Gå til innhold

Hvorfor prøver man ikke å finne årsakene til økt forstyrrelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mer forsking på adhd, autisme og konsentrasjonsvansker. I hver skoleklasse er det nå mellom 3-5 som sliter. For 20 år siden så hadde kanskje 3-4 på hele skolen vansker. Hvorfor øker denne lidelsen? Hva er grunnen?

Min teori er kosthold, for lite vitaminer og fisk. Mer bearbeidet mat. E-stoffer og tilsetningsstoffer.

Jeg tror og vaksiner. Det må jo være en grunn. I den lille bygda jeg bor med få innbyggere kjenner jeg nå til 6 stk med diagnose autisme, 12 med adhd, og 7 andre med andre funksjonshemninger. Jeg synes dette er mye og nå må dette forskes mer på.

Hva tror dere er grunnen??

Anonym poster: b43926bb7c7901961eebbe1420a7beaa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er det forsket, og tildels svart på. Mye av grunnen til at det registrerte tallet med slike vansker er høyere nå er fordi flere fanges opp enn før.

Det er altså ikke forekomsten av barn med vansker som har steget, men systemet som har blitt flinkere til å registrere og utrede disse.

Vaksiner har ingenting med autisme å gjøre, dette er en dum myte som har fått fotfeste og som på tross av at den stadig motbevises ikke ser ut til å forsvinne.

Endret av Trivia
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Faren min hadde garantert falt under en av disse kategoriene idag, men de drev ikke slikt med mindre det var spesielle tilfeller før i tiden.

Anonym poster: 3092169537a3bf0580c5d1462063cf2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en trist utvikling. I min klasse hadde en hjelp. Fikk kun ekstratimer på grupperom. Ellers la vi ikke merke til ekstra hypre barn, eller klossete barn. Mulig vi ikke så dem?

Lærere sliter jo med dette, de får ikke undervist skikkelig når 3 stk lager uro og har lopper i rumpa.

Vi som jobber i barnehage ser det der også. Flere og flere barn meldes opp. Noe må ha skjedd. Og hva??

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en trist utvikling. I min klasse hadde en hjelp. Fikk kun ekstratimer på grupperom. Ellers la vi ikke merke til ekstra hypre barn, eller klossete barn. Mulig vi ikke så dem?

Lærere sliter jo med dette, de får ikke undervist skikkelig når 3 stk lager uro og har lopper i rumpa.

Vi som jobber i barnehage ser det der også. Flere og flere barn meldes opp. Noe må ha skjedd. Og hva??

Ingenting har skjedd, som sagt er det bare flere som diagnostiseres.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jo det må ha skjedd noe, det er mer urolige barn nå enn før. Jobber i barnehage og det er fryktelig mange som ikke er a4. Ikke at alle skal være det, men man ser tydelig de som er mer aktive, mer urolige, mer gråtende og som sliter mer enn andre.

Mer fisk har jeg tro på. Fiskeoljer og omega sier de skal være bra for hjernen.

Skrevet (endret)

Nei, det har ikke skjedd noe annet enn at vi registrerer flere med avvik enn før og til din opplysning foregår det veldig mye forskning som dreier seg om å finne årsakene til disse. Både gener og miljø synes å ha en betydning blant annet når det gjelder autisme, selv om man ikke vet helt hvordan ennå. Men det kommer nok.

Forskning pågår kontinuerlig, vet du.

Endret av Trivia
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke de gjør nok, og burde virkelig granske kosthold, vaksiner og miljø enda mer. Og drikkevann.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg synes ikke de gjør nok, og burde virkelig granske kosthold, vaksiner og miljø enda mer. Og drikkevann.

Du gir deg ikkje, nei? Er det gift i vatnet no? Vatnet vi drikk har vel aldri vorte så nøye sjekka som no. Tidlegare kom vatnet på heimstaden min rett frå fjellet, på sommaren hendte det vi vart dårlege alle mann. Då måtte nokon ta seg ein tur på fjellet, og sjekke at det ikkje låg ein daud rev eller ein sau i bekkefaret. Slikt skjer ikkje no, no er det vassverk som filtrerer og tek prøver og sjekkar det eine og det andre.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det har med at de litt vanskelige eller krevende barna, som vi idag hadde gitt diagnoser og dermed tilrettelagt undervisning, før heller fikk skikkelig kjeft. Nei, det var ikke bedre for barna det gjaldt før, men lærere hadde lov til å ty til hardere midler(trenger ikke være vold). I tillegg tror jeg mange er for ivrige med diagnosene. Adhd var ikke "vanlig" da jeg gikk på skolen, men i voksen alder kjenner jeg flere som har fått diagnosen når de ble voksne, inkludert meg selv. På skolen ble jeg bare sett på som kreativ og ivrig.

Og barn som tidligere ble sett på som trege, med lærevansker eller spesielle ville kanskje i dag fått diagnosen autisme. Det var manglende kunnskap om slikt før, men det betyr ikke at det var færre med disse diagnosene.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

foreldre har mindre tid enn før? stressendes hverdag smitter over på barna

AnonymBruker
Skrevet

Må ikke bli sinte, jeg ønsker bred og god forskning angående dette og da må alle stener snus. Du vet vel at drikkevanne kommer himmelen det og. Selv om det blir renset, så kan det være vann full av tungmetaller og annet klimaskapt. Jeg legger ikke skylden på vannet eller vaksiner, jeg undres over OM det kan ha en del av skylden? Ingen som vet 100% svaret her om det.

