6 ukene etter fødselen. Resten skal i utgangspunktet deles i mellom dere. I teorien kan du begynne på jobb etter de 6 ukene og far ta all permisjon. Men som regel (virker det som) får pappa kun sine 12 uker, mens mamma tar resten av potten.

Det er sjelden barn fullammes tom 9mnd. Mat innføres gjerne i 6 måneders alder og etterhvert får barn pupp morgen og/eller kveld. Og du kan ha krav på ammefri fra jobb hvis barnet ammes mye og lenge.

Anonym poster: 9aa0d80ac3f0d28974932e1a6120d392

Skrevet

Selvfølgelig kan pappaene være alene med barna når de er 9mnd.

Om du ammer da, kan du amme før og etter jobb F.eks.

Du har jo krav på ammefri, med lønn noen steder.

Ammefri? At en ammer på jobb? Eller at en går hjem i f.eks. lunsjen og ammer? K Hva om en pumper og så overlater mannen til å bruke flaske, vil det fungere også? Virker litt slitsomt å gå hjem midt i jobben hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Husk at det er forskjell på fullamming og amming da.

Man kan ikke fullamme til barnet er to år.

Jeg bare leste om noen som gjorde det, men krysser fingrene for at jeg ikke havner der. Høres jo bare slitsomt uty.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg bare leste om noen som gjorde det, men krysser fingrene for at jeg ikke havner der. Høres jo bare slitsomt uty.

Du kan ikke fullamme et barn på to år, fordi et så stort barn trenger annen næring.

AnonymBruker
Skrevet

3 måneder? Ikke mer? Jeg har lest at noen ammer til de er 2 år. Det høres veldig lenge ut. Men da kan jeg si at mannen min kan få nesten 6 måneder da? Usikker her...

Det er de færreste som ammer så lenge, og uansett ikke døgnet rundt!

Mannen din kan ta så mye dere blir enige om! Ammingen kan legges opp rundt det.

Skrevet

Tviler på at du har lest om noen som har fullammet til 2 år. Fullamming er KUN morsmelk hele tiden, ene og alene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta ammefri før eller etter jobb også. Pumping og flaske er en god idè og om det fungere for dere!

Gjest Magdalene
Skrevet

Ammefri? At en ammer på jobb? Eller at en går hjem i f.eks. lunsjen og ammer? K Hva om en pumper og så overlater mannen til å bruke flaske, vil det fungere også? Virker litt slitsomt å gå hjem midt i jobben hver dag.

Du kan F.eks begynne en time seinere og slutte en time før. Mellom der kan baby få flaske og annen mat.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier:

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

Enkelte har også inntil 2 timer med ammefri ihht tariffavtale på arbeidsplassen.

Det er ingenting i veien for at far skal ta større del av permisjonen med barnet. Når barnet ikke fullammes mer er det små problemer med å kombinere jobb og litt amming.

En annen sak er jo at man bør lære barnet å ta flaske om mulig etter hvert også, om det er slik at du skal bort eller blir syk. Det er greit at far også kan ta seg av barnet i slike situasjoner.

Nå har jeg hatt hele permisjonen alene, men skulle gjerne gitt halve eller mer til far om han ville og kunne.

Anonym poster: 9743b0714f3be9e5037deea3404224df

AnonymBruker
Skrevet

Du får barn 17. mai, ta ting litt som det kommer. Det kan hende at du ikke får til ammingen, også ender du opp med flaskebarn. Det kan hende ungen slår seg vrang, og ikke vil ha mat før ni måneder. Jeg fullammet til ni måneder. Min var ikke interessert i mat, og til han var ni måneder så spyttet han ut alt han fikk på tungen som ikke var morsmelk.

Anonym poster: e3be46d2797cac5d3670535e8e9b484d

Skrevet

Er det deg, superpapsen? ;)

Husker du har laget fiktive problemstillinger her før, nemlig, for å reklamere litt for bloggen ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Årsak nummer fem.

Foreldrepengene er lagt opp sånn at mamma må tilbake på jobb, og hvis mamma nekter å gå tilbake til jobb så er situasjonen gått i stå.

Anonym poster: e3be46d2797cac5d3670535e8e9b484d

AnonymBruker
Skrevet

Vi var hjemme ca 6 mnd hver. Mistet melka da ungen var 2 mnd, så trengte ikke tenke på hvordan jeg skulle løse det med amming.

Det var gullverdt for både ungen og pappaen å få så lang tid sammen. Jeg hadde det litt tøft i starten, men gleden de viste sammen gjorde at det gikk over rimelig fort. Når pappaen ønsket å være hjemme mente jeg det ikke var mye jeg kunne si, han er like mye forelder som meg og jeg tror barnet har godt av å bli kjent med begge foreldrene. Dersom vi blir foreldre til flere vet jeg han vil ønske samme løsning, og jeg ser ingenting galt i det.

Anonym poster: 8eda28e448826c50939e5933839ff969

Skrevet

Du kan ikke fullamme et barn på to år, fordi et så stort barn trenger annen næring.

Jeg regnet nesten med det og har ingen planer om å amme så lenge selv...

Gjest Superpapsen
Skrevet

Er det deg, superpapsen? ;)

Husker du har laget fiktive problemstillinger her før, nemlig, for å reklamere litt for bloggen ;)

Fikk opp lenken her via statistikk på bloggen og nå må jeg le. Noen har altfor god hukommelse, men godt folk faktisk husker det jeg skriver. Jeg har jo utnyttet Kvinneguiden altfor lite i det siste (ble jo kastet ut sist) så kanskje det er en ide å ta opp igjen fremover.

Ellers interessant diskusjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...