Miss Lucky Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Har en lampe på badet med 3 spotter.. og de slutter å funke i tur og orden etter 1-2 mnd. Det kan da vel umulig være normalt. Bruker samme W som stod i da jeg kjøpte lampen.. men kanskje det stod feile spotter i allerede da, og det er derfor de til stadighet må byttes ? Noen som har peiling på om det kan stemme ? Og når jeg først holder på her.. finnes det noen spotter som gir et mer naturlig lys ? de jeg bruker nå gir et ganske gult lys.
Silfen Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Jeg har det også sånn. I følge en elektriker jeg snakket med så er det fordi jeg ikke har sånne derre skruslåpåere. Altså med vanlig bryter så blir de mer belastet og går lettere enn om man bruker en sånn der demper.
cellar Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 Vi har det samme problemet. Vi har tredelte spotter som eneste taklys i hele leiligheten, er vel 15 stk tilsammen. Vi må hamstre pærer, for de går HELE tiden
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Tar du på pærene før du setter dem i? En del pærer går lettere hvis man har tatt på dem, et eller annet med fett fra fingrene. Anonym poster: 20fab70abc44961d3521a5e66748f4b8 1
Miss Lucky Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2013 Må jo nesten ta på dem for å sette de i da. Har spotter andre steder også.. som blir satt i på samme måte, så vil tro disse også ville gå om det var det som var årsaken.
flickan Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Vi hadde samme problem i forrige leiligheten vår. Det kan komme av spenningsvariasjoner i el-nettet (det er lov med 220V + - 10%) som følge av f eks trafostasjon i nærheten av boligen, eller vibrasjoner i boligen. Smelling med dører, gange i gulvet over, osv vil gi vibrasjoner som kan korte pærens levetid drastisk. Dyre pærer tåler dette ofte bedre enn billigere pærer. Det kan også være selve lampen/spoten, er den veldig billig/gammel kan dårlig kontakt gjøre at det blir spenningsvariasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Må jo nesten ta på dem for å sette de i da. Har spotter andre steder også.. som blir satt i på samme måte, så vil tro disse også ville gå om det var det som var årsaken. Man kan ha på hansker eller ta i pærene med papir, det er som sagt fett på fingrene som kan være et problem. Men enig med deg, siden dere ikke har problemet andre steder kan det være noe annet. Anonym poster: 20fab70abc44961d3521a5e66748f4b8
Minya Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Siden de går så ofte, ville jeg trodd at det er et lite brudd på en av kablene som går til den lampa eller til badet. Jeg hadde samme problemet med en leselampe, som forøvrig begynner å bli gammel. Den spiste i gjennomsnitt to-tre lyspærer i måneden, sannsynligvis pga slitasje/brudd i lampettledningen, en mistanke som ble styrket av at lyset blinket om jeg tok tak i ledningen og veivet den litt rundt. Jeg ville enten byttet lampe, eller fått en elektriker til å se på kablingen. I verste fall kan det være fuktskader på selve lampen, og det kan være farlig.
