Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lite dilemma. Jeg er veldig redd (får angst til og med) om at etter fullført utdanning, at jeg kommer til å slite med å skaffe meg jobb eller i verste fall aldri få jobb.

Tanken kommer av at jeg er arbeidsledig nå og ser hvor vanskelig det er å skaffe seg jobb, så det er noe som bekymrer meg veldig.

Jeg er veldig interessert i å jobbe med politikk og jeg har lyst til å ta B.A. i Europastudier og etter det sannsynligvis en master i internasjonale relasjoner.

Jeg vet at det er veldig vanskelig å skaffe seg en jobb når man har en slik utdanning, og jeg frykter at å skaffe meg arbeidserfaring mens jeg studerer også er utfordrende.

Med det sagt, er jeg også interessert i noen aspekter ved IT-bransjen. Programmering og webdesign er noe som jeg lærer på egen hånd. Syntes også at psykologi er interessant.

Burde jeg følge jobbmarkedet siden det blir bare vanskeligere å skaffe seg jobb, eller burde jeg følge hjertet mitt og ta utdanningen jeg virkelig ønsker?

Anonym poster: 4945a3e8921ea6392beb9eae684d4d37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En kombinasjon av fornuft og hjerte er nok best. På en side så vil man som du sier kanskje slite med å få jobb dersom man lar seg rive med og bare tar det man absolutt har mest lyst til, men på en annen side så vil man få det begredelig av å finne seg en jobb man overhodet ikke brenner for og som man kun valgte fordi man nesten var garantert jobb. Ingen av disse to ytterpunktene er optimale

Anonym poster: 7e590ed3ef63aa5d2ab4b827137feaca

Skrevet

Føler din angst, sliter med samme problemet (riktig nok BA i media og kreativitet, men enn så vel det samme).

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Jeg følgte interesse og det er ikke et ønskelig jobbmarked med det jeg kan når jeg er ferdig. Endte opp deprimert. Ville funnet noe du finner interresant hvor det samtidig er gode muligheter for jobb.

Endret av .-L-.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følgte interesse og det er ikke et ønskelig jobbmarked med det jeg kan når jeg er ferdig. Endte opp deprimert. Ville funnet noe du finner interresant hvor det samtidig er gode muligheter for jobb.

TS her. Takk for svar! Hva slags utdanning har du?

Det er ikke akkurat umulig å skaffe seg jobb med det jeg har lyst til å gjøre. Jeg vil lære mye om EU-politikk, project managment, relasjoner mellom ulike land. Dette er da kompetanse som er ønsket på jobbmarkedet, men som det ikke finnes for lite av. Kanskje viktig å nevne at universitetet jeg har tenkt å studere på, gir alle studenter 5 mnd. praksis i et firma. Da vil jeg ha litt erfaring....

Jeg føler at jeg kommer til å hate meg selv om 20 år om jeg velger et yrke pga. min redsel for å stå uten en jobb........

AnonymBruker
Skrevet

Føler din angst, sliter med samme problemet (riktig nok BA i media og kreativitet, men enn så vel det samme).

Oi, vel håper at alt ordner seg for deg! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Tenk gjennom hvilke jobber du har lyst på og sjekk hvor lett det er å få de. ganske mange studier har studentgrupper som jobber mot arbeidslivet, om studiet ditt har en sånn organisasjon så kontakt dem, hvis ikke så kontak noen av de andre studentorganisasjonene, og spør om jobbmarkedet. tror studenteneofte har mer peiling på det enn unversitetet selv.

Anonym poster: b76cf0cfac08169da168c06cb5c0d451

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Jeg føler at jeg kommer til å hate meg selv om 20 år om jeg velger et yrke pga. min redsel for å stå uten en jobb........

Adferdsbiolog. Da jeg ikke er interessert i å bruke tiden min på å studere fisk eller blomster, så er ikke det noe marked for jobb. Kunne sikkert gått inn i selvhjelpsindustrien, men det krever gjerne at jeg må gå igjennom en prosess jeg ikke er så veldig interessert i å gå igjennom. Kunne jo også tatt pedagogikk og undervist, men jeg er ikke keen på å bli lærer.

Jeg tenkte også det, var derfor jeg ville studere adferd. Du bestemmer jo selv hva du vil gjøre, men ikke ta en utdanning hvor det ikke er noe muligheter.

Endret av .-L-.
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange muligheter for praktikum ved siden av studiene, men de er ubetalte. Jeg er den eneste i klassen min (Tyskland) som jobber for penger, altså med en helt vanlig kontorsommerjobb i Norge. De andre jobber gratis for ulike politiske partier, organisasjoner eller i Bundestag. Det er ikke aktuelt for meg, da jeg ikke lever på foreldrene mine. Jeg ville gått for det, men vært svært bevisst ifht. alle valg gjennom studietiden. Da tenker jeg på å eventuelt lære fremmedspråk, bruke sommerferiene med omhu, velge utplassering med omhu og prøve å komme seg innenfor privat sektor. Det å 'lære om politikk og EU og sånt' kan du forsøke å unngå, så fremt det ikke er snakk om EU law eller noe. Jeg ville prøvd å skaffe meg litt håndfast kunnskap innenfor feltet, altså rent økonomisk, teknisk eller juridisk.

Anonym poster: 06621db647750742d8538dbcaba80b72

AnonymBruker
Skrevet

Adferdsbiolog. Da jeg ikke er interessert i å bruke tiden min på å studere fisk eller blomster, så er ikke det noe marked for jobb. Kunne sikkert gått inn i selvhjelpsindustrien, men det krever gjerne at jeg må gå igjennom en prosess jeg ikke er så veldig interessert i å gå igjennom. Kunne jo også tatt pedagogikk og undervist, men jeg er ikke keen på å bli lærer.

Jeg tenkte også det, var derfor jeg ville studere adferd. Du bestemmer jo selv hva du vil gjøre, men ikke ta en utdanning hvor det ikke er noe muligheter.

Det er surt for deg. Håper alt går bedre nå :)

Jeg har gått rundt og tenkt i mange timer på hva annet jeg kan tenke meg å gjøre, og jeg takker for din sysnpunkt :)

Skrevet

Velg drømmen! Jobb ordner seg tilslutt :) Man må likevel starte lavt for å jobbe seg oppover.

Uansett er det også bare til å tillegge litt økonomi emner så blir du mer interessant for arbeidsgivere:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg drømmen! Jobb ordner seg tilslutt :) Man må likevel starte lavt for å jobbe seg oppover.

Uansett er det også bare til å tillegge litt økonomi emner så blir du mer interessant for arbeidsgivere:)

Skal tenke på det :)

Har ikke lyst til å jobbe med økonomi siden jeg er så dårlig i matte, så vi får se hva det blir til!

Gjest .-L-.
Skrevet

Det er surt for deg. Håper alt går bedre nå :)

Jeg har gått rundt og tenkt i mange timer på hva annet jeg kan tenke meg å gjøre, og jeg takker for din sysnpunkt :)

Takk takk :) Lykke til!

• 4 år senere...
Skrevet
På 5.3.2013 den 14.07, Gjest .-L-. skrev:

Takk takk :) Lykke til!

Vet at tråden er gammel,men interesserer meg også for atferdsbiologi, hvordan gikk det med deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...