Og ja, tiden er mer stresset. De sier jo stresshormonet KORTISOL er meget skadelig, og at 1 åringene er full av det ved barnehagestart og 5 mnd etter, også senere etter de begynte. Etter dokumentaren på tv2 for noen uker siden. Forskere sier jo litt, men ingen hører på dem, og DET er jo enda rarere.

Nei, jeg gir meg ikke med dette. Jeg ønsker virkelig at alle skal få den hjelpen de trenger, men årsakene må også nøstes opp i, da kan vi lettere forstår disse endringene.

Skrevet

Jeg syns man skal legge stor vekt på hva foreldrene har observert da jeg er enig i at det er disse som vet mest om barna sine.

Kjenner en som hardnakket hevdet at barnet hennes var som alle andre inntil han ble vaksinert. Og det uten å vite hva som var galt. Han ble ikke diagnosert med en mild form for autisme før han var 11-12 år.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Synes dette er et interessant tema, og tror hovedproblemet er økt diagnostisering og "bredere" diagnosespekter. Det skal mindre og mindre til før man får en psykisk/adferdsavvikende diagnose, det gjelder både voksne og barn. Det blir mindre og mindre aksept for variasjoner i normalspekteret, for å si det slik. Man kan ikke gjøre mye "galt" før man blir prakka på forslag om mulige diagnoser. ADHD er jo heller ikke en sykdom, men en slags kategori der man putter inn alt som sorterer innunder konsentrasjons- og adferdsvansker. Autisme er noe helt annet, men flere får også denne diagnosen, grunnet økt fokus, pluss at det også her skal mindre til å få diagnosen. Man kan være både "høytfungerende autist" og "atypisk autist" - mens dette tidligere ikke ville blitt sett på som avvik slik vi gjør i dag. Det handler også om hvilke egenskaper man ser på som positive og negative - noe som varierer fra kultur til kultur, og i tid. Hva vi som samfunn ser på som negative egenskaper, reflekteres i mangfoldet av ulike definerte psykiske og adferdsmessige avvik.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

uansett hvordan man vrir og vender på det - det blir flere barn med div diagnoser.

ja det hadde nok blitt flere på 60tallet også, men det skjer noe i samfunnet....

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, tiden er mer stresset. De sier jo stresshormonet KORTISOL er meget skadelig, og at 1 åringene er full av det ved barnehagestart og 5 mnd etter, også senere etter de begynte. Etter dokumentaren på tv2 for noen uker siden. Forskere sier jo litt, men ingen hører på dem, og DET er jo enda rarere.

Jeg så også den dokumentaren, virkelig skremmende! Når man da også tar i betraktning at for 20 år siden gikk 20% av 1-åringene i barnehage, nå er 80% av 1-åringene i barnehagen.

Noen studier peker på at det kan gi stressrelaterte atferdsvansker senere, Kanskje det er det vi begynner å se nå?! Alt påvirker og innvirker,klart att dette er en av faktorene til at det blir flere og flere barn med forstyrrelser.

Link her til interessant og skremmende lesning om kortisol og barn.

Anonym poster: 0177fc53ea96171a992277cfe2c5e905

• Liker 1
Skrevet

Før het det ramp, drømmer, urokråke, slamp, latsekk osv. Nå heter det adhd/add, autisme og lærevansker av ymse slag.

Mulig forekomsten har økt noe, men mesteparten av den økte diagnostiseringen kommer nok av at langt flere fanges opp og får riktig tilpasset hjelp enn for 20 år siden.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

de som ikke fikk diagnosen de evt skulle hatt på 50-tallet - har de fått den i dag da eller?

Gjest Riskjeks
Skrevet

de som ikke fikk diagnosen de evt skulle hatt på 50-tallet - har de fått den i dag da eller?

På 50-tallet fantes ingen ADHD-diagnose. Altså fantes heller ikke ADHD. Man kan ikke komme å si at man for 50-60 år siden skulle hatt en diagnose som ikke eksisterte den gangen. Slike diagnoser er ikke konstanter, de er samlebegrep for ulike symptomer som man til en hver tid finner det fruktbart å samle innunder en kategori.

• Liker 1
Skrevet

Før het det ramp, drømmer, urokråke, slamp, latsekk osv. Nå heter det adhd/add, autisme og lærevansker av ymse slag.

Mulig forekomsten har økt noe, men mesteparten av den økte diagnostiseringen kommer nok av at langt flere fanges opp og får riktig tilpasset hjelp enn for 20 år siden.

Jeg kan forsikre om at denne gutten jeg kjenner verken var ramp, urokråke, slamp eller latsekk. Dog drømte han nok, han var spesielt opptatt av alt som kunne relateres til sin fars fødeland, og far ville ikke ha noe med barnet og gjøre da det i hans kultur var en skam og ha barn som ikke var 100%.

Han hadde derimot tale, lese- og skrivevansker. I tillegg til å skjønne vanlige sosiale signaler. Men han var ikke på Rainman-nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...