Kontormus Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Har bodd i to leiligheter med det samme problemet, spesielt på badet. Mistenker at selve armaturet er billig og av dårlig kvalitet. Noen ganger hjelper det å rugle dem så kommer de på igjen. Har gitt dem opp, men på badet er det jo krise for det er eneste lyskilden der.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Har bodd i to leiligheter med det samme problemet, spesielt på badet. Mistenker at selve armaturet er billig og av dårlig kvalitet. Noen ganger hjelper det å rugle dem så kommer de på igjen. Har gitt dem opp, men på badet er det jo krise for det er eneste lyskilden der. Det kan være armaturet (eller selve det elektriske i bygningen, om den er gammel) men de lampene jeg har der pærene har gått raskt har vært av følgende grunner: -"plonket" borti pæren etter den var satt i. Slike pærer du stikker rett inn (altså ikke med skrusokkel) tåler ikke å bli dultet borti mens de er på. Virkelig irriterende. Stikk inn virkelig, virkelig forsiktig, skru av lampa og sørg for at den er helt kald før du skifter. -Pære som alltid sto på og overopphetet seg selv. Skiftet ut med sparepære og byttet aldri mer! -Dårlige pærer. Altså pærer av ukurant merke. Utrolig mye dårlig ræl der ute. Om du bruker billigmerker - bytt til et av de velkjente og se om det fortsetter. Anonym poster: cf515a4578c7752dd97ebf401100a9ab
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #11 Skrevet 7. mars 2013 Må jo nesten ta på dem for å sette de i da. Har spotter andre steder også.. som blir satt i på samme måte, så vil tro disse også ville gå om det var det som var årsaken. Jeg hadde samme problemet - en pære på badet som gikk støtt. Jeg visste ikke om det med at man ikke skulle ta direkte på pærene, men etter at jeg har begynt å bruke papir har de holdt seg. Anonym poster: e7ac285f34c3d16723f0d4a3d55d2fec
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #12 Skrevet 7. mars 2013 Vi har EN pære i lampa vår som går hver jævla uke. Det er sinnsykt irriterende, for de andre spottene på samme lampa lever enda siden vi kjøpte lampa. Har fått elektriker til å se på det også og han finner ingen feil med lampa eller det sporet der hvor spotten går hele tiden så han visste ikke hva som forårsaket det. Anonym poster: 8143cfb996fbad2026dea2bdf4bebcae
Miss Lucky Skrevet 7. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 7. mars 2013 Vi har EN pære i lampa vår som går hver jævla uke. Det er sinnsykt irriterende, for de andre spottene på samme lampa lever enda siden vi kjøpte lampa. Har fått elektriker til å se på det også og han finner ingen feil med lampa eller det sporet der hvor spotten går hele tiden så han visste ikke hva som forårsaket det. Anonym poster: 8143cfb996fbad2026dea2bdf4bebcae Her begynte det med en.. nå etter ca et år går alle 3 i tur og orden Skiftet alle i går.. så er spent på hvor lenge de holder nå
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2013 #14 Skrevet 7. mars 2013 Få montert på en dimmer. Ikke alle lamper tåler full gass hele tiden mens de er påslått. Sikekrt ei møkkalampe, men pærene vil nok holde seg lenger med dimmer uansett. Anonym poster: 0fe851a89719a2e66f6b6a014fb71b2b
Miss Lucky Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 8. mars 2013 Få montert på en dimmer. Ikke alle lamper tåler full gass hele tiden mens de er påslått. Sikekrt ei møkkalampe, men pærene vil nok holde seg lenger med dimmer uansett. Anonym poster: 0fe851a89719a2e66f6b6a014fb71b2b Hmm.. ja kanskje jeg må prøve det. Tror ikke det er noe møkkalampe.. den er i alle fall ikke av billigste sort... men er vel kanskje ikke alltid at prisen gjenspeiles i kvaliteten ?
Sprinkles Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Enig med AB her. Sett på en dimmer (husk å få riktig hvis det er en 12v-lampe) og kjøp ordentlige pærer - ikke clas ohlson eller biltema. Ordentlig Osram/Philips/Sylvania osv.
Lutetium 71 Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 Disse spottene er felt inn i taket? Er de ikke montert skikkelig koker de over og ryker fortere. Selvsagt kan det være spenningsvariasjoner, fett på fingrene mm, men da hadde de røket andre plasser også.
Sulosi Skrevet 8. mars 2013 #18 Skrevet 8. mars 2013 Her går pærer og spotter hele tiden. Enten det er dyre lamper, billige lamper, montert av elektriker eller ikke, med og uten dimmer, papir...de ryker i ett uansett men det er en fellesnevner,-de ryker når jeg kommer inn i rommet.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #19 Skrevet 8. mars 2013 Her går pærer og spotter hele tiden. Enten det er dyre lamper, billige lamper, montert av elektriker eller ikke, med og uten dimmer, papir...de ryker i ett uansett men det er en fellesnevner,-de ryker når jeg kommer inn i rommet. Ring Lilli Bendris! Anonym poster: 0fe851a89719a2e66f6b6a014fb71b2b
skrue Skrevet 9. mars 2013 #20 Skrevet 9. mars 2013 Jeg gjetter på at temperatuern blir for høy i de punktene som går ofte. Om det hadde skjedd hos meg hadde jeg nok funnet frem et armatur og lagt det godt og luftig og testet ut pæren over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå