Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Help meg å forstå situasjonen ei vennina av meg har opplevd.

I januar har arbeidsgiveren hjulpet å bestille et skattekort for 2013. Årsinntekt var på 300 000 kr. Det kom en tabellkort 7100.

Veninna mi tjener i realiteten 20 000 kr brutto og ifølge tabellen skal hun da betale 5 140 kr i skatt, noe som utgjør 26%. I den andre delen av skattekortet står det egentlig 36%, men hvis man bruker tabellen for å regne konkrette tall, så blir det 26%.

I februar kom vennina mi på at hun bør få med seg reisefradraget. Hun registrerte nye tall og fikk en prosentkort der det stod 26% i alle deler av kortet. Da har hun "forsikret seg" mot en baksmell og endret inntekten til 330 000 kr per år og noterte sin reisevei 120 km en vei (hvis jeg husker riktig).

Nå kommer spørsmålet. Hvorfor blir det de samme 26 % i skatt med reisefradraget som uten? Får hun ikke noe fradrag i realiteten? Er det de 30 000 kr per år som "spiste opp" fradraget?

Anonym poster: bf6907be33f77b5b33548055510f1a8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Et annet spørsmål i tillegg.

Veninna mi får utbetalt lønn måneden etter. Altså den 15. februar fikk hun januarlønn, den 15. mars skal hun få februarlønn. Hvordan blir det med bestilling av skattekortet? Er det feil å skrive foreløpig mottatt lønn og forskudstrekk bare for januar hvis kortet skal gjelde fra februar? Altså, uten å notere lønn og forskuddstrekk for februar?

Anonym poster: bf6907be33f77b5b33548055510f1a8c

AnonymBruker
Skrevet

Svarer på det andre spørsmålet:

Hun bør føre opp hvor mye hun får utbetalt i år før det nye skattekortet tas i bruk. Hvis skattekortet skal gjelde for utbetalingen i mars bør hun føre opp det hun fikk utbetalt i februar (og eventuelt januar).

Anonym poster: d8263eeeffaa1b4776e3662bb9671478

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...